کد خبر: ۱۲۸۶۳۸
۰:۰ - ۱۳۹۸/۳/۱۳

۴ مزیت مهم دستورالعمل جدید بازار پایه + فهرست طبقه بندی ۱۸۲ شرکت
معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس به بورس پرس اعلام کرد:

۴ مزیت مهم دستورالعمل جدید بازار پایه + فهرست طبقه بندی ۱۸۲ شرکت

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ضمن اشاره به زمان اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه، مزایای مهم آن را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام محسنی در خصوص زمان اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه به بورس پرس گفت: مقرر شده 70 روز بعد از ابلاغیه سازمان بورس،اجرای این دستورالعمل به انجام برسد که دراین میان، ضمن ارائه اطلاعیه طبقه بندی نمادها طی روز گذشته،دستورالعمل در دهه آخر خرداد ماه به اجرا خواهد درآمد.

وی درخصوص مزایای این دستورالعمل جدید توضیح داد: شکل گیری بازار پایه منوط به قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر الزام شرکت های سهامی عام و دارای شمولیت ثبت نزد سازمان بورس است که اجازه معامله سهام در خارج از بورس ها را ندارند و اگر در بورسی پذیرش نشده اند باید حتما در بازار پایه قرار بگیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: شروع معاملات در آن زمان بصورت صرفا توافقی بود که برای بهبود شرایط در سال 95 مقررات یک مرحله تغییر کرد اما در حال حاضر در این بازار با مشکل عدم تقارن اطلاعاتی شرکت هایی که برای دوره های متناوب ، صورت های مالی و مجامع سالانه را ارائه و برگزار نکرده اند، مواجه هستیم. این موضوع حکایت از شرایط خاص بازار پایه دارد که ایجاب می کند جهت آگاهی کامل سرمایه گذار از میزان ریسک های بازار، مقررات را بهبود ببخشیم.

محسنی گفت: براین اساس شرایط به سمتی پیش رفته که در اولین مزیت، طبقه بندی تابلوهای بازار پایه همانند بورس های آمریکا،اسپانیا و مدل های مشابه بر مبنای رنگ های علائم راهنمایی و رانندگی که از نظر بین المللی به مخاطبین هشدار می دهد، قرار بگیرد.در واقع، تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب نشانه احتیاط، احتیاط بیشتر و هشدار توقف به سرمایه گذاران هستند.

وی با بیان اینکه دومین مزیت دستورالعمل جدید، امکان معامله روزانه برای سرمایه گذاران با قیمت ثابت آخرین معامله است،گفت: تفاوت بین تابلوها در حراج ها است که شرکت ها در تابلو زرد(دارای شفافیت بیشتر) دو روز در هفته امکان برگزاری اکشن بدون دامنه نوسان با اجازه کشف قیمت دارند. در تابلو نارنجی یک روز در هفته و در تابلو قرمز که عموما شرکت های ورشکسته یا در حال انحلال تسویه حضور دارند هم یک روز در یک ماه امکان برگزاری اکشن وجود دارد.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس مزیت سوم این دستورالعمل را بحث عدم نمایش سفارش های خرید و فروش دانست و گفت: در بسیاری از بورس های معتبر، زمان های کشف قیمت،سفارش ها نشان داده نمی شود که نمونه آن استفاده از روش بوک بیلدینگ در عرضه های اولیه است.در این حالت، هم از تصمیمات سرمایه گذاران بر اساس هیجانات بازار جلوگیری و هم امکان القای یک ظاهر گمراه کننده در روند معاملات از افرادی که قصد دستکاری قیمت دارند، گرفته می شود.در واقع پدیده ایجاد کانال هایی در شبکه های اجتماعی و سیگنال دهی به افراد جهت ترغیب خرید یا فروش یک سهم با ادله های استباطی صف های خرید و فروش، بدین طریق از بین می رود.

محسنی درخصوص یکی از دیگر مزایای این دستورالعمل توضیح داد: بر خلاف بازارهای فعلی که نمادهای مشمول نوسانات 20 و 50 درصدی جهت ارائه توضیحات متوقف می شوند در بازار پایه، این اتفاق ناشی از نوسانات قیمت نمی افتد و نماد متوقف نمی شود اما اگر نوسان بیش از 30 درصدی طی 5 روز متوالی داشته باشیم، برای 5 روز بعدی دامنه نوسان در حراج ها به یک درصد کاهش پیدا می کند که به عدم تحت تاثیر قرار گرفتن نقدشوندگی سهام کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه الزام شرکت های مشمول ثبت، نزد سازمان بورس برای ارائه اطلاعات نیازی به دستورالعمل ندارند و یکی از قوانین بازار سرمایه بشمار می رود، گفت: همه ناشران موظف به افشای عمومی اطلاعات بصورت منظم هستند و برای عدم ارائه، جرم انگاری و مجازات حبس، جرایم مالی و غیره قرار داده شده است.

این مقام مسئول درخصوص اینکه آیا شرکتی وجود داشته که برای مدیران آن مجازات حبس در نظر گرفته شده باشد،گفت: این نوع شرکت ها از طریق قانونی به دادگاه های عمومی معرفی می شوند و اگر شرکتی ارائه اطلاعات نکند از مبادی قانونی پیگیری و قاضی مشمولیت جرایم را تعیین می کند.

محسنی درباره آمار شرکت های حاضر در بازار پایه به تفکیک تابلوها گفت: اکنون در طبقه بندی جدید 112 شرکت در تابلو زرد، 57 شرکت در تابلو نارنجی و 13 شرکت هم در تابلو قرمز قرار می گیرند البته از 13 شرکت حاضر در این تابلو،نماد قریب به نیمی از آنها تا کنون بازگشایی نشده است.

بنابراین گزارش،برای راه اندازى تابلوهای پایه زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، تمامی نمادهاى مندرج در پایان معاملات روز دوشنبه 20 خرداد متوقف و پس از انجام عملیات فنى و انتقال به تابلوهای مربوطه بازگشایی خواهند شد که زمان دقیق بازگشایی نمادهای معاملاتی متعاقباً اعلام خواهد شد.

شرکت های حائز معیارهای درج در تابلوی پایه زرد را می توان اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا، شرکت های حائز معیارهای درج در تابلوی پایه نارنجی را اینجا، اینجا و اینجا و شرکت های حائز معیارهای درج در تابلوی پایه قرمز را اینجا مشاهده کرد.

مریم بهبودی

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ