کد خبر: ۲۲۲۶۴۸
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۲/۴

تعجب و گلایه ۶ شرکت‌ حمل و نقل از شرکت های فولادی و معدنی درباره تعرفه جدید

تعجب و گلایه ۶ شرکت‌ حمل و نقل از شرکت های فولادی و معدنی درباره تعرفه جدید

مدیران ۶ شرکت‌ حمل و نقل در نامه‌ای به وزیر راه با اعلام تعجب از نارضایتی شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی به افزایش نرخ تعرفه، خواستار حمایت و پرداخت هزینه‌های معمول شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مدیران عامل ۶ شرکت‌ خصوصی و مالک لکوموتیو در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش با اشاره به نارضایتی شرکت‌های فولادی به افزایش نرخ تعرفه ریلی،‌ اعلام کردند: با هدف کسب منافع اقتصادی و در راستای نیاز و طبق منویات رهبری و البته در جهت رشد و شکوفایی صنعت ریلی بالغ بر چند ده هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌ و با رشد مداوم نقش مؤثری در حمل بار ریلی داشتند. به‌گونه‌ای که 40 درصد حمل بار ریلی توسط لکوموتیوهای بخش خصوصی محقق می‌شود.

نکته حائز اهمیت در بنگاه‌های اقتصادی این چنینی این است که تنها منبع درآمد عملیاتی از محل حمل بار و تعرفه‌ای است که توسط سازمان‌های دولتی بالادستی و به صورت سالانه تعیین می‌شود. این موضوع همواره محل اختلاف بخش خصوصی و این سازمان‌ها است.

حال پس از چندین سال جلسات مداوم با حضور مسئولان و مدیران راه آهن و ارائه آمارها و اسناد مالی و صورت‌های سود و زیان شرکت‌های مالک در نهایت امر مدیرعامل فعلی راه آهن با در نظر داشتن جمیع جهات هزینه‌ای و درآمدی شرکت راه‌آهن نسبت به ترمیم نسبی نرخ تعرفه این بخش از صنعت ریلی اقدام کرده که کور سوی امیدی برای جذب بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه است.

با این حال در کمال تعجب برخی شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی طی نامه‌هایی نسبت به این افزایش نرخ تعرفه ریلی اظهار نارضایتی داشتند. این در حالی است که در دوره ای که این بخش از صنعت ریلی و راه آهن متحمل زیا‌ن‌های انباشته ناشی از هزینه‌های سنگین ارزی نگهداری و تعمیرات لکوموتیو ها و عدم تغییر نرخ طبق رشد تورم بودند، بررسی صورت های مالی این سه شرکت نشان از وضعیت بسیار مطلوب سوددهی سالانه و سهم ناچیز حمل در بهای تمام شده این شرکت ها بویژه در بخش صنعت ریلی دارد.

بطور نمونه طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده در سال 1401 در حالی‌که راه آهن زیان خالص داشته و شرکت‌های حمل و نقل ریلی نیز با سود ناچیز مواجه بودند، مجموع سود خالص یکی از شرکت‌های فولادی بیش از 89 هزار میلیارد تومان بود که تنها کمتر از 0.2 درصد (180 میلیارد تومان) از این سود را صرف حق دسترسی شبکه ریلی راه آهن کرد.

با توجه به این توضیحات جا دارد این شرکت‌ها حتی با قبول هزینه مشابه جاده یا اندکی بیشتر در این برهه اقتصادی که هزینه‌های ارزی بر شانه‌های مالکان لکوموتیو سنگینی می‌کند، نسبت به حمایت حمل و نقل ریلی و پرداخت هزینه‌های معمول اقدام کنند تا علاوه بر توجیه اقتصادی شرکت‌های سرمایه گذار در این حوزه باعث بهبود وضعیت و سرعت سیر بازرگانی و حتی کاهش هزینه های حمل ریلی در آینده نزدیک مشابه کشورهای توسعه یافته شود.

امید می رود با حمایت‌ها تعرفه ریلی لکوموتیو متناسب با افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم حاکم حداقل در دوره‌های سه ماهه به واقعیت موجود نزدیک‌تر شود. به‌نحوی که بهبود وضعیت صنعت ریلی، افزایش سودآوری و ایجاد فضای مناسب جهت جذب سرمایه گذاری جدید بخش خصوصی در این حوزه مشاهده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ