کد خبر: ۱۳۶۵۳۳
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۷/۸

ارزش ۱۲۰ میلیارد دلاری بازار سهام + عوامل موثر بر فراز و فرود شاخص
مدیرعامل تامین سرمایه نوین مطرح کرد:

ارزش ۱۲۰ میلیارد دلاری بازار سهام + عوامل موثر بر فراز و فرود شاخص

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلاری بازار سهام درخصوص عوامل اثرگذار بر فراز و فرود شاخص بورس توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی به سنا گفت: بازار سهام در شرایطی رشد می کند که آثار نقدینگی فزاینده اقتصاد در قالب تورم بر دارایی های مختلف (مسکن، ارز، اتومبیل، طلا) تقریباً تخلیه شده است.همچنین نوسان ارز به عنوان محرک اصلی بازار سهام، تحت کنترل قرار گرفته و به همراه آن بازارهای جهانی مواد خام چندان قدرت ندارد و اوضاع احوال سیاسی منطقه چندان آرام نیست.

وی افزود: با این اوصاف وقتی هفته گذشته، شاخص کل بازار سهام نزدیک به ۸ هزار واحد افت کرد، بسیاری از کارشناسان این موضوع را موقت تلقی کرده و آن را به تنش های سیاسی منطقه ای، رفتار هیجانی معامله گران نویزی، مقاوت و حساسیت بازار سهام به رقم ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل، پایان سال مالی کارگزاری ها و لزوم تسویه مطالبات و عرضه های ناشی از آن نسبت دادند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر ارزش دلاری بازار سهام بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار است که بیشتر از اعداد و ارقام تاریخی است و تنها بر اساس ارزش شرکت هایی که طی چند سال اخیر وارد بازار سهام شده اند، قابل توجیه نیست. با این حال عطش ورود عموم به بورس از سمت بازیگران حقیقی و حضور پر رنگ نقدینگی کاملا مشهود است.

نادی قمی تاکید کرد: در چنین شرایطی که نقدینگی بی ثبات در سایه رکود بازارهای رقیب به سمت بازار سهام روی آورده، نهادهای مالی حرفه ای نظیر شرکت های سبدگردان، کارگزاری ها، پردازش اطلاعات، مشاوره های سرمایه گذاری و تامین سرمایه ها باید احتیاط و مراقبت لازم را داشته باشند و به مشتریان مشاوره های مناسبی ارایه دهند تا از هرگونه خرید و فروش هیجانی سهام اجتناب ورزند و نقدینگی را به سمت شرکت های بنیادی هدایت کنند.

وی گفت: با توجه به سیاست های انبساط پولی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به نظر می رسد خطر بروز یک رکود در  اقتصاد جهانی در آینده نزدیک، فعلاً مطرح نیست لذا قیمت های جهانی مواد خام دست کم روی قیمت های فعلی باثبات خواهد بود یا کاهش اندکی خواهد داشت. در حال حاضر علاوه بر تهدید ها، فرصت های بالقوه ای پیش روی مشارکت کنندگان در بازار سهام است. میانگین نسبت P/E شرکت های بنیادی بزرگ نزدیک به ۵ است که با میانگین تاریخی P/E فاصله دارد (کمتر است). همچنین در صورت موافقت هیات دولت با حذف آثار مالیاتی، شرکت های بسیاری می توانند از مزیت تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل استفاده کنند.

نادی قمی با بیان اینکه این موارد بطور بالقوه می تواند شرایط افزایش بیشتر شاخص را فراهم آورد، افزود: رونق بازار سهام و فتح قله های جدید لزوما به معنای رونق اقتصاد نیست و در صورت هرگونه تنش سیاسی و اقتصادی جدید یا ریزش قیمت های جهانی مواد خام، نماگرهای بورس می تواند عقب گرد کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ