کد خبر: ۲۲۱۲۶۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۳

دلایل P/E پایین نمادهای بانکی، صنایع مقبول و ریسک های سال آینده

دلایل P/E پایین نمادهای بانکی، صنایع مقبول و ریسک های سال آینده

کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل P/E پایین نمادهای بانکی، صنایع مقبول و ریسک های سال آینده، اثر سود سپرده ۳۰ درصدی، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولید هلالات در خصوص دلایل P/E پایین نمادهای بانکی در همایش چشم‌انداز اقتصاد در ۱۴۰۳ به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: ۵۰ درصد سود بانکی‌‌‌ها در زمستان محقق می شود که بخشی از طریق فروش دارایی‌‌‌ها و ناشی از تسعیر ارز صورت می‌گیرد. این سود قابلیت تقسیم ندارد و بورس علاقه‌‌‌مند به تقسیم سود است. از طرفی سهامداران عمده صنعت بانکی در دوره‌‌‌هایی ۱۰ تا ۱۲ درصد سهام یک بانک را خریداری و در هر رشدی فروشنده هستند.

چرا که منابع بانک را برای بازارگردانی اختصاص داده‌‌‌اند. جمیع مسائل فوق فضا را برای بانکی‌‌‌ها به این شکل کرده اما اگر نرخ بهره ۳۰ درصدی موجب افزایش هزینه پول بانک‌‌‌ها و در مقابل عدم‌ رشد درآمد تسهیلات نشود انتهای اسفند و ابتدای فروردین حتما روزهای خوشی برای  صنعت بانک خواهد بود.

گزارش ماهانه بهمن بانکی‌‌‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید دید تناسب سود سپرده و درآمد تسهیلات به‌ هم خورده یا خیر. مسئله بعدی تجدید ارزیابی بانک‌‌‌ها است که آخرین بار سال ۹۸ رقم خورده و سال ۱۴۰۳ می‌توانند دوباره انجام دهند. از جمله بانک‌‌‌های مشمول تجدید ارزیابی می‌توان به بانک تجارت و ملت اشاره کرد. 

در صنعت سیمان رقابت شروع شده است. درآمد صنایعی همچون کاشی و کانی غیرفلزی با رشد دلار افزایش خواهد یافت. در صنعت قطعات خودرو شرایط مشابهی وجود دارد و هیچ‌ وقت تا به حال P/E آنها به این اندازه پایین نبود.  از دیگر صنایع پر ظرفیت می‌توان به شرکت‌های بیسکویت‌‌‌ساز در صنعت غذایی و همین ‌طور شرکت‌های زراعی و کشاورزی اشاره کرد.

صنایع نامبرده همگی با P/E  بالغ بر ۵ تا ۶ مرتبه در حال معامله هستند که در تاریخچه قیمتی تا به حال با این P/E معامله نشدند و از نسبت تاریخی فاصله بسیاری گرفته‌‌‌اند. با رونق بازار علاوه بر رشد تورمی از حیث فاصله تاریخی P/E در این صنایع می‌توان کسب سود کرد. 

قطعا اگر سود سپرده ۳۰ درصدی پایدار شود نسبت P/E بازار را پایین نگه می‌دارد. با این حال متاسفانه این نرخ با تاخیر زمانی روی تورم می‌‌‌آید و موجب رشد آن می شود و سود در بازار با شتاب بیشتری رشد می کند که در نهایت با وجود P/E پایین‌‌‌تر، رشد سود شرکت‌ها در بلندمدت به لحاظ ریالی بالا می‌‌‌رود. 

مهم‌ترین ریسک فعلی بورس دولت است که اگر دخالت را کاهش دهد جریانات منطقه‌‌‌ای و نظامی و بیرونی اثر بسیاری نخواهد گذاشت. بررسی بودجه دولت نشان می‌‌‌دهد به حدی اوضاع خراب است که اولویت دولت رضایت بورسی‌‌‌ها نیست و اولویت‌‌‌های دیگر دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ