کد خبر: ۲۲۱۷۷۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

شروط حضور بخش خصوصی در صنایع معدنی و انتظار توسعه در این حوزه
دبیر انجمن زغال‌سنگ اعلام کرد:

شروط حضور بخش خصوصی در صنایع معدنی و انتظار توسعه در این حوزه

دبیر انجمن زغال‌سنگ، تمایل حضور بخش خصوصی در حوزه معدن را در گرو کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و انتظار توسعه را مشروط به شکل‌گیری بخش خصوصی واقعی‌ دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید صمدی با بیان اینکه توسعه توسط بخش خصوصی رقم می‌خورد به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: اگر توسعه توسط دولت شکل بگیرد در بلندمدت به کامیابی نخواهد رسید و قیمت‌های تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند. شکست اقتصادی چپ‌ها هم در دنیا این موضوع را ثابت کرده اما در ایران اولین مسئله خود جوشی و از دل جامعه بودن بخش خصوصی است تا توسعه حداکثری را رقم بزند نه آنکه با رانت یا خصولتی شکل بگیرد.

بخش خصولتی یا خصوصی با رانت نمی‌تواند ارزش تولید و مفاهیم اقتصادی را درک کند. درنتیجه در بلندمدت نمی‌تواند کارهای پرریسک انجام دهد. یکی از مشکلات پس از پیروزی انقلاب این بود که بخش خصوصی به محاق رفت. در دهه اول انقلاب چیزی به اسم بخش خصوصی وجود نداشت. بخش خصوصی را که معدنی با ۱۰ تا ۱۵ کارگر داشته باشد نمی‌توان اثر‌گذار دانست.

متاسفانه بخش خصوصی‌ که کارهای بزرگی انجام دهد در ایران بسیار ضعیف است و قوانین هم چندان به نفع شکل‌گیری و افزایش قدرت این بخش نبود. در چنین فضایی بخش خصوصی بیشتر تمایل داشت در مواردی فعالیت کند که کمتر دیده شود و همین موضوع باعث شد عمدتا به سمت کارهای تجاری و اندکی فعالیت‌های خدماتی برود.

در ایران جز در مواردی انگشت‌شمار بخش خصوصی بزرگی که کارهای بنیادی انجام دهد، شکل نگرفته است. در حوزه معدن شرایط بسیار پیچیده‌تر است. زیرا پیش‌بینی‌ پذیری در این بخش بسیار سخت‌تر بوده که بر میزان سرمایه‌گذاری اثر‌گذار است. این بخش نمره قابل قبولی نگرفته است.

دنیا امروز  ۱۰سال آینده بخش معدن را پیش‌بینی می‌کند اما در ایران نمی‌توان حتی سه‌ماه پیش‌رو را پیش‌بینی کرد. به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در بخش معدن افزایش یافته و این سرمایه‌گذاری در جایی که حاشیه سود کمتری دارد، شکل می‌گیرد.

در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی را داشت در حالی که ایران دارای ذخایر ارزشمندی از مواد معدنی است که در رشد درآمدها و به دنبال آن افزایش صادرات غیرنفتی اثر‌گذار خواهد بود.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌تواند تمایل فعالان بخش خصوصی به حضور در بخش معدن را افزایش دهد که به نفع توسعه ملی خواهد بود اما باید شاهد شکل‌گیری بخش خصوصی واقعی‌ بود که در کارهای بزرگ و بنیادی وارد می‌شود. در غیر‌این‌صورت نمی‌توان انتظار توسعه از بخش خصولتی یا خصوصی‌ دارای رانت را داشت. زیرا در بلندمدت مسیر توسعه از طریق این بخش‌ها با چالش‌هایی همراه می‌شود که سوددهی را به صورت مستقیم نشانه می‌گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ