کد خبر: ۲۱۹۲۸۱
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

دو رویکرد فعالان بورسی، خروج موقت نقدینگی و حرکت به سمت صندوق‌های طلا
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

دو رویکرد فعالان بورسی، خروج موقت نقدینگی و حرکت به سمت صندوق‌های طلا

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلیل عدم ورود پول‌ معامله‌گران غیرحرفه‌ای و دو رویکرد فعالان، گفت: خروج نقدینگی از بورس موقت و به سمت صندوق‌های طلا و شمش در حال هدایت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی دلیل عدم ورود پول‌های داغ از سوی معامله‌گران غیرحرفه‌ای به گردونه معاملات را بی‌اعتمادی آنان باز دانست و به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بدبینی سرمایه‌گذاران ریشه در سیاست گذاری‌های اقتصادی دارد و بر چاشنی هیجان به عنوان بخشی از روند معاملات سایه افکنده است.

حدود یک سال قبل با انتشار اخبار مثبت و منفی نتایج آن در صف‌های خرید و فروش نمایان می‌شد اما از نیمه اردیبهشت و همزمان با تغییر ساز و کار قیمت‌ گذاری نرخ خوراک و با وجود ظرفیت مطلوب در خصوص رشد قیمت سهام، بسیاری از فعالان در مواجهه با این اتفاقات دو رویکرد را در صدر انتخاب‌ها قرار دادند.

دسته نخست به صورت کلی عطای بورس را به لقا بخشیدند و با تالار شیشه‌ای خداحافظی کردند اما گروه دوم در شرایطی حاضر به معامله شدند که قید سهام بزرگ و شاخص‌ساز را زدند.

طبق شواهد آماری از ابتدای سال شاخص بورس ۱۲درصد بازدهی کسب کرده اما شاخص هم وزن بیش از ۳۱ درصد بازدهی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد برخی سهامداران به دلیل ترس از دستورالعمل‌های دولتی که سهام بزرگ را مورد هدف قرار می‌دهد به سمت نمادهای کوچک و کم‌ریسک‌تر حرکت کردند. در شرایط کنونی نباید انتظار ورود پول به بورس را داشت. رصد تحرکات نشان‌ می دهد نقدینگی قابل‌توجهی به سمت صندوق‌های طلا و شمش در حال هدایت است.

با توجه به اینکه دلار و سکه از ابتدای سال وضعیت باثباتی را سپری کردند، تلاطم اخیر در بازارهای فوق طی روزهای گذشته سرمایه‌گذاران بی‌شماری را به این سمت سوق می دهد. از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های دستوری در کنترل نرخ دلار نیمایی، طبیعتا سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند بازار سهام دوباره با کنترلگری مواجه خواهد شد.

بنابراین ریسک بورس نسبت به طلا و دلار بیشتر است. در این شرایط ورود پول به بورس با احتیاطی مضاعف انجام خواهد شد. جریان پول در شرایط کنونی به غیر از طلا و دلار جای دیگری نخواهد رفت.

پول به صورت موقت از بازار خارج شده و زمانی که انتظارات تورمی کاهش می‌یابد، بورس‌ بازان ترجیح می‌دهند به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت کوچ کنند. بنابراین به محض اینکه انتظارات تورمی تغییر مسیر می‌دهد، سهامداران ترجیح می‌دهند به سمت سهامی بروند که از افزایش قیمت دلار منتفع می‌شوند. به نظر می‌رسد با فروکش کردن نوسانات مثبت در بازار ارز، ترمز بورس نیز کشیده شود و روند کاهشی بگیرد.

بازار سهام به‌شدت به وضعیت بازارهای رقیب وابسته است و بر تدابیر سهامداران اثرگذاری مستقیمی دارد. اگر دلار به سمت سطوح بالاتر حرکت کند، اعتماد سهامداران بازمی‌گردد. در صورتی پول از خارج، وارد بازار می‌شود که به صورت مستمر سبزپوش شود. تاخیر حرکت در رشد، همسو با بازارهای دیگر دیده نمی‌شود. یعنی به محض رشد قیمتی در بازارهای رقیب، برخلاف روال گذشته بورس نیز به انتظارات تورمی خواهد ‌پیوست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ