کد خبر: ۲۲۱۰۳۳
۱۰:۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

نشانه پایان رکود خسته کننده بورس و پیش بینی پایداری شاخص در خط حمایت
سه کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

نشانه پایان رکود خسته کننده بورس و پیش بینی پایداری شاخص در خط حمایت

سه کارشناس بازار سرمایه، کاهش ارزش معاملات را آغازی بر پایان روند خسته‌کننده بورس دانسته و پیش بینی کردند محدوده ۲.۰۵ تا ۲.۰۸ میلیون واحدی شاخص از دست نمی رود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه کاهش ارزش معاملات را آغازی برای پایان روند خسته‌کننده بورس دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند محدوده ۲.۰۵ تا ۲.۰۸ میلیون واحدی شاخص از دست نمی رود.

آراد  پورکار: بررسی روند بازار نشان می‌دهد روزهای متعادلی را پشت‌سر می‌گذراند. با گذشت چند هفته از انتشار خبر پالایشی ها شاهد افت ارزش معاملات به محدوده‌ ۴ هزار میلیارد تومانی بوده که به نظر می‌رسد به اتفاقات گذشته در مقطع کنونی با سقوط ارزش معاملات پاسخ می‌دهد. شاخص تا سطح حمایتی ۲.۰۵ میلیون واحدی کج‌دار و مریز نوسان خواهد کرد.

ریزش کم‌توان این روزها را باید به لحاظ روانشناسی تحلیل کرد. در عموم فعالان تا زمانی که تفکر غالب دست‌اندازی دولت به صنایع سودآور است، نمی‌توان چندان به تغییر روند امیدوار بود. مشکل اساسی عدم اطمینان است که در دل سرمایه‌گذاران رخنه کرده و اثر بسیاری بر روند طبیعی بورس گذاشته است.

همچنین گواهی نرخ سپرده ۳۰درصد به دلیل نرخ شکست، مدت ماندگاری نقدینگی در بانک‌ها را بیشتر می‌کند. با این وجود نمی‌توان بر اثرگذاری این گواهی چشم پوشید. بر همین اساس باید دید بازار به سطح حمایتی ۲.۰۵ میلیون واحدی چه واکنشی نشان می‌دهد و نسبت به آن چه استراتژی را به کار خواهد گرفت.

حسین مریدسادات: دیروز نخستین روز منفی بازار در هفته جاری بود. روزهایی ارزش معاملات کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان است که شاید در سطوح ارزنده مطلوبی قرار گرفته است. دیروز کمترین P/E TTM به ثبت رسید. به طوری که با فعالیت حدود ۱۲۵ شرکت، بسیاری از نمادها P/E پایین‌تر از ۵.۱ مرتبه دارند.

عوامل گوناگونی چون سیاست گذاری‌های نادرست بانک مرکزی، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک اثر منفی بسیاری داشتند. در بازاری که باید در شرایط عادی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار بگیرد، تنها ۴ هزار میلیارد تومان دست به دست می‌شود که نشان از نبود اعتماد است.

با انتقال دو نماد "خودرو و خساپا" به تابلوی فرعی بازار دوم که در زمره مهم‌ترین لیدرها تلقی می‌شدند تا زمانی که تغییر ویژه‌ای در این دو نماد به وجود نیاید نمی‌توان انتظار رشد هیجان‌انگیز از بورس داشت. پیش‌بینی می‌شود روند این هفته متعادل باشد، محدوده ۲.۰۵ تا ۲.۰۸ میلیون واحدی از دست نرود و اسفند متفاوت‌ترین ماه سال باشد. 

نیما میرزایی: وضعیت کلی بازار پس از انتشار اخبار منفی و اثرگذار هفته‌های گذشته چندان مساعد نیست. روند اصلاحی موجب شکسته شدن سد حمایتی ۲.۱ میلیون واحدی شد.

با وجود اینکه بورس در شرایط کنونی محرک‌های رشد را برای صعود دریافت نکرده اما به نظر می‌رسد ارزندگی عمومی قیمت‌ها نسبت به افت بیشتر می‌چربد. یکی از شواهد اصلی این موضوع عدم اصلاح قیمتی پرقدرت صندوق‌های اهرمی است. بنابراین در تیررس تصمیم‌گیری قرار گرفته و همچنان نقدینگی پرقدرت گام در میدان نبرد معاملات نگذاشته است.

با این وجود زمانی که در محدوده ارزنده قرار می‌گیرد و ارزش معاملات نیز به پایین‌ترین میزان می‌رسد، می‌توان آن را آغازی برای پایان روند خسته‌کننده دانست. می‌توان به روند کنونی اصلاح دوربرگردان داد. پیش‌بینی می‌شود شاخص در هفته جاری وضعیت متعادلی پیش رو داشته باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
0
0
پاسخ
این به اصطلاح خودشان کارشناس ، هیچی سرشان نمیشه و از بورس هیچگونه دانش و اطلاعاتی ندارند. بورس سقوط کرده و حالا ، حالاها رشد نخواهد کرد .
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ