کد خبر: ۲۲۰۸۳۷
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

معرفی دو صندوق اهرمی دارای بیشترین و کمترین حباب + ویژگی ها

معرفی دو صندوق اهرمی دارای بیشترین و کمترین حباب + ویژگی ها

تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی ساز و کار صندوق های اهرمی و معرفی دو صندوق دارای بیشترین و کمترین حباب، گفت: حباب فعلی اکثر صندوق‌های اهرمی در بیشترین میزان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش صدیقی با بیان اینکه صندوق‌ های اهرمی با ابزار اهرم، بازدهی مضاعفی برای سرمایه‌گذاری ریسک‌ پذیرتر ایجاد می‌کنند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این نوع صندوق برخلاف صندوق‌های دیگر از هر دو ساز و کار صدور و ابطال و قابلیت معامله در بازار استفاده می‌کند.

میزان ریسک این دو نوع با هم متفاوت بوده و صندوق صدور و ابطالی دارای پرتفوی بدون ریسک و عمدتا شامل دارایی‌های با درآمد ثابت بوده که ریسک محدودی دارد. واحد‌های مبتنی بر معامله، پرتفوی پر ریسکی داشته و عمده اجزای آن نیز شامل سهام و حق تقدم است.

ساز و کار بازدهی در این دو نوع صندوق نیز متفاوت است. در صندوق‌های با بازدهی ثابت کم و سقف سود مشخص است و بازدهی کل صندوق اثری در این نوع صندوق ندارد. بطور مثال اگر قرار کف و سقف بازدهی بین 25 تا 30 درصد باشد و صندوق کمتر از 25 درصد بازدهی کسب کند، سود تعلق‌یافته به صندوق ثابت به میزان کف صندوق خواهد بود.

اگر صندوق بیشتر از 30 درصد بازدهی کسب کند سود این صندوق‌ صرفا محدود به 30 درصد خواهد بود اما سود صندوق‌های پرریسک معیار مشخص و از‌ پیش‌ تعیین‌ شده‌ای ندارد. اگر بازدهی صندوق‌های ثابت کمتر از کف 25 درصدی باشد جبران کمبود منابع از محل صندوق‌های پرریسک جبران می‌شود. اگر بازار صعودی بوده و بازدهی صندوق بیش از 30 درصد باشد، مازاد منفعت صندوق به سهامداران ممتاز تعلق می‌گیرد.

پنج صندوق اهرمی با ارزش خالص دارایی‌ 22 هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه فعال هستند و بیشترین و کمترین اهرم متعلق به دو صندوق موج و کاریزما است. دو صندوق اهرم و توان بیشترین و کمترین حباب را با 17 و 10 درصد دارا هستند.

صندوق‌های اهرمی بطور معمول در روندهای بازار دچار تغییر حباب می‌شوند و همگرا با تغییرات شاخص کل حباب نیز تغییر می‌کند اما اکنون حباب اکثر صندوق‌های اهرمی در بیشترین میزان قرار دارد.

صندوق‌های اهرمی ابزاری نوین برای تجربه سرمایه‌گذاری پر‌ریسک هستند که با پذیرش ریسک بیشتر به شرط پیش‌بینی درست بازار، بیشترین بازدهی را نیز دریافت کنند. در میان صندوق‌ها، اهرم صندوق موج در پی رشد بسیار اخیرا کاهش یافته اما اهرم صندوق‌ها دارای ثبات نسبی است. حباب صندوق‌ها رشد محسوسی داشته که ریسک مهمی برای این نوع صندوق‌ها است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ