کد خبر: ۲۱۹۲۹۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

واکنش بورس کالا به تصمیم بانک مرکزی برای۴۰۰ هزار نفر: روال جاری ادامه دارد
درباره صدور شرط جدید اعلام شد:

واکنش بورس کالا به تصمیم بانک مرکزی برای۴۰۰ هزار نفر: روال جاری ادامه دارد

بورس کالا در واکنش به تصمیم جدید بانک مرکزی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان، اعلام کرد: فعالیت بازارها طبق روال استمرار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس کالا در واکنش به بخشنامه جدید بانک مرکزی که موجب ابهام فعالان و ظن ایجاد اختلال در فرایندهای بازار سرمایه شده، اعلام کرد: به استناد بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دائمی، معاملات بازارهای اوراق بهادار مبتنی بر طلا صرفاً در قالب مقررات و قوانین بازار سرمایه اجرایی می‌شود.

قطع نظر از این حکم صریح قانونی جهت اطمینان از عدم مخالفت سیاست گذار پولی، موافقت بانک مرکزی پس از تغییرات مدیریتی سال گذشته در نامه ۲۰ دی اخذ و بازار اوراق بهادار شمش طلا با تایید و حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ۲۱ اسفند سال گذشته راه‌اندازی شد.

بورس کالا حفظ حقوق مالکانه حدود ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بازار رسمی اوراق مبتنی بر طلا را وظیفه می‌داند. کلیه تعهدات و تضامین لازم در خصوص امنیت و حسن انجام وظایف از خزانه‌های بورسی اخذ شده است. بورس کالا تنها مرجع رسمی مبادلات انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا در مقررات متعدد بوده و مورد حمایت قانونی نیز قرار گرفته است.

کمک به گسترش بازار رسمی طلا که در سنوات متمادی مورد تقاضای فعالان اقتصادی بوده با ارتقای شفاف سازی موجب تجمیع ذخایر طلا و کاهش زمینه‌های پولشویی و قاچاق می‌شود. میزان ذخایر موجود در خزانه‌های بورسی بالغ بر ۴۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا و ۷۰۰ هزار سکه طلا بوده که تنها ۲۰ کیلوگرم از ذخایر شمش طلا در یک سال اخیر بنابر درخواست صاحبان اوراق ترخیص و تحویل شده است. تمام طلاهای موجود در انبارهای بورسی دارای شناسنامه و تایید مالکیت بوده و انجام هرگونه سو استفاده جهت قاچاق طلا در این بازار غیر ممکن است.

شورای عالی بورس در جلسه ۳۱ مرداد نسبت به راه‌اندازی بازار اوراق طلا خارج از بورس مخالفت کرده و مراتب را به اعضای این شورا از جمله بانک مرکزی ابلاغ کرده است. به اطلاع فعالان بازار می‌رساند طبق رویه‌های جاری فعالیت بازارهای مربوطه کماکان استمرار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، محمد آرام معاون ارزی بانک مرکزی در نامه ۲۰ دی ماه سال قبل و نامه ایمیدرو با موضوع معاملات گواهی سپرده کالایی بر مبنای شمش طلا به مجید عشقی رئیس سازمان بورس، اعلام کرده بود: معاملات طلا در داخل و در بورس منع مقرراتی ندارد. لذا اقدامات لازم جهت پذیرش و عرضه گواهی سپرده طلا از طریق بورس کالا صورت پذیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ