کد خبر: ۲۲۲۴۲۱
۱۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۲۷

تحلیل ۳ کارشناس از محدودیت دامنه نوسان یک درصدی و افزایش نرخ کامودیتی‌ها

تحلیل ۳ کارشناس از محدودیت دامنه نوسان یک درصدی و افزایش نرخ کامودیتی‌ها

سه کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی محدودیت سه روزه دامنه نوسان، افزایش قیمت کامودیتی‌ها را در کوتاه مدت به نفع بورس و عامل تغییر روند فعلی فرسایشی را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی تصمیم سازمان بورس به محدودیت دامنه نوسان در گفت و گو با دنیای اقتصاد، افزایش قیمت کامودیتی‌ها را در کوتاه مدت به نفع بورس و تغییر روند فعلی فرسایشی را مستلزم رشد نرخ دلار نیما دانستند.

مریم محبی: هفته گذشته اتفاقات بسیاری در بخش سیاسی جهان افتاد. نمونه این اتفاقات بحث تبادل پیام توسط واسطه‌ها بین ایران و آمریکا بود که با واکنش‌های نسبتا مثبت و رشد شاخص بورس و کاهش مقطعی قیمت دلار همراه شد اما اسرائیل همچنان دست از شیطنت در خاورمیانه برنداشته و مایل است ایران را نیز درگیر کند.

ایران با اقتدار برخی رفتارهای نظامی را برای نمایش قدرت داشت و به‌نظر می‌رسد پاسخ بازدارنده و مقتدرانه بود و هوشمندانه عمل کردند. بنابراین افزایش قیمت دلار مقطعی بوده و نرخ دلار بازار آزاد در ادامه هفته اصلاح می شود.

شرایط سیاسی همچنان به ضرر ایران نیست و انتظار نمی رود قیمت دلار از این سطح بالاتر برود اما به دلیل شیطنت‌های اسرائیل احتمال اینکه قیمت کامودیتی‌ها به محوریت دلار همچنان رو به بالا و افزایشی باشد و قیمت نفت رشد کند، وجود دارد. با توجه به محوریت 60‌ درصدی کامودیتی در بازار سرمایه، شرایط به نفع بازار است اما در کوتاه‌مدت اثر هیجانی نمی دهد و انتظار نمی‌رود قیمت دلار افزایشی باشد.

جمعه و زمانی‌که پاسخ ایران به حمله نظامی اسرائیل اعلام شد، برای اولین‌بار بعد از سال ‌2020 و قبل از همه‌گیری کرونا شاخص دلار، تتر و اونس تقریبا همسو شدند و این نشان می‌دهد کامودیتی‌ها در سطح جهان از بیم وارد‌شدن خاورمیانه به جنگ آماده می‌شوند و بعد از آن قیمت رمزارزهایی مانند بیت‌کوین کاهش چشمگیر داشت. بنابراین به‌نظر می‌رسد قیمت کامودیتی‌ها، طلا، بیت‌کوین، گروه فلزات و حتی نفت اصلاحاتی داشته باشد.

روند افزایشی کامودیتی‌ها در سطح معقول و در حد تورم ناشی از قیمت انرژی در آمریکا به واسطه ناامنی‌ها و کم ثباتی‌ها در خاورمیانه ادامه می‌یابد. در کوتاه‌مدت ورود به فصل مجامع شرکت‌ها برای بازار سرمایه مثبت است و بسیاری سهامداران با دیدن گزارش‌های دوره‌ای می‌توانند برای بهره‌بردن از شرایط مجامع شرکت‌ها سهامدار شوند و تقاضا در بخش سهام شرکت‌ها افزایش یابد.

از طرف دیگر در هفته‌های آینده تکلیف نرخ بهره هم مشخص می شود. پس از سمت بازار داخلی و در کوتاه‌مدت انتظار می رود تحرکاتی بسیار کم‌ رمق و غیرهیجانی به سمت مثبت داشت و بازار پیش‌رو متعادل و کمی مثبت پیش‌بینی می‌شود.

محمد خبری‌زاد: ادامه نزول بورس در فروردین و رشد بازار دلار و ارز و سکه، بازار سهام را در شرایط بدی قرار داده بود. معادلات منطقه هم به آن اضافه‌ و باعث‌ شد نرخ ارز و طلا رشد کند. از طرفی عرضه‌ها تشدید و پول‌های موجود نیز از بورس خارج شدند. معضلات بازار به دو دسته بنیادی و اقتصادی و ابهامات منطقه‌ای محدود می شوند. به‌نظر می‌رسد معضلات دسته دوم به‌زودی رفع خواهد شد اما همچنان معضلات بنیادی و اقتصادی وجود دارد.

نرخ دلار نیما و نرخ سود بانکی از معضلات پیش‌رو هستند. بازار در انتظار رشد نرخ دلار نیما است و اگر تکان نخورد روند فعلی فرسایشی را ادامه‌دار می‌کند. بازار سرمایه در شرایط فعلی ظرفیت مناسبی برای رشد دارد به شرط اینکه این دو مورد بنیادین حل یا حداقل کورسوی امیدی در این‌خصوص ایجاد شود.

پیام الیاس کردی: تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای چندین سال گریبان‌گیر کشورهای منطقه است. تغییرات در پیکره اصلی بازار چندان با روح سرمایه‌ گذاری همسو نیست. چرا که سرمایه‌گذار تمایل دارد در بازاری سرمایه‌گذاری کند که قوانین آن کمتر تغییر کند. نمی‌توان محدودیت سه روزه دامنه نوسان را موثر نخواند. چرا که سازمان نیز بهترین گزینه پیش رو را انتخاب کرد. 

این اقدام به لحاظ نتیجه موثر بوده و در مدیریت وضعیت اخیر بازار نتیجه مساعدی را در بر داشت. رفتار دیروز منطقی بود. چرا که پس از کاهش فشار هیجانات کاذب اواخر معاملات دیروز، بازار به روند منطقی ادامه داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ