کد خبر: ۲۲۲۱۴۴
۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۱/۱۵

آمار واردات و صادرات ۱۵۳ میلیارد دلاری و سهم صنایع بورسی و غیربورسی
گزارش گمرگ از:

آمار واردات و صادرات ۱۵۳ میلیارد دلاری و سهم صنایع بورسی و غیربورسی

رییس گمرک با اشاره به واردات و صادرات ۱۵۳.۱ میلیارد دلاری سال قبل، سهم نفت و برق و صنایع بورسی و غیربورسی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد رضوانی‌فر با ارائه آمار تجارت خارجی طی سال گذشته، اعلام کرد : مجموع واردات و صادرات سال قبل با ۲.۶ درصد افزایش به ۱۵۳.۱ میلیارد دلار رسید. از این میزان ۸۶.۸ میلیارد دلار به صادرات با احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی و ۶۶.۲ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت.

میزان صادرات بدون احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی، ۱۳۶.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از لحاظ ارزش و وزن ۸.۸۷ و ۹.۸۲ درصد کاهش و افزایش داشت. در این مدت ۳۵.۸ میلیارد دلار نفت، ۳۷۰ میلیون دلار برق و ۱.۲ میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صادر شد.

همچنین ۴۸.۸ میلیون تن کالای پتروشیمی به ارزش ۱۹.۴ میلیارد دلار صادر شده که به لحاظ وزن و ارزش ۱۱.۳۲ و ۲۸.۵۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. گاز طبیعی مایع شده با ۳ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار، پروپان مایع شده ۳ میلیارد و ۶۲ میلیون دلار و قیر نفت با ۲.۱ میلیارد دلار سه قلم عمده کالای صادراتی بودند.

در بین ۱۰ قلم عمده کالای صادراتی بیشترین رشد به لحاظ ارزش به گازهای نفتی و هیدروکربن‌های گازی شکل مایع شده با ۶۲.۶۸ درصد، سنگ آهن با ۶۲.۴۶ درصد و قیر نفت با ۲۱.۸۴ درصد و بیشترین کاهش در ارزش به گازهای طبیعی مایع شده با ۵۹.۱۱ درصد، پروپان مایع شده با ۱۹.۲۶ درصد و بوتان مایع شده با ۵.۸۴ درصد اختصاص یافت.

چین با ۱۳.۹ میلیارد دلار، عراق با ۹.۲ میلیارد دلار، امارات با ۶.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۴.۱ میلیارد دلار و هند با ۲.۱ میلیارد دلار ۵ کشور اول مقصد کالای صادراتی ایران بودند که در مجموع ۷۴.۵ و ۷۳.۱ درصد از وزن و ارزش صادرات را به خود اختصاص دادند.

در این میان، ۳۹ میلیون تن کالا به ارزش ۶۶.۲ میلیارد دلار وارد شده که به لحاظ وزن و ارزش ۴.۳۹ و ۹.۷۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. سه قلم عمده کالاهای وارداتی شامل ذرت دامی، گوشی تلفن همراه و شمش طلا بود. واردات شمش طلا، تراکتور و قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش و گندم، برنج و دانه سویا از بیشترین کاهش در ارزش در بین اقلام عمده وارداتی برخوردار بودند.

امارات با ۲۰.۷ میلیارد دلار، چین با ۱۸.۵ میلیارد دلار، ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار، آلمان با ۲.۱ میلیارد دلار و هند با ۱.۹ میلیارد دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات بود. حدود ۶۵ و ۷۶ درصد از وزن و ارزش کل واردات از ۵ کشور فوق انجام گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ