کد خبر: ۲۲۳۷۹۷
۰:۰ - ۱۴۰۳/۳/۲۴

انجام ۶۰ درصد معاملات برق در بورس و موافقت‌ صندوق توسعه به پرداخت تسهیلات
مدیرعامل توانیر خبر داد:

انجام ۶۰ درصد معاملات برق در بورس و موافقت‌ صندوق توسعه به پرداخت تسهیلات

سخنگوی صنعت برق از موافقت‌ صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به نیروگاه ها و انجام بیش از ۶۰ درصد معاملات برق در بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی رجبی مشهدی از موافقت‌ صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران خبر داد و به سنا، اعلام کرد: حدود ۷.۵ میلیارد دلار تسهیلات برای نیروگاه های حرارتی و ۵ میلیارد دلار برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است.

تابلوی سبز از جمله مشوق‌هایی است که با استقبال مطلوبی همراه شده و می‌تواند زمینه بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه فراهم کند. با راه‌اندازی تابلوی برق آزاد طی ۲ روز گذشته در گام نخست، عرضه توسط یک نیروگاه مقیاس کوچک انجام شد. برق عرضه شده در این تابلو بدون محدودیت بوده و به جبران ناترازی کمک می کند.

تامین برق صنایع در تابستان به سه گروه تقسیم شده است. گروه نخست شامل کارگاه‌های صنعتی که بیشترین سهم از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهند محدودیتی در مصرف برق ندارند. تامین برق شهرک‌های صنعتی ۶ روز در هفته است و مدیریت مصرف در یک روز هفته از قبل مشخص می‌شود. بیش از ۷۰۰ شرکت صنعتی بزرگ، انرژی‌بر هستند که مقرر شده مدیریت مصرف برق آنها تا پایان شهریور انجام شود و نسبت به سال گذشته انرژی بیشتری در اختیار این صنایع قرار گیرد.

در بخش دارویی که جزو بخش های حساس تولیدی بشمار می روند تجهیز به برق اضطراری رعایت شده و هماهنگی لازم با شهرک‌های صنعتی صورت گرفته تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود.

واردات برق از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان انجام می شود و بیشترین تقاضای این صنعت به برق وارداتی در زمان اوج مصرف برق است. صادرات بر اساس اولویت داخل صورت می‌گیرد و در صورت کسری در ابتدا برق داخلی تامین می‌شود. اکنون میزان صادرات در حداقل میزان ممکن (۵۰۰ مگاوات) بوده که میزان واردات هم همین مقدار است.

حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه وجود دارد که بخش زیادی از عمر مفید آنها استفاده شده است. این نیروگاه‌ها در صورت رفع ناترازی‌ها از رده تولید خارج می‌شوند و نیروگاه جدید با بهره وری بالا جایگزین آنها خواهد شد.

معدنی‌ها در زمان استخراج نیازمند مصرف برق بالایی نیستند. زمانی که مواد اولیه در اختیار صنایع انرژی‌بر قرار می‌گیرد و قرار است به سمت تولید محصول پیش بروند میران مصرف برق آنها افزایش می‌یابد که در این بخش، برنامه مدیریت مصرف آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

مقایسه معامله برق در بازار عمده فروشی و بورس انرژی

معاملات در بورس به صورت نقد انجام می‌شود و نیروگاه‌ها تمایل بیشتری به دریافت نقدی مطالبات دارند. در گذشته ۳ درصد از معاملات برق توسط بورس انرژی و باقی آن از طریق بازار عمده فروشی انجام می‌شد. اکنون بیش از ۶۰ درصد از این معاملات توسط بورس صورت می‌گیرد. گردش مالی معاملات برق به صورت هفتگی و ملهلنه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است.

طبق پیش‌بینی ها در خرداد بیش از ۵۰ درصد از معاملات برق در بورس انجام خواهد شد که رکورد محسوب می شود. سهم نیروگاه خصوصی در ورود برق به بورس از نیروگاه دولتی پیشی گرفته است. در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده در سال نخست ۳۰ درصد از حجم معاملات برق، خارج از بازار عمده فروشی انجام شود و تا پایان برنامه به بیش از ۶۰ درصد برسد. باید به سمت کوچک شدن بازار عمده فروشی پیش رفت و اجازه داد نرخ برق در بورس بدون در نظر گرفتن کف و سقف قیمتی توسط عرضه کنندگان تعیین شود.

تابلوی سرمایه‌گذاری نیروگاه در آینده نزدیک راه‌اندازی می شود. این تابلو مورد نیاز افرادی خواهد بود که به دنبال ورود نیروگاه جدید به مدار هستند و از این طریق می‌توانند پاسخگوی مصرف‌کنندگان با نرخ‌های جذاب باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ