کد خبر: ۲۱۷۰۶۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۹/۱۲

گزارش بانک مرکزی از کاهش ۸ درصدی تورم تولیدکننده و پیش بینی روند نزولی

گزارش بانک مرکزی از کاهش ۸ درصدی تورم تولیدکننده و پیش بینی روند نزولی

بانک مرکزی با اعلام کاهش ۸ درصدی تورم تولیدکننده، کاهش تورم در بازار مصرف را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی اعلام کرد: روند تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده با کاهش ۸ درصدی از ۴۲.۴ درصد در اسفند سال گذشته به ۳۴.۴ درصد در آبان‌ رسید و پیش‌بینی می شود تورم در بازار مصرف طی ماه های آینده نیز کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی بر تثبیت وضعیت اقتصاد، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم گری بازار پول و بازار ارز و تامین مالی و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی استوار بوده و  تورم یک ساله شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۳۵.۱ درصد در آبان‌ کاهش یافت.

میزان تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰۳.۱ درصد و ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نیز ۶۸.۳ درصد بود. هرچند از نیمه دوم سال گذشته، متاثر از روند رو به رشد نرخ ارز و متعاقباً تاثیر آن در افزایش قیمت مواد اولیه اساسی وارداتی، تورم نقطه به نقطه این شاخص روند افزایشی گرفت اما با  تثبیت اقتصادی و کاهش نوسانات ارز و ثبات قیمتی کالاهای اساسی وارداتی، روند تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده از ابتدای سال، نزولی شد.

بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی کالا و خدمت هم مبین آن است که روند کاهشی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولید کننده عمدتاً متاثر از اقلام کالایی این شاخص بود. به طوریکه تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی کالا با کاهش ۹ درصدی از ۴۱ درصد در فروردین‌ به ۳۲ درصد در آبان‌ رسید.

ثبات در بازار ارز و به تبع آن کاهش نوسانات ارز، نقش بسزایی در کاهش تورم گروه کالایی داشته و همچنین تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی خدمت از ۴۰ درصد در فروردین‌ به ۳۹.۷ درصد در آبان‌ سال جاری رسیده است.

تورم ماهانه شاخص تولیدکننده هم در آبان‌ با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۰.۸ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی کالا و خدمت، حاکی از تورم ۰.۸ درصدی گروه کالا با ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد با سهم از تورم ۰.۵ درصد و تورم ۰.۸ درصدی خدمات با ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد با سهم از تورم ۰.۳ درصد بوده که نشان‌دهنده سهم بیشتر اقلام کالایی در شکل‌دهی تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در آبان‌ است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ