کد خبر: ۱۳۶۷۳۲
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۷/۱۵

توضیح لاریجانی درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اثر حذف یارانه‌ها

توضیح لاریجانی درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اثر حذف یارانه‌ها

رئیس مجلس درخصوص تصمیم گیری برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اثر حذف یارانه‌های پنهان و آشکار در بودجه سال آینده توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره موضوع یارانه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: کار نسبتا تحقیقاتی وسیعی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و مراکز دیگری در دولت که می‌توانستند اطلاعات مفیدی بدهند و وزارت‌خانه‌های مربوطه صورت گرفته تا اول تصویری از موضوع روشن شود.

وی افزود:‌ در رسانه‌ها اعداد و ارقام مختلفی در خصوص میزان یارانه‌ها مطرح می‌شود. اینکه یارانه بنزین و سوخت چقدر است، چقدر مربوط به سهم خانوار و یا حمل و نقل و صنعت و تولید است. به هر حال این تصویر باید روشن می‌شد زیرا تصمیم گیری در این باره یک خط نیست وقتی تصمیمی می‌خواهد گرفته شود باید مراقبت شود به خانوارها صدمه وارد نشود و به تولید هم لطمه نخورد که تصویر نسبتا واضحی ارائه شد.

این مقام مسئول ادامه داد: مهم این است که در مورد راه حل‌ها نظرات مختلف است. الان بنا نیست مجلس تصمیمی فوری بگیرد. زیرا برای این کار فرصت داریم و  قرار است برای بودجه سال آینده بررسی‌ها کامل‌تر شود. این موضوع را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادم تا با کمیسیون‌های مختلف بحث کنند. مهم این است همه بدانند اراده مجلس بر این است که به هیچ وجه نباید به مردم فشار بیاید و اگر تغییری بخواهد اتفاق بیفتد باید کاملا هدایت شده و به نفع طبقات پایین باشد.

لاریجانی گفت: در حال حاضر طبقات بالاتر در ابعاد مختلف بیشتر یارانه مصرف می‌کنند و طبقات پایین‌تر کمتر. هر تصمیمی بگیریم اراده مجلس این است که زندگی طبقات پایین بهتر شود نه اینکه روی آنها فشار بیاید بلکه باید مراقبت شود تولید هم لطمه نخورد و این گام اول است. بعضی پیشنهادات هم در این جلسه مطرح شد که راجع به آنها تصمیمی گرفته نشده و باید در کمیسیون بودجه بررسی شود. البته لایحه باید از سوی دولت ارائه شود و هر چه به بودجه برسیم بحث‌ها جدی‌تر خواهد شد.

وی درباره‌ تصمیم گیری برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در جلسه هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت:‌ یکی از موضوعاتی که رهبری معظم در اصلاح ساختار بودجه راجع به آن دستور دادند،همین است. ولی هنوز تصمیم قاطعی گرفته نشده و اگر تصمیمی بگیریم آن را اعلام می‌کنیم.

لاریجانی درباره‌ تاثیر یارانه‌های پنهان و آشکار در بودجه سال آینده گفت: یارانه پنهان را نمی‌شود یک باره حذف کرد بلکه باید تدریجی باشد. بنابراین بحث شده ولی این که اصلاح آن چگونه باشد نظرات مختلف است. اکثرا نظر به این سمت است که اگر بخواهد تصحیحی انجام شود تدریجی باشد.نظر تمام نمایندگان این بود که هر تصحیحی باشد باید وضع زندگی مردم خصوصا طبقات پایین بهبود یابد لذا پیدا کردن فرمول آن، قدری باید با فکر باشد.درآمدهای جایگزین از جمله مالیات از راه‌های کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ