کد خبر: ۲۱۴۰۶۶
۰:۱ - ۱۴۰۲/۶/۲۷

دفاع از تغییرات گسترده لایحه برنامه هفتم و اعلام دلایل /تشبیه با دولت روحانی!
نماینده مجلس اعلام کرد :

دفاع از تغییرات گسترده لایحه برنامه هفتم و اعلام دلایل /تشبیه با دولت روحانی!

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم با دفاع از تغییرات گسترده در خواسته های دولت، گفت: لایحه به لحاظ محتوایی خلاءهای بسیاری داشت و دچار فقر محتوایی بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح اله ایزدخواه با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان و دولت در رابطه با مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم به خانه ملت، اعلام کرد: لایحه به لحاظ محتوایی خلاءهای بسیاری داشت و دچار فقر محتوایی بود.

برای مثال به برخی موضوعات مانند صنعت و معدن اهمیت داده نشده و فقط دو صفحه با نام زنجیره های ارزش درباره مجوزها و عوارض درج شد. در حالی که در سیاست کلی، 8 درصد رشد اقتصادی دیده شده و تحقق این عدد به ساز و کار و راهکار نیاز دارد.

براساس سیاست های کلی برنامه هفتم باید برنامه پیشرفت و توسعه باشد اما موضوعات توسعه ای دیده نشده بود. این نوع برخورد شبیه برخورد دولت قبلی هنگام تدوین برنامه ششم است. در آن دوره سازمان برنامه و بودجه، لایحه بسیار ضعیفی با 25 حکم به مجلس ارائه و تنها مواردی درج شده بود که به اذن مجلس نیاز داشت.

زمانی که لایحه برنامه ضعیف تدوین و به مجلس تقدیم شود، نمایندگان ناچارا دست به کار شده و ایرادات را برطرف می کنند. در تلفیق موضوعی اضافه نشده و نمایندگان دستگاه های دولتی به کمیته های 22 گانه تلفیق، مراجعه و موضوعات را مطرح می کردند. زیرا عمده این خواسته ها در فرآیند تدوین لایحه برنامه هفتم در سازمان برنامه حذف شده بود.

زمانی که چنین برخوردی درون دولت بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های دولتی رخ داد، مجلس نیازمند این بود که مجددا با نمایندگان دستگاه های دولتی مشورت و نیازمندی های آن ها را در برنامه درج کند. بنابراین مشارکتی وسیع در کمیسیون تلفیق انجام گرفت و تمام دستگاه ها، اندیشکده ها و مراجع مختلف به مجلس رجوع کردند تا خلاء موجود در برنامه هفتم توسعه، جبران شود.

برنامه توسعه موضوعی متفاوت از بودجه و تراز مصارف و منابع موضوعی بودجه ای است و در برنامه توسعه خط مشی های کلان برای 5 سال آینده آماده می‌شود. بنابراین نباید نگاه بودجه ای به برنامه داشت. زیرا در غیر این صورت برنامه توسعه ای در حد یک بودجه سالانه خواهد شد و نمی توان اهداف بلندمدت را محقق کند.

باید در برنامه، اهداف بلندمدت تعیین و منابع جدید احیا و دغدغه توسعه و پیشرفت را داشت. این دولت شعار مردمی سازی را انتخاب کرد که انتظار می رود در اولین سیاست کلان به موضوع مردمی سازی توجه ویژه ای داشته باشد. این موضوع نیز در لایحه مغفول مانده بود اما در مجلس و در کمیته های کمیسیون تلفیق به آن پرداخته و موادی به آن افزوده شد.

گزارش تلفیق قابل دفاع است. زیرا دارای رویکردهای رو به جلو، مردمی بوده و دولت نیز باید از این موضوع استقبال کند. در هرصورت اصلاحات دولت در جریان بررسی این لایحه در صحن قابل تحقق است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ