کد خبر: ۲۱۶۹۰۹
۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۹/۶

سرمایه‌گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در ۲۱ پروژه فناورانه
معاون علمی فناوری رییس جمهور مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در ۲۱ پروژه فناورانه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به تایید ۲۱ پروژه پیشنهادی فناورانه فولادمبارکه، گفت: پروژه ها نیازمند سرمایه ۸۶۰ میلیارد تومانی بوده که حمایت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مراسم امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در حاشیه دومین روز از بیستمین نمایشگاه متافو با حضور عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، روح‌اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، عزت‌اله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه و امیر خرمی‌شاد مدیرعامل ملّی مس برگزار شد.

بر اساس این گزارش، وزارت صنعت و ایمیدرو به همراه دو شرکت‌ فولاد مبارکه و ملّی مس با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سند همکاری امضا کردند. همچنین تفاهم‌نامه در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان و بومی‌سازی بین معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت فولاد مبارکه و ایمیدرو امضا شد.

موافقت‌نامه همکاری مشترک در زمینه هوشمندسازی‌ معادن مس و تکمیل فناوری‌های وابسته بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت صنعت، ایمیدرو و شرکت ملّی مس منعقد شد. تفاهم‌نامه همکاری احداث واحد ۳۰۰ هزار تنی برای فرآوری و نوآوری مواد معدنی هماتیتی به مگنتیتی به روش توسعه فناوری‌های RHF بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت فولاد سنگان، هورمان صنعت شریف و شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه نیز به امضا رسید.

تقدیر از فولاد مبارکه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت در این مراسم، گفت: باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان را به صنایع بزرگ متصل کرد تا از مسیر عقل آینده را ساخت. در این مراسم ۲۱ قرارداد منعقد شد که تحول چشم‌گیری را در خلق ثروت از مسیر دانش و فناوری رقم می زند. پیگیری و حمایت فولاد مبارکه از دانش‌بنیان‌ها و جلب اعتماد این شرکت برای عقد قرارداد توسط دانش‌بنیان ها جای تقدیر دارد.

وی افزود: وقت آن رسیده که از ظرفیت‌های پژوهشی استفاده شود. اگر قرار است ظرفیت‌های عقلانی و پژوهشی دنیا برای رفع تقاضا بسیج شود، بهتر است از نظام مدیریت دانش داخلی استفاده کرده و آن را به سمت تقاضاهای داخلی و متناسب با فرهنگ و آنچه که در آینده خواهیم ساخت، سوق داده شود.

علی آبادی ادامه داد: این شرکت‌های دانش‌بنیان‌ بازیگران اصلی رهبری هوشمندانه هستند. اینکه ذهن همه در صنعت و بالاترین سطح دولت به این زمینه سوق پیدا کرده، فرصت مغتنمی برای نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها است و این امر همواره مورد تأکید رهبری بود.

فولادی‌ها به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند

روح‌اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هم در این مراسم، گفت: ۲۱ پروژه از ۲۶ پروژه پیشنهادی فناورانه شرکت فولاد مبارکه مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قرار گرفته که نیازمند ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و از آن‌ها حمایت می‌شود. در این جریان فولادی‌ها به فولاد مبارکه نگاه می‌کنند. شرکت ملّی مس نیز در همین مسیر در حال حرکت است.

فولاد مبارکه درصدد یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه هم در این مراسم، گفت: فولاد مبارکه طی دهه‌های گذشته مسیر ادامه‌داری در حوزه نوآوری شروع کرده است. ساخت فولاد مبارکه از دهه ۶۰ آغاز و در دهه ۷۰ نیز تولید شروع شد. به رغم همه محدودیت‌ها، دانش بهره‌برداری در این شرکت نهادینه شد و با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است.

وی افزود: فولاد مبارکه در دهه ۹۰ با مشکل تحریم مواجه شد و سطح و دانش بهره‌برداری آن نتوانست ارزش افزوده پایدار را تامین کند. اینجا بود که نهضت بومی‌سازی به مدد تحریم‌ها آغاز و دانش آن در این شرکت نهادینه شد. بیش از ۹۰ درصد نیاز فولاد مبارکه داخلی‌سازی و دانش بومی‌سازی نیز در این مجموعه نهادینه شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در دهه چهارم فعالیت، همچنان نیاز به ارزش افزوده بیشتر وجود دارد و فراتر از نهضت بومی‌سازی، نیاز به نگاه رو به آینده است. ضریب بهره‌برداری فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد و یکی از رموز موفقیت و سودآوری این شرکت است. هنوز توانایی توسعه فناوری و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و فناوری را نداشته و همین امر سبب شده تا استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

به گفته طیب نیا، رقبای جهانی علاوه بر تولید فولاد به اقدامات دیگر نوآورانه نیز می‌پردازند. بنابراین باید توسعه فناوری و خلق ارزش افزوده دنبال می شود. برای تولید حداکثری، زیرساخت‌های بسیاری ازجمله توسعه ریلی و نیروگاهی ایجاد شد. فولاد مبارکه نیازمند زیرساخت‌های نوآوری و فناوری است و طی ۱.۵ سال اخیر در این حوزه پرقدرت ورود پیدا کرده و گام‌های جدی برداشته است.

وی از برنامه ایجاد زیرساخت و فرایندسازی برای شروع راهی پرشتاب و پرخطر در استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها خبر داد و اضافه کرد: فولاد مبارکه پس از انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در مرحله دوم درصدد طبقه‌بندی، یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور است. در این مرحله باید کنسرسیوم‌های متشکل و هدفمندی شکل داد و زیرساخت‌های حوزه نوآوری و فناوری را ایجاد کرد که این حرکت راهبردی و مبتنی بر مطالعات و تجربیات دهه‌های اخیر است. فولاد مبارکه از میان ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بیش از ۲۸ شرکت با موضوعات آب و انرژی، معادن کم‌عیار، تامین تجهیزات و توسعه محصولات، سرمایه‌گذاری کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ