کد خبر: ۲۱۳۷۱۶
۱۰:۶ - ۱۴۰۲/۶/۱۲

علت رفتار دوگانه دولت در گرانی نرخ خوراک پتروشیمی/ اولین پیش بینی پذیری
وزیر اقتصاد توضیح داد:

علت رفتار دوگانه دولت در گرانی نرخ خوراک پتروشیمی/ اولین پیش بینی پذیری

وزیر اقتصاد در مورد رفتار دو گانه دولت در مورد گرانی نرخ خوراک پتروشیمی، توضیح داد و مدعی شد برای اولین بار فرمول محاسبه، ۵ ساله شد تا امکان پیش‌بینی پذیری وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در برابر این سئوال که رفتار دولت در مورد مصوبه گرانی نرخ خوراک پتروشیمی ها و صنایع بورسی، دو گانه و منجر به کسری 37 تا 80 هزار میلیارد تومانی خواهد شد به تسنیم، اعلام کرد: مسئله مهم برای گروه اقتصادی دولت، مجموع و برآیند تصمیمات بر اقتصاد است نه صرفا کسری بودجه و نه صرفا جهت گیری خوشایند فلان صنعت.

کسری بودجه یکی از ملاحظات مهم است اما تنها متغیر نیست و پیش‌بینی‌پذیری تولید بسیار مهم‌تر بوده و تلاش شد تا صدای صنایع و تولید را به سایر سیاست گذاران رسانده شود.

هر عاملی که سبب افزایش انگیزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان (نه رانت جویان) شود و حتی اگر در کوتاه مدت برای دولت فشار هزینه‌ای ایجاد کند، تقویت می‌ شود. چون این اقدام در بلند مدت به نفع اقتصاد بوده و دولت بارها در تصمیمات این رویکرد را نشان داده و پیش قدم کاهش مالیات تولید شد. هر چند از این مسیر درآمدهای مالیاتی کاهش می‌یافت. علت این بود که برای خروج اقتصاد از رکود دهه 90 باید مشوق‌ های فعالیت‌های تولیدی جذاب‌تر شود.

بنابراین در مسئله نرخ خوراک پتروشیمی ها، جمع‌بندی این بود که با برگشت به فرمول سال 94، انگیزه تولیدکنندگان و صنایع افزایش پیدا خواهد کرد. البته نباید به غلط تصور شود تنها مسئله پتروشیمی ها در میان است. تمام سیمانی‌ها، فولادی‌ها و فعالان حوزه کانی‌های فلزی و غیرفلزی هم در آن دخیل هستند.

مسیر میانه‌ای باید انتخاب می‌ شد که تا هم به تولیدکنندگان و صنایع که بخش زیادی از محصولات صادراتی و همچنین تامین ارز در این بخش‌ها قرار دارد، انگیزه داد و هم تصمیم دیگری گرفته نمی شد که دولت دچار کسری بودجه شود.

مسئله مهم پیش‌بینی پذیری برای تولید است. شرکت‌های پتروشیمی اساسا به فرمول ایراد داشتند. چرا که یکی از اجزای این فرمول یکی از کشورهایی است که اساسا تولید و استخراج گاز ندارد. در نتیجه این دسته به دنبال اصلاح فرمول بودند.

بازگشت به فرمول از این نظر که متغیر مد نظر دولت که همان پیش‌بینی پذیری است را افزایش می‌دهد مور توجه است. به این معنا که سرمایه‌گذار می‌تواند مقایسه کند.

شاید برای اولین بار بود که در مصوبه دولت پیشنهاد شد تا این فرمول برای 5 سال در دستور کار قرار گیرد تا پیش‌بینی پذیری را برای تولیدکنندگان داشته باشد.

بنابراین دولت نه به دنبال آن بود که رانتی را به پتروشیمی‌ یا  فولاد بدهد و نه به دنبال تامین صرف بودجه بود. بلکه تلاش کرد تا گزینه‌ای را انتخاب کند که در عین اینکه کمترین کسری بودجه را برای دولت ایجاد کند، پیام و علامت پیش‌بینی پذیری اقتصاد را به تولیدکنندگان بدهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ