کد خبر: ۲۲۰۴۰۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱

نیروگاه‌های ذوب‌ آهن در خدمت تولید سازگار با محیط زیست

نیروگاه‌های ذوب‌ آهن در خدمت تولید سازگار با محیط زیست

شرکت ذوب‌آهن با برخورداری از نیروگاه، گازهای فرآیندی کُک و کوره بلند را برای تولید برق استفاده و این گازها را در محیط منتشر نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب‌آهن با برخورداری از نیروگاه به عنوان یک صنعت خود تامین در بخش برق مطرح است که در شرایط اوج مصرف این مزیت بیشتر نشان داده می شود. ضمن اینکه برخورداری از نیروگاه باعث شده گازهای فرآیندی کُک و کوره بلند برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد و این گازها در محیط منتشر نشود.

بر اساس این گزارش، گازهای فرایندی در بویلرهای نیروگاه‌ها توسط احتراق مناسب در خروجی دودکش‌ها به صورت آنلاین رصد و کلیه خروجی آن‌ها پایین‌تر از میزان استاندارد زیست محیطی است.

محمد صالحی مدیریت تولید و توزیع برق ذوب آهن در خصوص پروژه‌های زیست محیطی انجام شده و در دست اقدام در نیروگاه‌ها، اعلام کرد: ذوب‌آهن به عنوان اولین تولید کننده فولاد در ایران، تنها کارخانه‌ای است که گازهای فرایندی حاصل از تولید چدن را در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد و این امر در حفظ محیط زیست اهمیت بسیاری دارد.

علاوه بر آن در مدیریت تولید توزیع برق این شرکت و در بخش نیروگاه با هدف تولید و ارائه خدمات سازگار با محیط زیست در سه بخش (آب، خاک و هوا) 6 پروژه زیست محیطی انجام شده و 8 پروژه نیز در دست اجرا قرار دارد. این پروژه‌ها در بخش نیروگاه ذوب‌آهن بر اساس استاندارد زیست محیطی، آلودگی هوا در بخش هوا، خاک و آب به ترتیب 70، 100 و 100 درصد کاهش داده است.

پروژه‌های انجام شده در بخش هوا

گازهای فرایندی آلوده کننده محیط زیست در دیگ‌های این بخش با احتراق مهندسی شده به گازهایی که به محیط زیست آسیبی نمی‌زند، تبدیل و این فرایند به صورت روزانه و آنلاین از طریق اداره محیط زیست استان و مدیریت (HSE) شرکت رصد می‌شود. 750 هزار متر مکعب در ساعت گاز فرایندی در طول روز تولید می‌شود که با احتراق مناسب مجدداً در خط تولید قرار گرفته و صرفه اقتصادی بابت استفاده نکردن از 70 هزار متر مکعب در ساعت گاز طبیعی برای شرکت رقم می‌خورد و آلایندگی هوا را شاهد نخواهیم بود.

- پروژه بازسازی دیگ بخار شماره 4 نیروگاه مرکزی جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، مصرف گازهای کوره بلند و کُک که این رویکرد کاهش مصرف گاز طبیعی و آلایندگی زیست محیطی را در پی دارد.

- تعمیرات اساسی گسترده دیگ 3 نیروگاه مرکزی جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، مصرف گازهای کوره بلند و کُک که این رویکرد کاهش مصرف گاز طبیعی و آلایندگی زیست محیطی را در پی دارد.

- در نیروگاه‌های ذوب‌آهن در صورت عدم محدودیت گاز طبیعی و آماده بودن تجهیزات( و مشعل‌های سه گاز سوز)، توان برداشت 330 هزار مترمکعب در ساعت گاز فرآیندی (شامل 300 هزار متر مکعب در ساعت گاز کوره و 30 هزار متر مکعب در ساعت گاز کُک) برداشت می‌شود.

پروژه‌های در دست اقدام در بخش هوا 

- پروژه بازسازی دیگ بخار شماره یک نیروگاه مرکزی و بازسازی مشعل‌ها جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گازهای فرآیندی کوره بلند و کُک و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

- پروژه بازسازی دیگ بخار شماره 6 نیروگاه حرارتی و بازسازی مشعل‌ها، جهت افزایش تولید بخار، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گازهای فرآیندی کوره بلند و کُک و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

- پروژه بازسازی دیگ بخار شماره 2 نیروگاه مرکزی و بازسازی مشعل‌ها جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گازهای فرآیندی کوره بلند و کُک و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

- پروژه بازسازی دیگ بخار شماره 5 و 6 نیروگاه مرکزی و 5 و7 نیروگاه حرارتی  و بازسازی مشعل‌ها جهت افزایش تولید و تامین بخار کارخانه، افزایش تولید برق، افزایش مصرف گازهای کوره بلند و کُک افزایش و کاهش مصرف گاز طبیعی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی

- تعمیرات و بازسازی مشعل‌های دیگ‌های نیروگاه‌ها و افزایش کیفیت گاز فرآیندی برای کاهش مصرف گاز طبیعی و افزایش حداکثری مصرف گازهای فرآیندی

پروژه‌های انجام شده در بخش آب

- پروژه خط برگشت پساب آب بدون نمک تصفیه‌خانه شیمیایی جدید جهت صرفه جویی آب

- مخازن بتونی تصفیه‌خانه شیمیایی جدید ترمیم شده تا از نشت آب جلوگیری شود و باعث صرفه‌جویی آب و افزایش بهره وری شده است.

- پروژه تعویض دیفیوزرهای (سه عدد) نیروگاه حرارتی باعث افزایش تولید برق و افزایش بهره وری شده است.

پروژه‌های انجام شده در بخش خاک

ترانس‌های خشک رزینی جایگزین ترانس‌های اسکارل شدند که این رویکرد مخاطرات ترانس‌های اسکارل در خاک را حذف کرد. تا کنون بیش از بیست مورد از این ترانس‌ها در سطح شرکت تعویض شدند. همچنین تعدادی از پروژه‌ها در سه بخش آب، خاک و هوا به صورت مشترک انجام شده و یا در دست اقدام قرار دارند که عبارتند از : 

- ایزوله کردن دیواره‌های 5 مخزن کندانسه در تصفیه‌خانه شیمیایی جهت جلوگیری از نشت مواد اسیدی

- خرید گاز ژنراتور 30 مگاواتی و نصب و راه اندازی در نیروگاه گازی با امکان استفاده از گازهای فرآیندی و جبران محدودیت آب و برق و امکان استفاده در مواقع اضطراری‌- احداث نیروگاه خوشیدی با ظرفیت 10 مگاوات الزام توانیر.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ