کد خبر: ۲۰۰۲۱۲
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸

سه عامل تغییر جهت مثبت شاخص و پیش بینی ادامه رشد با اصلاحات جزئی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سه عامل تغییر جهت مثبت شاخص و پیش بینی ادامه رشد با اصلاحات جزئی

کارشناس بازار سرمایه با اعلام سه عامل تغییر جهت مثبت شاخص، پیش بینی کرد رشد نماگر بورس همراه با اصلاحات جزئی در هفته های آینده تداوم داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی با انتشار مطلبی با عنوان "نماگرهای بورسی روی ریل جدید" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: به دلیل آنکه برخی از عوامل بیرونی موثر بر روند بازار سهام با تغییرات مثبت روبرو شده، بورس تهران نیز متاثر از انتظارات تورمی، شوک ارزی و موافقت سیاست گذار با عرضه ۱۰هزار خودرو دناپلاس در بورس کالا از مسیر کاهشی ماه‌های قبل تغییر جهت داد و به نظر می‌رسد فضا برای تداوم روند مذکور ادامه داشته باشد.

پس از تعطیلی اجباری بازار سهام در یکشنبه، شاخص بازار با جهشی چشمگیر، رشد حدود ۳۷ هزار واحدی را در کارنامه به ثبت رساند. این وضعیت فارغ از آنکه در جهت انتظارات تورمی و پیشروی مجدد نرخ دلار در کانال ۴۱ هزار تومان شکل گرفته باشد از جایی نشات می‌گیرد که به‌واسطه عرضه خودرو در بورس کالا و برخورد بانک مرکزی با نقض‌کنندگان سود سپرده بانکی متعارف، امیدواری‌های جدیدی برای ورود پول به این بازار ترسیم شده است.

گرچه سهامداران به سبب آنکه دولت به انحای مختلف در مسیر سرمایه‌گذاری‌های بورس سنگ‌ اندازی کرده، نسبت به اکثر اقدامات اقتصادی با بدبینی می‌نگرند اما در روزهای گذشته به دنبال تعیین‌تکلیف نرخ سپرده بانکی، بخشی از فعالان اقتصادی با آرامش خاطر بیشتری نسبت به وارد کردن منابع ریالی اقدام کردند. علاوه بر این موضوع در‌حالی‌که سایر بازارهای دارایی در راستای انتظارات تورمی، روی خیزش به ارتفاعات قیمتی بالاتر پافشاری می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت تالار شیشه‌ای در جهت خلاف این مسیر گام بردارد.

به همین دلیل با وجود چراغ سبز اخیر بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش سطح نرخ سود سپرده بانکی به ۲۳ درصد، بورس تهران در راستای ارزندگی قیمتی در این بازار می‌تواند از شانس بیشتری برای جذب نقدینگی در جدال با بانک‌ها برخوردار باشد. بررسی‌های تکنیکالی بازار حاکی از آن است فعالان اقتصادی تا اواخر سال می‌توانند به این تغییر ریل در بازار سهام اعتماد کنند.

از ابتدای سال، اهالی بازار سهام متاثر از دخالت مستقیم سیاست گذار در ساز و کار بازار، روند مایوس‌ کننده‌ای را پشت سر گذاشتند.  این وضعیت در نهایت منجر به خروج پول حقیقی از بورس و هدایت آن به سمت دو بازار قدرتمند ارز و سکه طلا شد. تجربه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران با ریزبینی بسیار وضعیت بازارهای دارایی را بررسی می‌کنند تا بتوانند دارایی‌ها را در برابر موج‌های تورمی به بازارهای امن بسپارند.

اما با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته سیاست گذار دخل و تصرف بیشتری در امور بازار سهام داشته، بازار مذکور جزو گزینه‌های آخر سرمایه‌گذاران بود. بررسی بازدهی ماهانه بازارهای دارایی نیز بر این مهم تاکید می‌کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه امید به حصول نتیجه مثبت پیرامون برجام در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت کمرنگ شده، سرمایه‌گذاران با برنامه‌ریزی منسجم‌تر نسبت به این سناریو وضعیت قابل‌ پیش‌بینی‌ تری را در محاسبات قائل هستند. از این‌رو عوامل مذکور در هفته‌ های آینده می‌تواند دلیلی بر تداوم رشد نماگرهای بورسی همراه با اصلاحات جزئی قلمداد شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ