کد خبر: ۲۲۱۰۳۷
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

جزئیات طبقه بندی جدید شرکت های بورسی و دلیل تنزل
معاون پذیرش و ناشران به بورس پرس اعلام کرد:

جزئیات طبقه بندی جدید شرکت های بورسی و دلیل تنزل "خودرو و خساپا"

معاون پذیرش و ناشران شرکت بورس درباره جزئیات طبقه بندی جدید شرکت ها و دلیل انتقال نماد ایران خودرو و سایپا به تابلو فرعی و آمار تفکیک شده، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد امین قهرمانی در خصوص طبقه بندی جدید شرکت های بورسی و انتقال نمادها به تابلوها به بورس پرس، گفت: اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل پذیرش دوم آذر از سوی سازمان بورس ابلاغ شد که طبق اصلاحات جدید از این پس طبقه بندی شرکت های بورسی چهار بار طی سال انجام می شود. سه بار صرفاً بر اساس میزان حداقل سهام شناور در تابلو و بازار مربوطه و یک بار هم بر اساس صورت های مالی سالانه حسابرسی شده پس از مجمع انجام می شود.

وی افزود: شرکت بورس پس از ابلاغ اصلاحات جدید یک بار این طبقه بندی را بر اساس صورت های مالی سالانه حسابرسی شده انجام داد. پیش از این برای تنزل نمادها شرایط تابلو به انضمام میزان معاملات نسبت به میانگین 75 روز و ... در نظر گرفته می شد اما اکنون هر شرکتی اگر هر کدام از شرایط تابلو را نداشته باشد به تابلو پایین تر تنزل پیدا می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد ارتقای نمادها شرکت ها باید تمامی شرایط را احراز کنند. در شرایط عادی تنزل و ارتقا به گونه ای که اعلام شد، انجام می شود اما در مواردی که شرکت ها مشمول تعلیق می شوند یا همانند ایران خودرو و سایپا مشمول ماده 141 قانون تجارت و هیات پذیرش بورس به دو شرکت مهلت داده باشد، مستقیما از تابلو حاضر به تابلو فرعی بازار دوم تنزل پیدا می کنند. تابلو جدید بابت حضور شرکت هایی که شرایط سایر تابلوها را ندارند ایجاد شده تا زمانی که شرایط تابلو بالاتر را احراز کنند.

به گفته قهرمانی، شرکت های مشمول تعلیق یا ماده 141 مهلت دارند این شرایط را رفع کنند. پیش از این شرکت ها در مهلت ارائه شده در همان تابلو می ماندند اما اکنون به محض از دست دادن شرایط به تابلو فرعی بازار دوم منتقل شده و با رفع آنها به تابلوی قبلی بازگردانده می شوند. در صورت عدم رفع هم مشمول لغو پذیرش می شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر آخرین آمار کلی شرکت های بورسی به تفکیک بازارها و تابلوها، توضیح داد: در مجموع 386 شرکت بورسی در تابلوها و بازارها در حال فعالیت هستند که پس از این طبقه بندی در تابلو اصلی بازار اول معاملات بالغ بر 88 شرکت، تابلو فرعی بازار اول بالغ بر 128 شرکت، تابلو اصلی بازار دوم 94 شرکت و تابلو فرعی بازار دوم 76 شرکت حضور دارند.

مریم بهبودی

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ