کد خبر: ۱۳۱۶۲۰
۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۵/۶

هزینه تولید هر تن فولاد 20 دلار کم شد / کنترل خام فروشی و نیاز 140 میلیون تنی
معاون وزیر صنعت:

هزینه تولید هر تن فولاد 20 دلار کم شد / کنترل خام فروشی و نیاز 140 میلیون تنی

معاون وزیر صنعت با اعلام کنترل خام فروشی مواد معدنی از کاهش 20 دلاری هزینه ارزی تولید هر تن فولاد و نیاز 140 میلیون تن سنگ‌آهنی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر سرقینی  در بازدید از غرفه فولاد مبارکه در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید گفت: وزارت صنعت با خام‌فروشی موافق نیست و در سال رونق تولید حتما مواد معدنی باید در داخل به ارزش‌افزوده تبدیل و سپس صادر شود .

وی ضمن قدردانی از عملکرد مثبت فولاد مبارکه در افزایش تولید داخل و گسترش بازارهای صادراتی، ادامه داد: اگر عمل به ساخت داخل پیگیری شود، صنعت به‌ خصوص صنایع معدنی و فولادی، علاوه بر توسعه به ثبات هم خواهند رسید. در چند سال اخیر، وزارت صنعت اقداماتی برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی انجام داده که مهم‌ترین آن ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بود و به این منظور معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی برداشته شد.

این مقام مسئول افزود: بدین ترتیب از طریق قانون و وضع عوارضِ حداقل ۵ درصدی بر صادرات مواد برای سال گذشته و ۸ درصد برای سال جاری و ۱۰ درصد سال آینده، خام‌فروشی کنترل شد.

سرقینی با اعلام اینکه در حوزه مواد اولیه در صنعت فولاد راهکارهای مناسبی در پیش گرفته شده، گفت: برای تولید فولاد موردنیاز به حداقل ۱۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است و تأمین آن یکی از مشکلات اصلی است. برای حل این مشکل یا باید ذخایر جدید کشف کرد یا واردات انجام شود. به‌عبارت‌دیگر صادرات سنگ‌آهن به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: پیش از این، تولید هر تن فولاد ۱۰۰ دلار هزینۀ ارزی داشت اما سال گذشته به ۸۰ دلار کاهش یافت.

سرقینی با اشاره به الکترود گرافیتی و فروآلیاژها به‌عنوان منابع و مواد ارزبر و افزایش نرخ آن‎ها تصریح کرد: باید به جایی رسید که صادرات زیاد و واردات کمی انجام شود. همچنان که آلمان ۱۲۰۰ میلیارد دلار صادرات و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ