کد خبر: ۱۲۰۸۷۳
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴

پرواز بویینگ بر فراز آسمان ایران هم ممنوع شد
با اعلام وزارت راه :

پرواز بویینگ بر فراز آسمان ایران هم ممنوع شد

وزارت راه اعلام کرد پس از ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ بر فراز آسمان بسیاری از کشورهای جهان، عبور این هواپیما در ایران هم ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت راه اعلام کرد: به دنبال سقوط یک فروند بویینگ 8-737 سری مکس در اتیوپی در یکشنبه 19 اسفند و مرگ 157 سرنشین، بسیاری از کشورهای جهان پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده‌اند.

این دومین سانحه مرگبار این هواپیما در پنج ماه اخیر به شمار می‌رود. پیش از این نیز در اکتبر 2018 یک فروند از این مدل هواپیما متعلق به خطوط لاین‌ایر اندونزی سقوط کرده و 189 نفر را به کام مرگ کشانده بود. تنها چند ماه از تولید و ورود این هواپیماها می‌گذشت و هر 2 هواپیما نو و با طراحی جدید به حساب می‌آمدند.

سری مکس جدیدترین سری هواپیمای پرطرفدار بویینگ 737 به حساب می‌آید که از طراحی نوین و فناوری به روز برخوردار است. بویینگ 8-737 مکس نخستین پرواز را در تاریخ 29 ژانویه سال 2016 میلادی (9 بهمن 94) انجام داده و از جدیدترین هواپیماهای معرفی شده به صنعت هوانوردی به شمار می‌رود.

هرچند تا پیش از اعلام گزارش نهایی این 2 سانحه، نمی‌توان درمورد علت سانحه اظهار نظر کرد اما طبق بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد سقوط هر 2 هواپیما به علت نقص در یک سامانه کامپیوتری باشد که به منظور جلوگیری از واماندگی (Stall) هواپیما طراحی شده است.

البته سوانح مرگبار تنها رخدادهای پیش آمده برای بویینگ 737 مکس نیستند. تاکنون بیش از 12 حادثه برای این نوع هواپیما پیش آمده که یکی از آنها بر فراز آسمان ایران بوده است. در تاریخ 14 دسامبر سال 2018 (23 آذرماه 97) هواپیمای بویینگ 8-737 سری مکس هواپیمایی نروژی که از دوبی امارات عازم اسلو نروژ بود، بر فراز آسمان ایران با افت فشار روغن یکی از موتورها مواجه شد و به ناچار در فرودگاه شیراز فرود اضطراری کرد. این هواپیما به علت تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی نزدیک به چهار ماه در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود زیرا امکان تامین قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن فراهم نمی‌شد.

پس از دومین سانحه مرگبار برای بویینگ 737 سری مکس، بسیاری از کشورهای جهان پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده‌اند. چین، اتیوپی و اندونزی نخستین کشورهایی بودند که پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام کرده و ناوگان را زمین‌گیر کردند.

این اقدام به سرعت در اتحادیه اروپا، فیجی، مالزی، عمان، استرالیا، کانادا، برزیل، امارات متحده عربی، بریتانیا و چندین کشور دیگر نیز دنبال شد و در نهایت در آمریکا نیز پرواز این هواپیما ممنوع اعلام شد. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از کشورهایی که این هواپیما را در ناوگان ندارند نیز پرواز بویینگ 737 سری مکس را ممنوع اعلام کرده‌اند. ایران نیز به جمع این کشورها پیوسته و پرواز بویینگ 737 سری مکس را ممنوع اعلام کرده است.

در این زمینه، رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام ممنوعیت پرواز این نوع هواپیما را تایید کرد و گفت: به دنبال اعلام ممنوعیت پرواز بویینگ 737 سری مکس در آسمان بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، یعنی کشور سازنده، پرواز این هواپیما بر فراز آسمان ایران نیز ممنوع اعلام شد. برپایه این گزارش، ایران از جمله کشورهایی است که سوانح این هواپیما بطور مستقیم بر ایمنی آسمان آن اثر منفی گذاشته است.


انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ