کد خبر: ۲۲۰۶۶۲
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۹

دلیل عدم رشد شاخص و شیوه مدیریت شرایط فعلی + پیش بینی روند هفته
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

دلیل عدم رشد شاخص و شیوه مدیریت شرایط فعلی + پیش بینی روند هفته

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلیل عدم رشد شاخص با افزایش نرخ ارز و اقدام نهاد ناظر برای مدیریت شرایط فعلی، روند متعادل و مثبت بورس را تا انتهای هفته پیش‌بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلیل عدم رشد شاخص با افزایش نرخ ارز و کنترل متغیرهای گوناگون توسط نهاد ناظر در گفت و گو با دنیای اقتصاد، روند متعادل و مثبت را تا انتهای هفته پیش‌بینی کردند.

محمد خبری‌زاد: بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند با انتشار گزارش‌های فصلی پاییز، بورس حال‌ و‌ روز مساعدتری بگیرد. با این وجود انتشار ابلاغیه وزارت نفت پیرامون نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و نرخ فروش فرآورده‌های نفتی، زخم کاری بر ‌اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس زد.

پس از آن برای چند روز متوالی نقدینگی خارج شد. از طرفی در چند روز گذشته همزمان با تعادل بورس، افزایش قیمت در بازارهای رقیب رخ داده است. از این رو تا سیاست گذاری‌های ضد و نقیض به همین شکل تداوم پیدا کند و سیاست مناسبی جهت افزایش اعتماد از‌ دست‌ رفته پی‌ریزی نشود نمی‌توان انتظار رشد شارپی داشت.

نوسانات نرخ دلار آزاد با وجود تغییرات نرخ دلار نیما برای بورس اهمیت بیشتری دارد. به‌رغم اینکه بازار از ارزندگی مناسبی برخوردار است اما بازاری که صرفا با انتشار ابلاغیه‌ای نزول قیمتی را تجربه می‌کند، ریسک‌های مخصوص برای سرمایه‌گذاری دارد. به نظر می‌رسد بورس ظرفیت مناسبی برای رشد داشته باشد. با این وجود چشم به نحوه سیاست گذاری‌ها دوخته شده است. پیش‌بینی می‌شود بورس هفته متعادل رو به سبزی را پیش رو داشته باشد.

بهراد موسوی: در هفته‌های گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلتیکی گوناگونی بود. به نظر می‌رسد ریسک‌های گوناگون سیستماتیک و غیر سیستماتیک همچنان مهم‌ترین اثر را بر بازارهای مالی بخصوص بورس می‌گذارد. دلیل عدم رشد شاخص با افزایش نرخ ارز را می‌توان در عدم اقتصادی بودن آن جست‌ و‌ جو کرد. تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی مبنای رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته بود و وزن بسیاری در جهت‌دهی داشت.

نهاد ناظر در خصوص بهبود و مدیریت شرایط فعلی باید متغیرهای گوناگون که بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاری در بورس را شعله‌ور‌تر خواهد کرد، کنترل کند. با وجود اینکه انتظار می‌رود نرخ دلار نیما متاثر از رشد نرخ دلار در بازار آزاد رشد داشته باشد تا زمانی که التهابات و ریسک‌های گوناگون به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا نکند، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بورس تصویر کرد. پیش‌بینی می‌شود روند متعادل مثبتی تا انتهای هفته پیش رو باشد.  

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ