1. شرکت ها
یکشنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ۰۳:۳۰
زمان مطالعه: 13 دقیقه
کد خبر: 216673
7 دستاورد بانک پارسیان در حوزه دیجیتال و بانکداری مدرن

7 دستاورد بانک پارسیان در حوزه دیجیتال و بانکداری مدرن

بانک پارسیان در حوزه بانکداری دیجیتال، اقدام به عرضه محصولاتی با هدف دسترسی آسان مشتریان و کاهش مراجعات حضوری به شعب کرد که دارای ویژگی‌های جذابی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک پارسیان در حوزه بانکداری دیجیتال اقدام به عرضه محصولاتی با هدف دسترسی آسان مشتریان و کاهش مراجعات حضوری به شعب کرده که دارای ویژگی‌های جذابی همچون استفاده از احراز هویت، خرید شارژ و افتتاح حساب غیرحضوری به همراه فرایندهای غیرحضوری تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات و دریافت کارت اعتباری چند بخشی است.

بر اساس این گزارش، "وپارس" با هدف ارتقا و تقویت نقش هوشمند سازی در فرایندهای بانکی و در راستای دسترسی آسان و سریع متقاضیان درخواست تسهیلات و خدمات بانکی، اقدام به راه‌اندازی محصولات مدرن در حوزه بانکداری دیجیتال کرده و دستاوردهای چشمگیری در این حوزه به ثبت رساند.

بانک پارسیان برنامه‌ها را بر محور فناوری و تقویت این حوزه با ورود بانکداری به توسعه صنعت هوشمند سازی فعالیت‌ها مستقر کرده و در این مسیر هفت محصول مدرن، سبد محصولات موبایلی، سامانه تسهیلات غیرحضوری، کارت اعتباری چندبخشی، پلتفرم بانکداری باز کبالت، محصول پارسینس، چکاد(چک امن دیجیتال) و امضاء دیجیتال را برای جامعه هدف و متقاضیان عرضه کرده است.

1-سبد محصولات موبایلی بانک: برنامه‌های کاربردی یا همان اپلیکیشن‌ها همواره نقشی اساسی در سرعت انجام فعالیت‌های بانکی دارند . در این راستا، بانک پارسیان با شناخت از نیاز مشتریان و متقاضیان خدمات بانکی اقدام به ارائه محصولات مختلفی در سبد محصولات موبایلی پارسیان کرده که هر کدام دارای مزیت‌ها و ویژگی‌هایی منحصر به فرد است.

- همراه بانک پارسیان من: بانک پارسیان به‌عنوان بانک پیشگام در ارائه خدمات نوین بانکی از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری محصولی هوشمند با نام همراه بانک پارسیان من را در جهت بهره‌برداری کلیه مشتریان بالقوه و بالفعل خصوصاً افرادی که تمایل به استفاده از خدمات غیرحضوری را به دلایل گوناگون دارند، ارائه کرده است.

متقاضیان می‌توانند با نصب اپلیکیشن پارسیان من بدون حضور در شعبه افتتاح حساب کرده و از کلیه خدمات غیر حضوری بانک پارسیان بهره‌مند شوند. این محصول که با توجه به استفاده حداکثری مردم در استفاده از تلفن همراه و فناوری‌های روز دنیا در جهت جلوگیری از هدر رفت وقت مشتریان از طرف بانک پارسیان ارائه شده، دارای ویژگی‌هایی همچون ورود با انواع ابزارهای شناسایی بیومتریک (اثرانگشت، تشخیص چهره و ...)، ثبت‌نام و فعال‌سازی رمز پویای کارت به ‌صورت غیرحضوری، مسدودی و رفع مسدودی کارت به صورت غیرحضوری در کنار خدمات معمول بانکداری است.

همچنین دریافت موجودی و صورتحساب، انتقال وجه داخلی و شتابی، افتتاح و بستن حساب به‌صورت غیرحضوری، امکان اضافه شدن شماره کارت مشتری در سایر بانک های عضو شتاب و انجام عملیات کارت به کارت، ذخیره شماره کارت، حساب و شبا مقصد در مخاطبین به‌صورت خودکار، خرید شارژ و بسته اینترنت، استعلام و پرداخت انواع قبوض، حواله بین‌بانکی پایا، ساتنا و پل، پرداخت اقساط تسهیلات، نمایش وضعیت چک های مشتری، مدیریت مخاطبین، مشخصات کارت اعتباری ،تمدید پیامک به‌صورت غیرحضوری از دیگر ویژگی‌های استفاده از همراه بانک پارسیان من است.

تنوع ارائه خدمات در همراه بانک پارسیان به امور بانکی منحصر به افراد حقیقی نمی‌شود بلکه مرتبطین و امضادارن شخصیت‌های حقوقی نیز می‌توانند جهت تایید درخواست ها از امکانات کارتابلی به صورت غیرحضوری بهره‌مند شوند.

ارائه خدمات باشگاه مشتریان، خدمات صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان، کیف پول، ارائه خدمات فعال سازی همراه بانک و اینترنت بانک و تغییرات پروفایل مشتری بر مبنای احراز هویت غیرحضوری، خدمات پیچک و چکاد (چک امن دیجیتال) و امکان توثیق سهام بورس بابت تسهیلات (ستاره) و خرید سفته الکترونیک از جمله این مزیت‌ها در برنامه کاربردی همراه بانک پارسیان من است.

محصول همراه بانک پارسیان من در حوزه توسعه فعالیت‌های بانکداری الکترونیکی از طرف این بانک برای مشتریانی که علاقه مند به دریافت خدمات غیر حضوری و سرعت در دریافت خدمات بانکی هستند، ارائه شده است. مشتریان بانک پارسیان می‌توانند با دریافت رمز ورود به موبایل بانک از طریق شعبه و یا خانه پارسیان و یا خدمات غیرحضوری در همراه بانک پارسیان برای دریافت این خدمت اقدام کنند.

همچنین بانک پارسیان برای متقاضیان غیرپارسیانی نیز این امکان را فراهم کرده که با احراز هویت غیرحضوری از طریق همراه بانک پارسیان من نسبت به افتتاح حساب، دریافت کارت و فعال سازی همراه بانک از این خدمات غیرحضوری بهره ببرند.

- بانکیار: اپلیکیشن بانکیار محصول دیگری از سبد محصولات موبایلی بانک پارسیان است که در کنار ارائه خدمات ضروری بانکی (انتقال وجه، پرداخت اقساط ، مدیریت چک و ...) دارای قابلیت های ارسال هدیه آنلاین به دیگران، و خدمت حسابداری شخصی تحت عنوان حسابت است.

در برنامه کاربردی بانکیار این امکان وجود دارد تا با استفاده از ارسال هدیه آنلاین به دیگران، مبلغی را به عنوان هدیه همراه با عکس، متن دلخواه یا صدای ضبط‌ شده از طریق شماره موبایل به فرد مورد نظر ارسال کرد.

حسابت یا همان حسابداری شخصی دیگر ویژگی منحصر اپلیکیشن بانکیار است که از طریق این خدمت می‌توان امور مالی، تراکنش‌ها و هزینه/ درآمد را مشاهده و مدیریت کرد. ثبت خودکار دسته‌بندی تراکنش، نمایش خودکار نام پذیرنده در رسید خرید، نمایش نام واریز کننده و... از دیگر قابلیت های این خدمت است.

- همراه بانک پارسیان در اپلیکیشن تاپ: برنامه کاربردی تاپ یک مرجع کامل خدمات مالی، اعتباری ، پرداخت، گردشگری و تفریحاتی، خودرو و بازار سرمایه است.

این برنامه کاربردی در بستری امن و مطمئن و قدرت گرفته از بانک پارسیان و شرکت‌های زیرمجموعه آن ضمن حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی و مالی کاربران، بیش از ۵۰ خدمت مبتنی بر سیستم تلفن همراه را ارائه می‌دهد.

مشتریان و متقاضیان دریافت این خدمت می‌توانند در کنار این خدمات در صورتی که نیاز به استفاده از خدمات مالی بانک پارسیان داشته باشند با احراز هویت غیرحضوری از خدمات همراه بانک پارسیان در برنامه تاپ برخوردار شوند.

مشتریان بانک پارسیان که تاپ را نصب کردند، می‌توانند با استفاده از همراه‌ بانک پارسیان موجود در برنامک تاپ علاوه بر دریافت خدمات اصلی نظیر انتقال وجه، مدیریت حساب ، افتتاح حساب غیر حضوری و ...، درخواست کارت اعتباری را نیز به ثبت برسانند.

2-سامانه تسهیلات غیرحضوری (ستاپ): سامانه تسهیلات غیرحضوری بانک پارسیان خدمتی دیگر از این بانک در راستای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان و متقاضیان درخواست تسهیلات است که مزیت‌های اصلی را همچون مکانیزه کردن فرایند تشکیل پرونده برای اعطای تسهیلات را دارا است. متقاضی و ضامنین پس از اسکن کلیه مدارک در صورت واجد شرایط اخذ تسهیلات بودن با مراجعه به شعبه به‌صورت حضوری قراردادها و وثایق را امضا می‌کنند.

همچنین عدم نیاز به حضور مشتری به‌دفعات و صرفاً یک‌بار مراجعه مشتری و ضامن/ ضامنین به شعبه، بارگذاری مدارک مشتری و ضامن/ ضامنین به‌صورت سیستمی، اخذ خودکار استعلام‌ها و نمایش پاسخ آن به مشتری، اعطای تسهیلات در قبال وثیقه چک، سفته از دیگر ویژگی‌های این سامانه و خدمت هوشمند بانک پارسیان است.

مشتریان دارای سپرده نزد بانک و شرایط دریافت تسهیلات مطابق ضوابط اعتباری بانک می‌توانند با مراجعه به سایت بانک و ورود از طریق لینک بارگذاری شده برای دریافت مراحل رمز عبور و فعال‌ سازی‌های غیرحضوری سامانه اقدام کنند. گروه هدف این محصول مشتریان حقیقی متقاضی تسهیلات هستند.

3-کارت اعتباری چند بخشی: در کنار خدمات فوق، بانک پارسیان که دارای طیف وسیعی از خدمات بانکداری الکترونیکی است و محصولات بانکی مجازی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، انواع کارت اعتباری را با قابلیت‌های استفاده از تمامی درگاه‌ها و بخش‌بندی شده با محل مصرف مشخص تحت عنوان کارت چندبخشی به مشتریان و افراد متقاضی این خدمت ارائه می‌دهد.

این محصول دارای ویژگی‌های شگرف و منحصری در دو بخش عموم و تقسیم‌بندی شده است. در بخش عام این محصول می‌توان به مزیت امکان ثبت تراکنش خرید با استفاده از آن‌ها بر روی تمامی پایانه‌های فروش اشاره کرد.

در محوریت بخش‌بندی شده با محل مصرف مشخص این محصول دارای ویژگی‌هایی جذاب از قبیل بخش‌بندی‌های مجزا (کالای بادوام، مصرفی، سلامت، گردشگری، عام و...) است. همچنین در این محصول برای هر بخش یک خط اعتباری(با شرایط منحصر به خود) در نظر گرفته‌شده به‌نحوی‌که مجموع تمامی بخش‌ها از سقف مجاز مکنای هر فرد(در حال حاضر مبلغ سه میلیارد ریال) تجاوز نخواهد کرد.

هر بخش با توجه به ویژگی‌ها دارای گروهی از پذیرنده‌ها در زیرمجموعه است که امکان خرید اعتباری را برای مشتریان بانک از مجموعه‌های متنوعی از شبکه تأمین فراهم می‌کند. با توجه به شبکه پذیرندگی طرف قرارداد با بانک، اعطای تسهیلات در هر بخش با شرایط نرخ‌های ترجیحی امکان‌پذیر خواهد بود. شبکه پذیرندگی در چرخه مبادلات پولی، فروش نسیه را حذف و به‌صورت نقدی کالای موردنظر را خواهد فروخت. در این محصول یک کارت جایگزین چندین کارت مشتری می‌شود.

مشتریان کارت اعتباری در بخش عام وفق شرایط و ضوابط اعتباری بانک از محصول با محل مصرف مشخص بر اساس بازاریابی بانک و شرایط مورد توافق پذیرندگان با بانک از اعتبار در نظر گرفته‌ شده در این سگمنت بهره‌مند می‌شوند.

متقاضیان این خدمت می‌توانند با مراجعه به شعب بانک، سامانه تسهیلات غیرحضوری (ستاپ) برای دریافت کارت اعتباری با مشخصات عام اقدام کنند. همچنین مشتریان بانک برای دریافت این محصول می‌توانند از دو طریق مراجعه حضوری به شعب بانک یا از طریق اپلیکیشن تاپ (مشتریان سازمانی) به‌عنوان بستر غیرحضوری کارت در بخش گردشگری اقدام کنند.

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول می‌توان به نرخ ترجیحی تسهیلات، گردشی بودن اعتبار، امکان درخواست غیرحضوری کارت در بخش عام اشاره کرد. کارت‌های مولتی سگمنت نیز دارای مزیت‌های رقابتی جذابی مانند نرخ ترجیحی تسهیلات در سگمنت با محل مصرف مشخص، گردشی بودن اعتبار و امکان استفاده از چند خط اعتباری در قالب یک کارت هستند.

4-پلتفرم بانکداری باز کبالت: پلتفرم بانکداری باز کبالت شامل مجموعه ای از خدمات مالی مانند انتقال وجه ، صورتحساب و ... و غیرمالی است که این امکان را در اختیار توسعه دهندگان، شرکت‌ها و فین‌تک‌ها قرار می دهد تا بتوانند برنامه های کاربردی خلاقانه تولید و برپایه حساب ها و تراکنش های بانکی به مشتریان خدمات مختلفی را ارائه کنند. این محصول دارای مزیت‌های منحصر به فردی است که به واسطه امکانات ذیل برای بهره برداران آن ایجاد ارزش می کند:

- توانمند ساختن شرکاء تجاری در تولید نرم‌افزار برروی پلتفرم باز

- یکپارچه‌سازی محصولات و خدمات در میان پلتفرم‌های مختلف

- ایجاد گستردگی بیشتر خدمات تراکنشی به سایر پلتفرم‌ها در راستای ارائه دسترسی

- طراحی و ایجاد API های فراهم آورنده تصدیق صحت و اعتبار

- کارکردهای محل‌ محور در راستای بهبود مشغولیت کاربران و روابط مشتری

- طراحی APIهایی که به نیابت از مشتری، شخص ثالث را مجاز به اجرای خدمات می کند

- امکان طبقه‌بندی APIها در دسته های مختلف مانند پرداخت، خدمات عمومی، ریسک

- امکان تولید کدهای سرویس گیرنده به زبان‌ها و فریم ورک های مختلف

- تسهیل فرایندهای توسعه و طراحی از طریق ارایه واسط کاربری تعاملی

- امکان گزارش های تحلیلی مورد نیاز توسعه دهندگان، به ازای متغیرهای مختلف

- امکان مدیریت ترافیک روی خدمات(Throttling)

- امکان ارسال پیام بر روی خدمات متناسب با نیاز توسعه دهندگان

با توجه به اینکه در سامانه کبالت، خدمات مختلف در قالب API در اختیار مشتریان قرار گیرد، جامعه هدف این پلتفرم (سکو) شخصیت‌های حقوقی، شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که دارای زیر ساخت و سامانه های اختصاصی تولید شده توسط خود آنها و یا پیمانکاران آنها است. مشتریان می توانند خدمات دریافت شده از طریق پلتفرم کبالت را در سامانه ها پیاده سازی کنند.

از سه روش زیر امکان دسترسی به کبالت برای مشتری میسر است:

1) مراجعه به نشانی اینترنتی www.cobalt724.ir

2) مراجعه مشتریان به شعب یا مکاتبه با مدیریت توسعه فناوری بانک پارسیان

3) ارتباط مشتریان با واحد توسعه بازار شرکت کاسپین به عنوان مجری این زیرساخت

5-محصول Omni Channel پارسینس: در رویکرد الکترونیک با کانال‌های مجزا مانند اینترنت بانک ، موبایل بانک یا شعب، محصولات دقیقا با سلایق و نیازهای هر مشتری به تفکیک، ایجاد نشده اند و هر کانال گردش کار، محتوا، طراحی صفحه نمایش و سایر ویژگی‌های مختص به خود را دارد که برای همه مشتریان یکسان است.

ضمنا بسیاری از کارکردهای مشابه در هر کانال بارها و بارها ایجاد شدند و این بدان معنی است که یک عملیات با نتایج مشابه به روش‌های مختلف و تحت فرم‌های مختلفی انجام می‌شود که کار را برای مشتری و کارکنان بانک بسیار دشوار می‌سازد. زیرا آنها مجبور هستند به تعداد کانال‌های ارتباطی، آموزش‌ های مختلفی را دریافت کنند.

به جای ایجاد روال‌های تکراری برای هر کانال، باید همه فعالیت‌ها و خدمات یک بار و به یک شکل انجام شود و از طریق یک هسته مرکزی مشترک برای همه کانال‌ها کنترل و همگام‌سازی شوند. یک پلتفرم بانکی دیجیتال مرکزی برای همه کانال‌ها با رویکرد تعاملات بیشتر با مشتری در هر نقطه ارتباطی مانند اینترنت موبایل، شعب، خودپرداز و... مورد نیاز است. نام این هسته مرکزی آمنی چنل با نام تجاری پارسینس است. مشتری باید برای استفاده از این محصول دارای کاربری و رمز عبور در یکی از درگاه های غیرحضوری مانند اینترنت بانک یا موبایل بانک باشد.

در سامانه امنی چنل، یکی از مهمترین بخش‌ها ایجاد زیر ساخت‌هایی است که امکان ایجاد تطبیق خدمات بانکی با سطح نیاز مشتریان را فراهم می‌آورد. بطور مثال قابلیت ویجت سازی خدمات (Widget) به مشتریان این امکان را می‌دهد تا خدمات بانکی را طبق سلایق و نیازها تغییر دهند. ارائه خدمات از طریق همه کانال‌ها به مشتریان، افزایش تعاملات مشتریان از طریق ایجاد شبکه از مزایای رقابتی این محصول به حساب می‌آید.

6-چکاد (چک امن دیجیتال): با هدف ایجاد بستر امن بین‌بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف‌ کردن مشکلات چک فیزیکی و استفاده در سامانه‌های مختلف، وب سرویس‌های چکاد ایجاد شده و در حوزه های زیر در حال ارائه خدمت است:

- درخواست دسته‌چک

- صدور چک

- مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی

- انتقال چک

- مسدودی چک

- ابطال چک

- انواع خدمات استعلامی در حوزه چک

این خدمات در همراه بانک، اینترنت بانک و سامانه پارسینس بانک پارسیان ارائه شده است.

7-امضاء دیجیتال: امضای دیجیتال یک پیام رمزگذاری شده، امضاکننده را با یک سند در یک تراکنش ثبت‌شده به طور ایمن مرتبط می‌کند. امضای دیجیتال از یک فرمت استاندارد و پذیرفته‌شده به نام زیرساخت کلید عمومی (PKI) استفاده می‌کند تا بالاترین سطوح امنیت و پذیرش جهانی را فراهم کند. بانک پارسیان اقدام به پیاده سازی امضای دیجیتال با دو ریشه نماد بانک مرکزی و ریشه وزارت صنعت کرده و خدمات ذیل از آن طریق ارائه می شود:

- استفاده از امضاء دیجیتال جایگزین رمز انتقال وجه حساب به حساب

- استفاده از امضاء دیجیتال برای صدور امضاء چک امن دیجیتال

- استفاده از امضای دیجیتال برای عملیات سفته الکترونیک

7 دستاورد بانک پارسیان در حوزه دیجیتال و بانکداری مدرن

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید