کد خبر: ۲۲۱۵۲۷
۱۱:۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

برآورد ناترازی۳۰۰ میلیونی گاز و پیشنهاد تشکیل‌ معاونت انرژی در ریاست‌ جمهوری

برآورد ناترازی۳۰۰ میلیونی گاز و پیشنهاد تشکیل‌ معاونت انرژی در ریاست‌ جمهوری

کارشناس انرژی با پیش بینی ناترازی ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز در سال های آینده، پیشنهاد تشکیل‌ معاونت انرژی در ریاست‌ جمهوری با هدف جلوگیری از بروز بحران داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد صادق مهرجو با اشاره به روند مصرف انرژی در ایران و وابستگی زیاد به گاز، نفت، بنزین و گازوئیل به ایرنا، اعلام کرد: گاز نه کالای مصرفی بلکه استراتژیک محسوب می‌شود و در آینده نیز نقش مهم‌تری خواهد داشت. زیرا نیروگاه‌ها، صنایع، پتروشیمی‌ها و... نیازمند گاز هستند. علاوه بر این ایران در موقعیت تبدیل به هاب گازی منطقه قرار دارد.

رشد سالانه مصرف گاز طی ۱۱ سال اخیر و تا سال گذشته ۴.۸ درصد اما رشد تولید گاز ۳.۸ درصد بود. بنابراین تولید گاز سالانه یک درصد از مصرف عقب مانده است. ضریب نفوذ گاز هم با گازرسانی به سیستان و بلوچستان به ۱۰۰ درصد رسیده و باعث وابستگی به حامل انرژِی ارزان شده است.

۴۰ درصد گاز در بخش خانگی و صنایع غیرعمده مصرف می‌شود. سهم شرکت های پتروشیمی و صادرات و صنایع عمده هم ۳۰ درصد بوده و ۳۰ درصد هم به نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد. بنابراین تقریبا به بیش از یک میلیارد و ۳۸ میلیون متر مکعب گاز سبک نیاز است.

در بهره‌وری تولید گاز و در صنعت نفت، گاز غنی که از چاه‌های نفت استخراج می‌شود در اختیار پالایشگاه‌های گازی قرار می‌گیرد تا پس از تبدیل به گاز سبک به خطوط لوله تزریق شود. سال گذشته، ۹۳۶ میلیون متر مکعب گاز غنی تولید و ۸۷۰ میلیون متر مکعب تحویل شبکه گازی سراسری شد اما ۶۶ میلیون متر مکعب گاز هنگام فراورش (گاز فلر) سوزانده شد.

دو فاز پارس جنوبی ۵۶ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. در صورتی که به صورت یکجا ۶۵ میلیون متر مکعب گاز سوزانده شده است.

قیمت‌گذاری گاز هم برخلاف نفت خام، کاملاً منطقه‌ای بوده و بازار داخلی، تابع قیمت‌های جهانی نیست. بنابراین ارزان فروشی گاز و به ازای ۱۰۰ و ۱۴۰ تومان برای هر مترمکعب گاز نیروگاه‌ها و مصرف کنندگان باعث شده تنوعی درسبد سوختی ایجاد نشود. به همین دلیل به تشکیل‌ معاونت انرژی در  ریاست‌ جمهوری نیاز است تا این معاونت با سیاست گذاری‌های کلان بتواند در وزارتخانه‌های مربوطه، تصمیماتی مانند تعرفه‌گذاری پلکانی و جمع‌آوری گازهای همراه در حوزه صنایع گازی از جمله پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها بگیرد و با توجه به ناترازی ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در سال های آینده، مانع از بروز بحران شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ