کد خبر: ۲۰۱۵۳۰
۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۷

انتقاد تند عضو شورای عالی به شورای رقابت برای ایجاد التهاب در بورس + پیشنهاد

انتقاد تند عضو شورای عالی به شورای رقابت برای ایجاد التهاب در بورس + پیشنهاد

عضو شورای عالی بورس با انتقاد از شورای رقابت برای ایجاد التهاب در بازار سرمایه، پیشنهاد داد این شورا به جای قیمت‌گذاری دستوری بر روی میزان عرضه، تولید و کیفیت خودروها در بورس تمرکز کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجتبی توانگر طی نامه‌ای به رئیس شورای رقابت اعلام کرد: پیرو نامه دوم بهمن جنابعالی که علاوه بر ایجاد التهاب در بازار سرمایه، موجب ناامیدی مجدد نخبگان از شورای رقابت شد به مصوبات اشاره شده که اگر هم قیمت گذاری مطرح شده مربوط به قیمت های سال ۹۹ بوده که اگر هم باقی باشد، قابلیت اجرایی در سال آینده را ندارد.

در نتیجه درخواست جنابعالی مبنی بر خروج خودرو هایی که با مصوبه سال جاری شورای عالی بورس و طی تمام مراحل قانونی و مقرراتی اعم از تصویب در هیات پذیرش سازمان بورس به صورت قانونی در بورس عرضه شدند نه مستند قانونی دارد و نه منطقی است. از سوی دیگر مشخص نیست بدون رای جدیدی برای شورای رقابت به چه دلیلی و با چه پشت پرده ای، جنابعالی نسبت به انشاء رای و تصمیم گیری فردی اقدام کرده اید که زیان هنگفتی به برخی مشتریان بازار سرمایه وارد شده است؟

از زمان قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت در ابتدای دهه ۹۰ ، رکود و افول صنعت خودروسازی بوجود آمد. این صنعت قبل از ورود شورای رقابت، سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی داشت ولی با سیاست غلط price cap که در تجربه جهانی و ادبیات پایه اقتصادی صرفاً برای صنایع انحصار طبیعی توصیه شده، سهم صنعت به کمتر از دو درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

این صنعت حتی در دهه ۹۰ حدود ۲۵ هزار نیروی انسانی را از دست داد. با کاهش مداخلات قیمتی شورای رقابت، رشد صنعت تا سال ۹۵ ادامه یافت و سهم به ۸.۵ درصد رسید. یکی از دلایل مصوبه شورای عالی سران قوا همین سیاست تجربه شده قیمت گذاری شورای رقابت بود. در عین حال با تشدید مداخلات قیمتی از سوی شورای رقابت و سپس سیاست اشتباه قرعه کشی دوباره سهم این صنعت به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافت.

از سوی دیگر سیاست قیمت گذاری دستوری و قرعه کشی نیز بدترین سیاست صنعتی بوده که در هیچ کشوری سابقه ندارد. متأسفانه در یک قرعه کشی ملی برای حدود ۲۰ هزار خودرو از حدود ۲۰ میلیون واجد شرایط بیش از ۱۰ میلیون تومان و متقاضی برای خودرو ثبت نام می کنند و این در حالی است که کل تولید خودرو در خوشبینانه ترین حالت در سال به یک میلیون دستگاه می رسد.

این سیاست گذاری دستوری باعث شد مجموعه زیان انباشته و بدهی دو خودروساز بزرگ به بیش از ۱۵۰ و ۲۴۲ هزار میلیارد تومان برسد. سیاست سرکوب قیمت قرعه کشی تنها نتیجه ای که داشته زیان به سهامداران، توسعه بازار غیر رسمی، کاهش تولید و سرمایه گذاری و افزایش قیمت بازار بود.

از سوی دیگر با مصوبه شورای عالی بورس از تیرماه به مرور خودروهای تولیدی داخلی با تصویب در هیات پذیرش سازمان بورس وارد بورس کالا شدند. با هر خبر پذیرش خودرو به سرعت امید در میان سهامداران ایجاد و سرمایه‌گذاری در این صنعت بهبود می یافت. با پذیرش خودرو در بورس و افزایش عرضه، قیمت در حاشیه بازار نیز کاهش پیدا کرد.

برای مثال در عرضه ۱۰ هزار خودرو دنا پلاس دستی سفید ۲۶ دی ماه با قیمت پایه ۱۸۹.۵ میلیون تومان، صرفاً ۱۷ هزار نفر متقاضی حقیقی شرکت کردند که در نهایت قیمت ۴۳۶.۵ میلیون تومان کشف شده که حدود ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار این محصول در بازار بود. از دیگر خودروهایی که عرضه آنها از طریق بورس در نامه جنابعالی ذکر شده خودروهای ۲۰۷ و شاهین است. هر دو خودرو ۱۸ دی در بورس عرضه شدند که خودرو ۲۰۷ دستی و اتومات ۲۳ و ۳۳ درصد کمتر از قیمت بازار و خودرو شاهین با قیمت پایه و ۳۲ درصد کمتر از قیمت بازار به فروش رسید.

افزایش عرض این خودروها در بورس باعث کاهش قیمت در بازار و بورس شد. برای مثال قیمت شاهین در عرضه اخیر حدود ۴۰ میلیون تومان کمتر از عرضه آذر ماه بود.  شواهد و مستندات بسیار دیگر نشان از موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا دارد.

با وصول تقاضای واقعی در بورس، ساز و کار حساب در اختیار و شناسایی مشتریان از طریق کارگزاری ها باعث شده سوءاستفاده دلالان و واسطه ها از معاملات خودرو به صورت جدی کاهش یابد و دلالان بزرگترین بازندگان این سیاست لقب گرفته اند. از عرضه های انجام شده در بورس از محل فروش به مشتری نهایی و به قیمت واقعی و از طریق محاسبه صحیح مالیات بر ارزش افزوده حدود ۷۶۰ میلیارد تومان منابع مالیاتی بیشتر برای دولت بدست آمد.

برای تولید کنندگان نیز ۸.۴ هزار میلیارد تومان منابع جدید بدست آمد. مصرف کنندگان نیز توانستند خودرو را بسیار ارزان تر از بازار بدست آورند و در نتیجه رفاه و یا سود تجمیعی مصرف کنندگان ۶.۶ هزار میلیارد تومان بود. این سیاست عملاً نمونه ای از سیاست بهینه پارتو است که هم تولید کننده و مصرف کننده منتفع می‌شوند و صد البته که نفع بلندمدت در افزایش تولید و ارتقای کیفیت خودرو خواهد بود.

پیشنهاد می شود شورای رقابت از فرصت بدست آمده از عرضه خودرو در بورس حداکثر استفاده را به عمل آورده و به جای قیمت‌گذاری دستوری با اعمال تنظیم‌گری هوشمند بر روی میزان عرضه، تولید و کیفیت خودروهای عرضه شده در بورس تمرکز کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ