کد خبر: ۱۳۱۲۶۸
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۴/۲۶

پتروشیمی‌ها موظف به عرضه در بورس کالا هستند / علت عدم تمایل
معاون عملیات بازار:

پتروشیمی‌ها موظف به عرضه در بورس کالا هستند / علت عدم تمایل

معاون عملیات بازار در بورس کالا با اشاره به علت عدم تمایل پتروشیمی ها به تغییر تولید و عرضه محصولات در داخل گفت: شرکت های پتروشیمی‌ موظفند کالاها را در این بورس عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا محتشمی پور به صدا و سیما گفت: پتروشیمی‌ها موظفند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند، هرچند اگر در این بورس عرضه نشود به معنی عدم عرضه در داخل نیست.مشکل کمبود مواد اولیه در کارخانه یک امر کاملا مقطعی است مثلاً در حال حاضر کمبودی وجود ندارد، اما در شرایطی ­­با کمبود بسیاری روبرو بودیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر در برخی از کالا که قبلا کمبود داشتیم با مازاد مواجه هستیم. زیرا برخی از کالا‌ها عرضه زیادی در بازار‌های داخلی دارند.اگر در برخی از کالا‌ها با کمبود مواجهیم به این دلیل است که تولید داخل از نیاز صنایع مصرف کننده کمتر است.برخی کالا‌ها ­مثل پلی پروپیلن و کالا‌های شیمیایی­ که در شرایط معمول برای تهیه آن‌ها مشکل داشتیم در بازار موجود است و چندان با کمبود روبرو نیستیم.

این مقام مسئول افزود: عمده صنایعی که کالای آن‌ها مورد مصرف داخل است، شرایط اقتصادی متفاوتی دارد و مزیت رانتی و قیمتی زیادی ندارد اما وقتی این کالا‌ها در بازار آزاد به فروش می‌رسند ، تقاضای موجود و ضعف کنترل سبب می‌شود قیمت ها با رانت همراه باشد. طی دو سه سال اخیر مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها ، نوسانات بازار ارز بود. زیرا محصولات پتروشیمی‌ براساس نرخ های جهانی قیمت گذاری می‌شود .

محتشمی پور گفت: در برخی از کالا‌ها نیز به دلیل افزایش تقاضا در بازار داخلی­ ­شاهد افزایش قیمت‌ها بوده ایم. مثل مواد اولیه بطری­ های یکبارمصرف که در سال گذشته بسیار مشهود بود و در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد. برای برطرف کردن مشکل کمبود این کالا‌ها ، نیازمند افزایش تولید در داخل هستیم که این امر مربوط به ایجاد پتروشیمی‌های جدید است و چندان عمومیتی ندارد.

وی گفت: با عدم عرضه پتروشیی در بازار‌های داخلی روبرو نیستیم. زیرا عرضه پتروشیمی ها در بخش‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار کاملا­ً کنترل می‌شود و اگر نوسانی به وجود بیاید سریع رصد می‌شود. به واسطه کنترل بازار نوسانات به حداقل رسیده، اگر نوسانی در بازار است­ به دلیل افزایش تقاضا است زیرا گاهی تقاضا برای یک کالا تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

محتشمی پور افزود: در صورتی که ستاد تنظیم بازار خواهان تغییر تولید باشد با عدم تمایل از طرف تولید کنند‌ها روبرو خواهد شد . البته این امر مربوط به زمانی است که بازار با تلاطماتی روبرو باشد. به عنوان مثال سال گذشته که با افزایش نرخ ارز روبرو بودیم، تنظیم عرضه پتروشیمی روی ارز پایه هزینه زیادی را به پترشیمی‌ها وارد می‌کرد و همین امر سبب مخالفت پتروشیمی‌ها برای عرضه محصولات در بازار داخل بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ