کد خبر: ۲۲۰۹۹۳
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

دولت ۹۰ درصد اقتصاد را فدای سهم ۲ درصدی بورس نمی کند/ مانع رشد شاخص
دو تحلیلگر بازار سرمایه:

دولت ۹۰ درصد اقتصاد را فدای سهم ۲ درصدی بورس نمی کند/ مانع رشد شاخص

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام مهم‌ترین مانع رشد شاخص و پیش بینی روند تا پایان سال، معتقدند دولت و بانک‌ مرکزی با سهم ۲ درصدی بورس، ۹۰‌ درصد اقتصاد را فدا نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام مهم‌ترین مانع رشد شاخص بورس و پیش بینی تداوم وضعیت فعلی تا پایان سال در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند: دولت و بانک‌ مرکزی با سهم 2 درصدی بورس، 90‌ درصد اقتصاد را فدا نخواهند کرد.

ایمان رئیسی: بازار در شرایط فعلی ضعف نقدینگی دارد. در چنین شرایطی عرضه‌های اولیه اندک امید را با خود می‌برد. هفته گذشته نرخ بهره بین‌بانکی نیز افزایش یافت که بعد از فروش اوراق ۳۰‌ درصدی، همچنان نشانه‌های سیاست انقباضی را می‌توان لمس کرد.

در هفته جاری نیز مجددا حراج شمش برای کنترل وضعیت بازار طلا و ارز پیش‌رو است و خبر پیش‌فروش ارز هم در صورت اجرایی‌شدن فشار مضاعفی بر بازار ارز وارد می کند. البته که کسری‌بودجه و رشد نقدینگی و پایه‌ پولی هم وجود دارد که اجازه اصلاح بسیار را نمی‌دهد اما برای بورس نرخ نیمایی مهم است که با رشد آن می‌توان امیدوار به حرکت بود. بعد از کاهش جزئی سود پالایشی‌ها، امید به گروه خودرویی و خبرهای ریز و درشت از جمله واگذاری‌ها دوخته شده‌ است. علاوه‌بر این بحث تجدیدارزیابی و مسائل وابسته به این گروه می‌تواند حرکت را تغییر دهد.

باید منتظر بازگشایی نماد "خودرو" هم بود تا اثر معاملات آن را بر سایر همگروهی‌‌‌‌‌‌‌‌ها دید. در این بین "خساپا" بی‌رمق منتظر همگروهی نشسته است. گزارش گروه فلزات با P/E‌ های کمتر از ۵ مرتبه و عدم‌ رشد قیمتی سهام نشان از ضعف نقدینگی دارد. باید دید پول‌هایی که اردیبهشت سود ذخیره کردند، مجددا وارد بازار خواهند شد. بطور کلی به‌نظر نمی‌رسد تغییر خاصی در هفته‌جاری رخ دهد علاوه‌بر آن فعلا تغییری در روند نیز پیش‌بینی نمی‌شود.

علی حیدری: مهم‌ترین مانع رشد شاخص بورس که در اقتصاد کلان جریان دارد عدم نقدینگی است. با شاخص دو‌ میلیون واحدی میانگین ارزش معاملات 5 هزار میلیارد تومان است. در روز اول این هفته ارزش معاملات 3.7 هزار میلیارد تومان بود که قابل‌قبول نیست. عدم نقدینگی مهم‌ترین عامل عدم‌ رشد بازار در مقطع کنونی است.

بورس به اخبار موجود عادت کرده و به مسائلی از قبیل تنش‌های نظامی، جنگ و... واکنش نشان نمی‌دهد. نرخ سپرده‌ای که بانک‌مرکزی می‌دهد 30‌ درصد است و مرکب این نرخ به 35‌ درصد می‌رسد. بانک‌ها با نرخ 35‌ درصد سپرده جذب می‌کنند و فرد حقوقی یا حقیقی که پول درشت دارد، برای 15‌ درصدی که قطعی هم نیست پول را به بازار سهام نمی آورد.

هفته جاری و همچنان تا پایان سال ‌وضعیت به همین شکل خواهد بود. در سال‌جدید اگر اتفاقات این‌چنینی رخ ندهد و نرخ سپرده‌ها پایین بیاید، پول از بانک‌ها به سمت بورس خواهد آمد. در غیر‌این‌ صورت به‌نظر نمی‌رسد در سال‌جدید هم تغییر خاصی با این وضعیت نرخ سود سپرده‌های بانکی مشاهده شود.

بازار سرمایه حدود 2‌ درصد کلیت اقتصاد را تشکیل می‌دهد و این سهم حتی اگر 10‌ درصد هم باشد دولت و بانک‌ مرکزی به‌ دلیل این سهم، 90‌درصد اقتصاد را فدا نخواهند کرد. چون به دلیل سیاست‌های رکودی، پولی در کلیت جامعه نیست و نقدینگی محدود موجود به بازار پولی جذب می‌شود. برای هفته جاری نیز احتمالا روند متعادل و مثبت خواهد بود و منفی آنچنانی نخواهیم داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ییلان | ساعت ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
پاسخ
پس چرا شخص رییس جمهور اولویتش را بور اعلام کرد؟ چراااااااااااااااا؟
» ناشناس | ساعت ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
پاسخ
این چه حرف ...است. اتفاقا دولت میخواد مردم مالک شرکت ها باشند. به همین دلیل اینهمه عرضه اولیه داریم. اقتصاد باید دست مردم باشد
» سارا | ساعت ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
پاسخ
خدا تحلیلگرهاودولت و انصاف بده ازسال ۹۹مارو به دنبال خودشون کشیدن وامید دادن که بورس فنر فشرده شده است خودشو به بازارهای دیگه میرسونه ذره ذره سرمایه مون آب رفت .ومارو به نداری انداختن حالا میگن پولی برای بورس نیست . چرا بیخود چند ساله مردمو فریب دادن؟؟؟؟؟؟ واز اعتمادشون سوئ استفاده کردن
فروردین این خبرها و اعلام میکردن با ضرر کمتری خارج می شدیم
» سارا | ساعت ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
پاسخ
هی صبر کردیم ازسال 99 کردیم کمی پولمون تقویت بشه وضررمون کمتر بشه خارج بشیم مارو امیدوارکردن ودنبال خودشون کشوندن پولمون آب رفت ؟؟؟؟؟
» سارا | ساعت ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
پاسخ
سهامداران تنها نیستن مسئول یه خانواده هستن با اعتماد به دولت یه خونواده به فلاکت افتاد
» سعید | ساعت ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
0
پاسخ
سلام لطفا نظریات غیر کارشناسی را نشر ندهید با همین اوضاع نامساعد سهم بورس در اقتصاد را بایستی با پارامترهایی مثل سهم در GDP کشور سنجیده شود که حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی را در بر دارد علاوه بر اینکه بازار مالی که متشکل است از بازار سرمایه و بازار پول را نمی توان بدون هم پوشانی یکدیگر در نظر گرفت بنابراین مینای این اعلام نظر که سهم ۲ درصد بورس در اقتصاد اشتباه است و مبنای علمی ندارد
» ناشناس | ساعت ۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
0
0
پاسخ
بزرگ ترین ضربه ای که به اقتصاد ایران وارد شد توسط دلالان انجام گرفت.
دلالان به صورت اهرمی و از روی نادانی قیمتها را افزایش می دادند
» علی | ساعت ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
0
0
پاسخ
چطور با این اطلاعات کم کارشناس شدن ،مبنای محاسبه این ۲ درصد رو بگید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ