کد خبر: ۱۱۴۵۹۳
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶

احتمال عزل یا استعفای ترامپ قوت گرفت / رئیس جمهور جایگزین

احتمال عزل یا استعفای ترامپ قوت گرفت / رئیس جمهور جایگزین

احتمال عزل یا استعفای ترامپ و معاون وی به دلیل نتایج جدید پلیس فدرال آمریکا از همکاری با روس ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ قوت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از نیویورک تایمز، پلیس فدرال آمریکا تحقیقاتی را درمورد احتمال همکاری ترامپ با روس ها پس از اخراج جیمز کومی مدیر سابق FBI در سال 2017 آغاز کرد که به اثبات سخنان کریستوفر استیل مدیر سابق اطلاعاتی انگلیس کمک می کند که گفته بود روسیه در مدت دست کم پنج سال به ترامپ کمک و از وی حمایت کرده است.

چنانچه رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده رسیدگی به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، مسئولیت تحقیقات FBI را برعهده گرفته باشد و همکاری ترامپ با روس ها به اثبات رسد، در آن صورت ترامپ با ارتکاب جرم سنگین مواجه خواهد بود. وی که با قدرت خارجی متخاصم همکاری کند، دست کم به دلیل توطئه علیه آمریکا و شاید خیانت گناهکار شناخته می شود که بهانه ای ویژه برای استیضاح به موجب قانون اساسی این کشور فراهم می کند.

درست است که خیانت مستلزم وضعیت جنگی است اما با اینکه روسیه با آمریکا با بمب و گلوله درحال جنگ نیست، اما نوع مدرنی از جنگ را با واشنگتن تجربه می کند که حمله ای سایبری علیه دمکراسی است.درصورت گناهکار شناخته شدن ترامپ،معاون وی نیز احتمالا شریک جرم خواهد بود حتی اگر به طور مستقیم دستی در این کار نداشته باشد.

اگر فرض شود پنس سیاستمداری بی اطلاع بوده یا از مساله خیانت مطلع بوده، نباید فراموش شود که وی در منصب رئیس گروه انتقالی ترامپ، کسی بود که از انتصاب مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا دفاع کرد.

سالی یتس معاون سابق دادستان کل آمریکا به کاخ سفید هشدار داده بود، وزارت دادگستری بر این باور است که فلین با روس ها مدارا کرده است.چنانچه مدرکی وجود داشته باشد دال بر اینکه ترامپ همه چیز را به روس ها فروخته و پنس در سرپوش گذاشتن بر این مساله سهیم بوده، در آن صورت معاون ترامپ به دلیل ارتکاب جرم قابل اتهام یا مخفی نگه داشتن جنایت گناهکار خواهد بود.

اگر ترامپ و پنس از طریق استیضاح و محکومیت یا استعفا کنار گذاشته شوند، آن وقت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به موجب قانون رئیس جمهور خواهد بود.

همچنین به موجب متمم 25 قانون اساسی آمریکا، پلوسی با موافقت کنگره می تواند معاون را منصوب کند.هرچند بعید است وی رئیس جمهوری بعدی این کشور باشد، اما این مساله درحال حاضر امکان پذیر است.این مساله با انتخابات ریاست جمهوری 2020 محقق نمی شود اما با جانشینی رئیس کاخ سفید در سال جاری ممکن خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ