کد خبر: ۲۲۰۶۵۳
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۸

اثر منفی مصوبه جدید بر دو پالایشگاه + پیش بینی کاهش ۱۷درصدی سود صنعت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

اثر منفی مصوبه جدید بر دو پالایشگاه + پیش بینی کاهش ۱۷درصدی سود صنعت

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چالش های پالایشی ها و کمترین و بیشترین اثر منفی مصوبه وزارت نفت بر دو پالایشگاه، کاهش ۱۷درصدی سود خالص صنعت را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ستایش روانشاد با بیان اینکه صنعت پالایش از دیرباز برای تحلیلگران پرچالش بوده به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: مواردی مانند عدم شفافیت نرخ و مبلغ در گزارش‌های ماهانه، تنوع محصولات، مشخص نبودن دقیق نوع گرید و کیفیت هر فرآورده، وابستگی شدید این صنعت به اخبار جهانی نفت و تنش‌های منطقه‌ای از جمله چالش‌های این صنعت است که علاوه بر این موارد باید به سایه‌ سنگین قیمت‌گذاری دستوری نیز اشاره کرد.

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی ۳۰ دی منتشر شد که عمده تمرکز آن روی فرمول قیمت‌گذاری بنزین بود. با تغییر ایجاد‌ شده ضریب بنزین اکتان ۸۷ معمولی افزایش و برای سایر بنزین‌ها مانند اکتان ۹۱ یورو ۴ و یورو ۵ علاوه بر ضریب، مبنای قیمت‌گذاری نیز از اکتان ۹۵ سنگاپور به اکتان ۹۵ خلیج‌فارس تغییر یافت. طبق داده‌های پلتس بطور میانگین اختلاف بین اکتان ۹۵ سنگاپور و خلیج فارس ۴ دلار است. شرکت‌هایی که میزان بنزین بیشتر به خصوص بنزین اکتان ۸۷ معمولی تولید می‌کنند کاهش سود بیشتری خواهند داشت.

میزان تولید بنزین وابسته به نوع خوراک دریافتی شرکت‌ها نیز هست. اگر در ترکیب خوراک سهم میعانات گازی یا به اصطلاح کاندنسیت بیشتر باشد شرکت‌ ها توانایی تولید بنزین بیشتری دارند. زیرا میعانات از نفت خام چگالی کمتری داشته و پالایش آن راحت‌تر بوده و می‌تواند محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند بنزین را بیشتر ایجاد کند.

در میان شرکت‌های پالایشی بورسی، میعانات بیشترین سهم را در خوراک دریافتی پالایشگاه لاوان دارد. در نتیجه وزن بنزین در سبد محصولات آن بیشتر است و طبق گزارش‌های ماهانه این شرکت کیفیت بنزین تولیدی آن طی سال ۱۴۰۲ معمولی اکتان ۸۷ بود. بنابراین بیشترین اثر منفی این دستورالعمل روی سودآوری "شاوان" خواهد بود. از طرفی با توجه به ترکیب محصولات و کیفیت بنزین پالایشگاه اصفهان می‌توان پیش‌بینی کرد کمترین اثر منفی شامل حال این شرکت خواهد شد.

برای دانستن کیفیت محصولات می‌توان به اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ مراجعه یا به گزارش‌های ماهانه آنها توجه کرد که زیاد قابل‌ اتکا نیست و لازم است شرکت‌ها بار دیگر کیفیت محصولات بخصوص گرید بنزین را شفاف‌سازی کنند. راه‌حل شرکت‌ها برای داشتن بنزین با‌کیفیت‌ تر واردات مواد اکتان‌افزا مثل MTBE یا استفاده از محصول بیو اتانول که توسط "شگستر" تولید می‌شود، است. با بررسی‌ها به نظر می‌رسد بطور کلی سود خالص صنعت تحت‌تاثیر دستورالعمل جدید با کاهش ۱۷درصدی مواجه شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ