کد خبر: ۲۲۰۷۲۵
۱۶:۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

تجارت خارجی ۱۲۶ میلیارد دلاری با احتساب صادرات نفت، برق و خدمات
از سوی گمرک اعلام شد:

تجارت خارجی ۱۲۶ میلیارد دلاری با احتساب صادرات نفت، برق و خدمات

طبق آمار گمرک، میزان تجارت خارجی در ۱۰ ماه سال با احتساب صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی به ۱۲۶ میلیارد دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس گمرک با ارائه آمار تجارت خارجی، اعلام کرد: مجموع صادرات‌ و واردات طی ۱۰ ماه سال جاری با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی و مهندسی و برق با افزایش ۲.۴۱ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۲۶ میلیارد دلار رسید که نشانگر ۱۷ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی است.

همچنین ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰.۴۷ میلیارد دلار به خارج صادر شد. ۲۹.۹ میلیارد دلار نفت، ۷۸۰ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی و ۳۰۰ میلیون دلار برق صادر شده که بدین ترتیب مجموع صادرات در این مدت به ۷۱.۴۵ میلیارد دلار رسید. این میزان کالاهای صادراتی بدون احتساب صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۴ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۴۴ کاهش یافت.

۳۲.۶۸ میلیون تن کالا به ارزش ۵۴.۳۶ میلیارد دلار واردات صورت گرفت که این میزان به لحاظ وزنی ۵.۸۵ درصد و از حیث ارزش ۱۱.۵۹ درصد افزایش داشت.
طی این مدت گاز طبیعی و پروپان مایع شده با ۳ و ۲.۵ میلیارد دلار و متانول با ۲ میلیارد دلار سه قلم عمده کالای صادراتی بودند.

در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۵۲.۶۹ درصد، محصولات نیمه تمام از آهن یا از فولادهای غیر ممزوج با ۳۱.۸۷ درصد از بیشترین رشد به لحاظ ارزشی در بین ۱۰ قلم عمده کالای صادراتی برخوردار بودند.

در خصوص ۵ کشور اول مقصد صادراتی نیز ۱۱.۵، ۷.۷، ۵.۲، ۳.۵ و ۱.۸ میلیارد دلار کالا به چین، عراق، امارات، ترکیه و هند صادر شد. بدین ترتیب ۷۵ درصد از وزن و ۷۴ درصد از ارزش کل صادرات به این کشورها صادر شد.

ذرت دامی، گوشی تلفن همراه و دانه سویا با ۳.۲، ۲.۲ و ۱.۷ میلیارد دلار سه قلم عمده کالای وارداتی بودند. واردات طلا به اشکال خام، قطعات منفصله اتومبیل‌های سواری و گوشی تلفن همراه در بین ۱۰ قلم عمده کالای وارداتی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش و برنج، گندم و جو به استثنای بذر از بیشترین کاهش برخوردار و امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند با ۱۷.۱، ۱۵.۲، ۶، ۱.۸ و ۱.۶ میلیارد دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات بودند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ