کد خبر: ۲۲۱۳۱۵
۱۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۵

انتقاد از عملکرد سازمان بورس و اثر گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی در شرایط فعلی
دو تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

انتقاد از عملکرد سازمان بورس و اثر گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی در شرایط فعلی

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به عملکرد سازمان بورس در چند مورد، شرایط فعلی را متاثر از گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی و افزایش نرخ سود بدون‌ ریسک دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به عملکرد ضعیف سازمان بورس در چند مورد در گفت و گو با دنیای اقتصاد، شرایط فعلی را متاثر از گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی و افزایش نرخ سود بدون‌ ریسک دانستند.

نیما میرزایی: بازار به‌رغم شرایط ارزنده‌ای که در آن قرار گرفته‌، بی‌جان است.در شرایط فعلی بورس همچنان متاثر از موضوع مهم گواهی‌ سپرده ۳۰‌ درصدی و افزایش نرخ سود بدون‌ ریسک است که البته اثرات این موضوع با حمایت و کمک حقوقی‌ها به حداقل رسید ‌و اندک فروشندگان انتهای مسیر نزولی معاملاتی با خرید حقوقی‌های بزرگ مواجه شدند.

به‌نظر می‌رسد شرایط رکودی هم منتج از همین موضوع باشد یعنی در شرایطی که قیمت‌ها افت شدیدی داشتند، اخبار مهم هم نمی‌تواند تکانه‌های منفی عمیقی ایجاد کند و در حال رِنج‌ زدن است. فروشندگان هم چندان تمایلی به‌فروش سهام در قیمت‌های پایین ندارند. با توجه به جو نا اطمینانی ایجاد شده در عموم اقتصاد منتج از سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌مرکزی و تامین کسری‌ بودجه توسط دولت در هفته‌های اخیر از محل فروش شرکت‌های پالایشی و کاهش سود آنها باعث‌شده خریداران هم در خریدها با تامل بیشتری روبرو باشند و همچنان در تردید بمانند و جبهه خرید در محدوده‌های ارزنده فعلی قدرت نداشته باشد.

برآیند کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان طبق موارد مرور شده باعث کاهش ارزش معاملات و شرایط نوسانی فعلی شده و انتظار می‌رود دست‌کم برای روزهای آینده با توجه به‌وجود تعطیلی هفته‌جاری این شرایط کماکان ادامه‌دار باشد. به‌نظر می‌رسد وضعیت سردرگمی و کم‌رمقی در آینده کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد تا با یک خبر مهم حمایتی یا ورود نقدینگی در گردش دوره ای بین بازارها، معاملات رونق گرفته و روند رو به‌ رشد بعدی شروع شود.

در شرایطی که خبر منفی مهم جدیدی مخابره نشود، می‌توان محدوده‌های فعلی را محدودیت حمایتی قوی برای شاخص‌کل درنظر گرفت. تا پایان سال‌هم تقریبا همین تحلیل برقرار است و به‌نظر می‌رسد موج صعودی مورد انتظار با توجه به شرایط ارزنده دور نباشد و تا پایان سال‌ این موج شروع شود که احتمالا موج میان‌مدت و بلند صعودی خواهد بود و در نهایت سهامداران ‌برنده بازارهای مالی در سال‌تردید و درجازدن بازارهای مختلف باشند.

روزبه شریعتی: مهم‌ترین مشکلی که بازار سرمایه این روزها با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند، نرخ بهره است که متاسفانه بعد از اینکه بانک‌مرکزی گواهی‌ سپرده خاص با نرخ ۳۰‌ درصدی منتشر کرد، باعث شد نرخ بهره در بازار اوراق‌بدهی و حتی پیشنهادهایی که از سمت بانک‌ها برای گواهی‌ سپرده می‌آید، رشد کند.

اوراق‌ تبعی که در حال انتشار است یا اوراق در حال انتشار صکوک شرکتی در اسفند ماه که نیاز مالی وجود دارد و اصطلاحا بانک‌مرکزی با هدف خشک‌ کردن پول جلو می‌رود، باعث‌شده نرخ تامین مالی یا نرخ پول برای تولیدکننده‌ها به ۴۰‌ درصد برسد و وقتی نرخ اوراق در بازار بدهی به بیش از ۳۴‌ درصد می‌رسد یعنی تمایل برای خرید سهام طبیعتا کم می‌شود یا اصطلاحا P/E بازار بدون‌ ریسک به کمتر از ۳ واحد رسیده‌ است.

در نتیجه این مهم‌ترین دلیلی است که بازار سرمایه در حالت منفی مانده و انگیزه خرید سهام برای پول‌های بزرگ را به‌شدت کاهش داده‌ است. بازارگردانی باید به‌صورت اختیاری انجام شود یعنی تعهد خرید و فروش صندوق بازارگردان باید منعطف باشد. زمانی‌که بازار ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله می‌شود، می‌توان بطور مثال روی سهم بانک صادرات بیش از ۱۰۰‌میلیون برگ تعهد عرضه داشت و اگر حجم معاملات مثل این روزها به ۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند این حجم می‌تواند یک‌ دهم شود. متاسفانه این انعطاف در دستورالعمل بازارگردانی وجود ندارد.

به‌نظر می‌رسد سازمان بورس در رابطه با تجدید ارزیابی هلدینگ‌ها بسیار ضعیف عمل کرده‌است. در یک ماه اخیر انتظار می‌رفت ریاست سازمان هلدینگ‌ها را مجبور کند تجدید ارزیابی دهند. چون عدم‌ تمایل آنها برای تجدید ارزیابی بعد از اینکه دستورالعمل حسابرسی تغییر کرد عملا تنها بهانه در راستای این است که بتوانند سود واهی شناسایی کنند و هلدینگ‌ها برای همین سمت تجدید ارزیابی نرفتند یا بطور مثال صندوق بازنشستگی کشوری به‌صورت خاص 4.5 هزار میلیارد تومان در بازار ضعیف پاییز تامین مالی انجام داد ولی نه‌تنها تجدید ارزیابی را به پاس قدردانی از بازار ثانویه انجام نداد بلکه تامین مالی صندوق بازنشستگی با فروش سهام در حال انجام است.

ریاست سازمان بورس باید به پاس حمایت از سهامداران خرد، برخی موضوعات را انجام می‌داد. در رابطه با نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که اوایل دی ماه اعلام و عطف‌ به‌ ماسبق از اول سال‌ شد، اجحاف در حق سهامدارانی بود که ۹ماه تمام با دستورالعمل قبلی و گزارش‌های میان‌دوره‌ای که مخابره شده‌بود، معامله کرده‌ بودند. به‌یک‌باره این عدد تغییر و سود شرکت‌ها را دستخوش تغییرات کرد.

حداقل وقتی این فشار از سمت وزارت نفت و دولت قرار است به پالایشگاه‌ها وارد شود نباید دستورالعمل عطف‌به‌ماسبق می‌شد که بازهم اینجا وظیفه سازمان بورس بود در راستای اعاده حیثیت تلاش می‌کرد یا بطور مثال عرضه خودرو در بورس‌کالا از موارد مهمی است که انتظار می‌رفت ریاست سازمان با توجه به‌دستورالعمل قانونی که وقتی محصولی وارد بورس‌کالا می‌شود امکان خروج آن وجود ندارد، حداقل اجازه عرضه دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن را در بورس‌کالا باید صادر می‌کرد که حداقل بازار مقداری اطمینان پیدا کند که همه‌چیز به کام تامین‌کنندگان مالی و واسطه گران نیست اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

باتوجه به اینکه نرخ بهره در اعداد فعلی است و اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام نسبت به قانوگذار و دولت به‌شدت کم شده در صورتی‌که قیمت ارز در بازار آزاد در همین محدوده ثابت بماند انتظار افزایش قیمت سهام مقداری خوش‌بینانه است. به‌نظر می‌رسد نهایتا شاخص بتواند ۱۰ تا ۲۰‌ درصد در بازه ماه آینده بالا بیاید و به نقطه تعادلی برسد ولی اینکه انتظار اینکه به‌صورت یکپارچه سبز باشد با متغیرهای موجود خوش‌بینانه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ