کد خبر: ۲۲۰۶۱۱
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۷

دو تغییر دستور‌العمل وزارت نفت که منجر به کاهش سود پالایشگاه ها خواهد شد

دو تغییر دستور‌العمل وزارت نفت که منجر به کاهش سود پالایشگاه ها خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه، اعلام کرد: دو تغییر منفی دستور‌العمل جدید وزارت نفت در نرخ خرید محصولات پالایشگاه ها منجر به کاهش سود این گروه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سهیلا نقی‌پور با اشاره به اثر منفی دستور‌العمل جدید وزارت نفت برای خوراک دریافتی و فروش فرآورده های شرکت های پتروپالایشی به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: با توجه به شرایط ویژه تحریم، نوسان شدید قیمت‌ها و روش‌های غیرمتعارف حاکم بر فرآیند فروش صادراتی نفت و فرآورده‌های نفتی و با رعایت انصاف در دو طرف معامله یعنی دولت و شرکت‌های تابع وزارت نفت به عنوان فروشنده خوراک و خریدار فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های پالایش نفت و مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان خریدار خوراک و فروشنده فرآورده‌های نفتی، روش محاسبه قیمت خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی دستخوش تغییراتی شده است.

روش محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی به عنوان قیمت خوراک تحویلی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها تغییری نکرده و همان فرمول گذشته است و تخفیف‌های ۵ و ۶ دلاری نفت سبک و سنگین همچنان برقرار خواهد بود اما دو تغییر در نرخ خرید محصولات پالایشگاه ها مخصوصا بنزین به وجود آمده که باعث می‌شود صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را متاثر کند.

طبق دستورالعمل جدید در فرمول‌ محاسباتی قیمت انواع فرآورده‌ بنزین مشخصاتی همچون درجه اکتان، میزان آروماتیک‌ها، بنزن، گوگرد و الفین مجاز لحاظ شده و میانگین قیمت بنزین با درجه اکتان ۹۵ در خلیج فارس مبنای قیمت‌گذاری انواع فرآورده‌های بنزین دریافتی است. بنابراین محدوده مجاز بنزین‌های دریافتی از پالایشگاه باید حداقل ۹۵ باشد. همچنین ارزش هر درجه اکتان از کسر میانگین قیمت‌های بنزین فوب سنگاپور با درجه اکتان ۹۵ و ۹۲ و تقسیم آن بر ۳ محاسبه می‌شود.

طبق این موارد به ازای انحراف هر یک از شاخص‌های کیفی آروماتیک بنزن گوگرد و الفین فرآورده بنزین دریافتی نسبت به محدوده مجاز تعریف‌ شده برای فرآورده بنزین مورد استفاده با درجه اکتان ۹۵ در خلیج فارس معادل ارزش یک درجه اکتان از قیمت مرجع کسب می‌شود.

طبق این دستورالعمل جدید پالایشگاه‌هایی که بنزین با عدد اکتان ۸۷ تولید می‌کنند و با توجه به استاندارد و حد مجاز درجه اکتان ۹۵ باید بنزین تولیدی را با قیمت کمتری به فروش برسانند. در صورتی که سال قبل شرکت‌های پالایش و پخش قیمت بنزین با درجه اکتان ۸۷ را مشابه بنزین با درجه اکتان ۹۱ محاسبه می‌کردند و به فروش می‌رساندند.

این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر سودآوری شرکت‌ها گذاشته و کرک اسپرد بنزین را با کاهش مواجه کند. بر همین اساس مدیران شرکت‌ها باید میزان اثر گذاری منفی هریک از این موارد را شفاف‌سازی و اعلام کنند.

در مورد قیمت انواع فرآورده‌های نفت و گاز هم طبق گفته یکی از مدیران پالایشگاه در گذشته از سه نرخ فرآورده برنت، دبی و سنگاپور میانگین گرفته می‌شد اما طبق دستورالعمل جدید نرخ‌های خلیج فارس، ملاک عمل قرار می‌گیرد که از نظر قیمتی کمی پایین‌تر است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ