کد خبر: ۲۲۱۳۳۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۶

برنامه سازمان بورس برای راه‌ اندازی تملک اهرمی خرید سهام
با تایید کمیته فقهی صورت می گیرد:

برنامه سازمان بورس برای راه‌ اندازی تملک اهرمی خرید سهام

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از برنامه راه اندازی تملک اهرمی با استفاده از انتشار اوراق مرابحه جهت خرید سهام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید پیره در خصوص راه اندازی ابزار تملک اهرمی به سنا، اعلام کرد: در بازارهای مالی توسعه یافته دنیا یکی از ساز و کارهای تامین مالی که در جهت خرید یا تملک شرکت‌های دیگر کاربرد دارد، تملک اهرمی است.

بر اساس این ساز و کار، امکان تملک شرکت دیگری با استفاده از منابع مالی سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود تا از این طریق بتواند در راستای دسترسی به اهداف شرکت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.تا کنون در بازار سرمایه مصوبه‌ای تحت این عنوان در کمیته فقهی طرح نشده بود که برای نخستین بار مطرح شد.

از آنجایی که در بازارهای مالی بین‌المللی استفاده از ساز و کار تملک اهرمی مبتنی بر روش‌های متعددی است به همین دلیل پیشنهادهای مختلفی مطرح شد. یکی از روش‌های مرسوم  مبتنی‌ بر استقراض است که شرکت تملک‌کننده منابع مالی دیگران را قرض گرفته و با استفاده از آن شرکت هدف را به تملک در می‌آورد.

همچنین به میزان مبلغی که قرض گرفته سودی را نیز به قرض‌دهنده پرداخت می‌کند. در مواردی دارایی‌های شرکت هدف به عنوان وثایق ساز و کار استقراض مورد استفاده قرار گرفته تا از این محل هزینه تامین مالی کاهش یابد. علت استفاده از واژه اهرم در موضوع تملک اهرمی این است که در این ساز و کار شرکت تملک‌کننده با منابع مالی محدودی اقدام به تملک شرکت بزرگ کرده و منابع مالی که از محل استقراض از محل بازارهای مالی به عنوان به اهرم عمل کرده و قدرت مانور شرکت تملک کننده را در حد تصور افزایش می‌دهد.

اجرای تملک اهرمی با استفاده از انتشار اوراق مرابحه

به منظور عملیاتی کردن تملک اهرمی در بازار سرمایه، ساز و کار اجرای این مسئله با استفاده از انتشار اوراق مرابحه جهت خرید سهام از منظر ملاحظات فقهی تایید کرد. در این فرآیند شرکت تملک کننده اقدام به انتشار اوراق مرابحه کرده و با منابع مالی حاصله سهام شرکت هدف را به صورت نقدی از دارندگان آنها خریداری کرده و به وکالت از دارندگان اوراق مرابحه به صورت بیع مرابحه به خود واگذار می‌کند.

در عقد مرابحه باید نرخ سود معینی بین خریدار و فروشنده مشخص شود. در صورت بروز ابهام و تردید در مقدار معامله از لحاظ فقهی دچار اشکال خواهد شد. در همین راستا ساز و کار تملک اهرمی با استفاده از انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام از طریق ابزارهای مالی معین عملیاتی می‌شود و افراد با سرمایه‌گذاری در این اوراق مرابحه نرخ بازدهی از قبل تعین شده‌ای را دریافت می‌کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ