کد خبر: ۲۱۹۲۸۴
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

دو شرط تداوم صعود بورس، احتمال شاخص ۲.۵ میلیونی و اقبال سهام دلاری
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

دو شرط تداوم صعود بورس، احتمال شاخص ۲.۵ میلیونی و اقبال سهام دلاری

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دو شرط تداوم روند صعودی بورس، رسیدن شاخص به سقف ۲.۵ میلیون واحدی و اقبال سهام دلاری را احتمال دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه تداوم روند صعودی بورس را منوط به رشد دلار و گزارش‌های مطلوب 9 ماهه دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد رسیدن شاخص به سقف 2.5 میلیونی اردیبهشت و اقبال سهام دلاری را احتمال دادند.

چشم سهامداران به دنبال تحرکات دلار

محمد خبری‌زاد: بورس به‌دنبال رشد بازارهای رقیب در این چند روز مثبت بود. با توجه به کاهش موجودی دلار در بازار آزاد، سرمایه‌گذاران به سراغ بازارهای جایگزین رفتند که در‌ درجه اول سکه، طلا و بعد حتی خودرو بود و بعد از آن بازار سرمایه پیرو این رشدها، افزایش یافت و در کنار آن نرخ دلار نیمایی به 39.6 ‌هزار ‌تومان رسید.

رشد دلار در بازار آزاد و ارزندگی بورس نسبت به سایر بازارها دست‌ به‌ دست هم داد تا رشد شامل آن بشود. با توجه به دورنمای فعلی اگر قیمت دلار در همین نقطه ثابت بماند، رشد بورس تا چند روز دیگر ادامه می‌یابد و صنایع و شرکت هایی که تحرکی نداشتند و از نظر بنیادی ارزنده هستند هم رشد می‌کنند و بعد از آن احتمالا بازار استراحت کند.

چشم سهامداران 100 درصد به‌دنبال دلار خواهد بود تا ببینند سیاست بانک‌مرکزی چیست. در کنار آن گزارش‌های 9 ماهه و فصلی پاییز نیز در حال انتشار است که به ادامه‌دار بودن این روند کمک می کند. با انتشار گزارش های مطلوب صنایع و شرکت‌های مهم، شاهد ادامه روند صعودی خواهیم بود.

احتمال رسیدن شاخص به سقف 2.5 میلیونی اردیبهشت

ابراهیم سماوی: نگاه تاریخی به قیمت‌ها در بورس و سایر بازارهای رقیب نشان می دهد در آبان ماه تمامی بازارها اعم از ارز، طلا، مسکن و همچنین بازار سهام کف قیمتی را مشاهده کردند یعنی تمام بازارها در رکود بودند.

از سوی دیگر نرخ تورم واقعی بیش از 50‌ درصد و ماشین پول‌سازی بانک‌مرکزی همانند سابق در حال چاپ پول است. قاعدتا دولت‌ها در بازه زمانی کوتاهی با توجه به موجودی ارز و طلای در اختیار بازارها را مدیریت می کنند و در نهایت باید تسلیم عرضه و تقاضای واقعی شوند.

با نزدیک شدن به آخر سال‌ شمسی و آغاز سال‌ جدید میلادی، افزایش واقعی برای تجار در سمت تقاضای دلار وجود دارد. به‌نظر می‌رسد بورس آهسته و پیوسته به سمت سقف تاریخی اردیبهشت ماه برسد. اخبار خاصی از لحاظ جهانی یا در حوزه بازیابی و اعتمادسازی رخ نداده و حرکت بورس صرفا زیر سایه رشد دلار است.

پیش بینی اقبال سهام کامودیتی‌ها، شرکت‌های صادرکننده و صندوق‌ های کالایی

مهدی دلبری: بازار سرمایه چند روزی است روند نسبتا مناسبی دارد. ارزش معاملات بهبود پیدا کرده و از طرفی موج خرید سنگین افراد حقیقی به سمت گواهی شمش و صندوق‌های طلا هدایت شده است.

با فرض ثابت‌بودن حاشیه سود در صورت‌های مالی 9 ماهه حداقل انتظار 10 تا 15‌ درصد رشد سود و امید می رود P/E آینده‌نگر مناسب‌تر باشد. با رقابت شدیدی که در بانک‌ها در نرخ بهره بالا شکل‌گرفته، تنها دارایی ارزان، ابزارهای دلاری مانند سهام کامودیتی‌ها، شرکت‌های صادرکننده و ابزارهای صندوق‌ های کالایی می‌تواند باشد و به‌نظر می‌رسد رقابت‌های سنتی پایان سال زودتر در بازارهای رقیب مشاهده شود. تحرکات بازار نسبتا به سمت شرکت‌ های دلاری معطوف شده و امید می رود این روند ادامه‌دار باشد و همزمان ابلاغیه‌ای از سوی دولت برای سرکوب آن منتشر نشود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ