کد خبر: ۲۲۱۰۳۶
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

عوامل نزول بورس و محرک های رشد + صعود مشروط شاخص تا ۲.۲ میلیون
دو تحلیلگر اعلام کردند:

عوامل نزول بورس و محرک های رشد + صعود مشروط شاخص تا ۲.۲ میلیون

دو تحلیلگر با اشاره به عوامل نزول ماه جاری بورس و محرک های رشد، اعلام کردند:شاخص با حفظ محدوده حمایتی ۲.۱ میلیون واحد می‌تواند به سمت ۲.۲ میلیون واحد صعود کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به عوامل اثرگذار بر نزول بورس در بهمن و محرک های رشد در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند: شاخص با حفظ محدوده حمایتی 2.1 میلیون واحد می‌تواند به سمت 2.2 میلیون واحد تا انتهای بهمن حرکت کند.

مریم محبی: در بهمن ماه بازار پر رونق و مثبت نبود. به‌رغم انتشار گزارش‌های مطلوب توسط شرکت‌های بورسی و انتظار سهامداران برای جبران عقب‌ ماندگی بورس از تورم، سایه اتفاقات سیاسی بسیار سنگین‌تر از عملکرد شرکت‌ها بود. به‌همین‌دلیل با سقف جدید دلار و خروج از محدوده 50 تا 52‌ هزار‌ تومان بعد از خرداد هم نتوانست به رونق برسد. دلیل این اتفاق رخت بر بستن کلی اعتماد و مداخلات هدفمند و غیراصولی نهادهای مختلف تصمیم‌گیر در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

به‌نظر می‌رسد به دلیل مثبت نبودن افق اقتصادی پیش‌رو در یکی دو سال‌آینده، بازار سرمایه از اکنون برای اتفاقات تلخ‌تر اقتصادی آماده شده است. به همین دلیل برخلاف داشتن ظرفیت رشد، همچنان توان گذر از محدوده‌های فعلی را ندارد و منتظر یک خبر مثبت و قوی باشد. خبری مانند توافق، کمرنگ‌ شدن تحریم‌ها، موافقت‌های FATF و... هر آنچه که بتواند روند همکاری اقتصادی ایران با جهان را بهبود بخشد، می‌تواند کمک کند. هفته‌جاری نیز ادامه مسیر هفته قبل را دارد. شاخص ممکن است در همین محدوده‌ها مدتی استراحت کند تا تکلیف شرایط اقتصادی مشخص شود.

ابراهیم سماوی: اوایل بهمن شاخص بورس با محدوده 2.2 میلیون واحد کار را آغاز کرد. متاسفانه در اوایل ماه مصوبه وزارت نفت مبنی‌بر نحوه تامین خوراک تحویلی شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی منتشر شد که بی‌اعتمادی سهامداران را شدت بخشید و اثر منفی گذاشت. با توجه به اینکه شرکت‌ های پترو پالایشی از لحاظ ارزش بازاری وزن بسیاری دارند، کل بورس را دچار تلاطم قیمتی کردند.

به‌همین‌دلیل در بهمن به‌رغم پیش‌بینی‌های موجود، ارزش معاملات و قیمت سهام کاهش داشت. نکته‌ای که اینجا وجود دارد اثر منفی تصمیمات خلق‌ الساعه است. علاوه‌بر این بانک‌ها به بهانه عدم‌ ارائه اعتبار جهت وام مسکن ملی جریمه شدند و آسیب آن مستقیما متوجه سهامداران بود در حالی‌ که سهامداران در تصمیم‌گیری بانک‌ها هیچگونه نقشی ندارند و مدیران دچار هیچ ضرر و زیانی نمی‌شوند.

تضاد منافع در این بین وجود دارد. چنین مواردی در کنار گواهی 30‌ درصدی که بانک‌مرکزی قول آن را جهت کنترل بازار ارز داد، باعث نزولی‌شدن بورس در بهمن ماه بودند. مجموعا الان شاخص در محدوده حمایتی 2.1 میلیون واحد قرار دارد و اگر آن را حفظ کند با متغیرهایی مانند انتخابات پیش‌رو، مجددا می‌تواند به سمت 2.2 میلیون واحد تا انتهای بهمن ماه حرکت کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ