کد خبر: ۱۰۸۰۰
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱/۲۲

یک امکان جدید در انتشار اوراق مضاربه فراهم شد/ مشارکت در سود و زیان
مصوبه جدید کمیته فقهی سازمان بورس:

یک امکان جدید در انتشار اوراق مضاربه فراهم شد/ مشارکت در سود و زیان

دستورالعمل انتشار اوراق مضاربه با امکان مشارکت در سود و زیان در کمیته فقهی سازمان بورس تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کمیته فقهی سازمان بورس با انتشار اوراق مضاربه سرمایه گذاران را به طور کامل در سود و زیان سرمایه گذاری مشارکت داده و به جای سود علی الحساب را پس از تعیین سود و زیان قطعی با سرمایه گذاران تسویه می کند.

مجید پیره کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس درباره آخرین مصوبه کمیته فقهی به سنا گفت: در مورد موضوع اوراق مضاربه در سه جلسه بحث و تبادل نظر شد در نهایت این کمیته دستورالعمل انتشار اوراق مضاربه را با اعمال اصلاحاتی جمع بندی و به تصویب رساند. دیدگاه کمیته فقهی در خصوص سود این اوراق، محاسبه و تسویه سود و زیان قطعی به سرمایه گذاران بود به عبارتی به جای استفاده از فرایند و ساز و کار سود علی الحساب از سودهای قطعی استفاده شود.

وی ادامه داد: تأکید کمیته فقهی در انتشار اوراق مضاربه مشارکت و همراهی سرمایه گذار با سود و زیان بود یعنی اگر سودی محقق شود طبق نسبتی که از ابتدا طرفین (بانی و سرمایه گذاران) اعلام کردند، آن سود پرداخت می شود و اگر خسارت و زیانی از محل آن فعالیت بازرگانی حاصل شود بعد از محاسبه سرمایه گذاران زیان های احتمالی را نیز باید تقبل کنند.

پیره درباره تفاوت این اوراق با اوراق مرابحه گفت: در اوراق مرابحه از عقد مرابحه استفاده می شود که نرخ سود در آن قطعی و معین است در نتیجه سرمایه گذار نرخ سود قطعی دریافت می کند اما در مضاربه نرخ قطعی و ثابتی در  کار نیست بلکه سرمایه گذار باید تا زمان روشن شدن سود و زیان قطعی در صورت های مالی منتظر بماند و بعد از اینکه سود و زیان قطعی مشخص شد با آنها تسویه می شود.

وی گفت:درحال حاضر کمیته فقهی بحث اوراق گواهی ظرفیت را در مباحث خود نهایی کرده که بعد از تهیه و سهولت بخشیدن به مدل اجرایی آن در بورس انرژی از این اوراق در سطح بیشتر و وسیع تر استفاده می شود.منتهی کمیته فقهی در ماه های پایانی سال 93 بیشتر به سمت بررسی تعدادی از قراردادها بسیار مطرح در بازارهای سرمایه جهان حرکت کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ