کد خبر: ۱۲۹۶۴۳
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۴/۱۱

توصیه عجیب مدیر بانک مرکزی به صادرکنندگان در سامانه نیما

توصیه عجیب مدیر بانک مرکزی به صادرکنندگان در سامانه نیما

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در توصیه ایی عجیب به صادرکنندگان گفت: اگر به کارگزار اعتماد ندارید ریال ندهید، اول ارز داخل حساب بیاید بعد آن را پرداخت کنید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع راهکارهای تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات برگزار شد.

چندی پیش بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای نحوه بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان را تعیین کرد و بر اساس آن صادرکنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز را در سامانه نیما و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس عرضه کنند. فعالان اقتصادی در شورای گفتگو خواهان تغییراتی در این ابلاغیه از جمله حذف حدهای تعیین شده برای بازگشت ارز صادراتی شدند.

در همین راستا، صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفت: صادرکنندگانی بوده اند که می خواستند ارز بیشتری در نیما عرضه کنند و مجوز آن ارائه شده است. با توجه به اینکه باید نیازهای وارداتی را تأمین کنیم، نمی‌توانیم ضرایب تعیین شده را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای راه اندازی نیما ۱۸ میلیارد یورو نقل و انتقال مالی انجام شده، افزود: این رقم از ابتدای سال تاکنون ۵ میلیارد بوده است. نیما این قدرت را به بانک مرکزی داده که منابع ارزی کشور را رصد کند و به موقع نیازهای کشور را پوشش دهد. همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده اند.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت صادرکنندگان می‌توانند ارز را بدون استفاده از بانک‌ها و صرافی‌ها به واردکنندگان واگذار کنند.

کریمی با اشاره به اتفاق اخیر که در یکی از صرافی‌ها افتاده، گفت: نباید سامانه‌ای را که ۱۸ میلیارد دلار در آن انتقال مالی انجام شده با یک اتفاق قضاوت کرد. از همان ابتدا گفته ایم اگر به کارگزار اعتماد ندارید ریال ندهید، اول ارز داخل حساب بیاید بعد آن را پرداخت کنید.

وی تاکید کرد: اگر ۵۰ درصد ارز صادرکنندگان به نیما بازنگردد، نمی‌توانیم نیاز بازار داخل را تأمین کنیم. باید بخشنامه بانک مرکزی برقرار باشد و اعداد تعیین شده را نمی‌توان حذف کرد.

کریمی همچنین ضمن مخالفت با پیشنهاد دیگر بخش خصوصی مبنی بر صادرات ریالی با عراق و افغانستان گفت: الگوهای مختلف را بررسی کرده‌ایم و بر اساس آن با پیشنهاد مطرح شده موافق نیستیم. هیچکدام از تجار خارجی ریال تولید نمی‌کنند و به گفته صرافان افغانستانی، تجار ایرانی خواستار مبادله مالی به صورت ریال هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ