کد خبر: ۱۲۱۵۳۷
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱/۲۰

نقش بورس کالا در سال رونق تولید + لزوم اصلاح ۴ حوزه
نماینده مجلس مطرح کرد:

نقش بورس کالا در سال رونق تولید + لزوم اصلاح ۴ حوزه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش بورس کالا در سال رونق تولید گفت: با سپردن ساز و کارهای تعیین قیمت محصولات به این بورس، شفافیت افزایش یافته و رانت و فساد، روند نزولی می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،سعید باستانی درباره نقش بورس کالا در سال رونق تولید به تسنیم گفت: برای تحقق شعار سال باید پایه های اصلی آن در مجلس و دولت هدف گذاری و پیگیری شود که از آن جمله می توان به اصلاح نظام بانکی، اصلاح قانون کار و مالیات ها، ایجاد سیستم هایی که بتواند به حوزه هایی همچون گمرک کمک کند و در حوزه اجرایی باید سامانه جامع تجارت الکترونیک نیز عملیاتی شود، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری ارزی و پولی از مبانی رونق تولید است، ادامه داد: از موارد مهمی که در بحث رونق تولید باید مورد توجه قرار گیرد، بحث رگولاتوری بازار کالاهای اساسی است چراکه بخش قابل توجهی از مشکلاتی که در بازار کالاهای اساسی با آن رو به رو هستیم، تعیین قیمت گذاری کالاها از سوی نهادهای دولتی است که بیشتر زمان ها تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آن کالا نیز با قیمت گذاری موافق نیستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تجربه سال گذشته در قیمت گذاری و احتساب قیمت برخی کالاها با دلار ارزان قیمت نشان داد این شیوه ناکارآمد بوده و تنها به ایجاد رانت و التهاب بیشتر بازار دامن می زند، افزود: زمان آن رسیده تا تصمیم گیران با اعتماد کامل به سازوکار بازار، کشف قیمت کالاها را بدون دخالت در روند بازار به بورس کالا بسپارند تا با شفاف‌سازی فرآیند کشف قیمت کالاها، دیگر شاهد بروز نوسانات و اخلال در بازار کالاهای اساسی نباشیم.

باستانی با تاکید براینکه باید در سال رونق تولید، کشف قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی در نظام عرضه و تقاضا تعیین شود، گفت: به هر میزان که سازوکارهای تعیین قیمت محصولات به بورس کالا سپرده شود، شفافیت در فرآیند کشف قیمت محصولات افزایش یافته و رانت و فساد در اقتصاد، روند نزولی به خود خواهد گرفت.

وی گفت: بورس کالا در سال گذشته ابزارهای مالی جدیدی راه اندازی کرد که فراگیر شدن استفاده از این ابزارها می تواند به کارآیی بازارها، کشف قیمت و پوشش ریسک های معاملاتی کمک بسزایی کند، امید می رود با استفاده بیشتر فعالان صنایع و تولید کنندگان محصولات مختلف از این ابزارها، شاهد کارآتر شدن بازارهای کالایی باشیم.

باستانی افزود: رونق تولید و تحقق شعار سال به عوامل مختلفی نیاز دارد که علاوه بر اعتماد به ساز و کار عرضه و تقاضا در بورس که بدون شک بر انگیزه تولید می افزاید به اصلاح برخی امور و سیاست گذاری های درست و عملیاتی نیاز داریم که بدون اصلاح این موارد در حوزه بانک، مالیات، گمرک و صادرات به رونق واقعی تولید دسترسی پیدا نخواهیم کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ