کد خبر: ۱۴۱۳۹
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۴/۲۴

تحلیل رئیس اتاق بازرگانی تهران از آثار لغو تحریم‌ بر اقتصاد ایران

تحلیل رئیس اتاق بازرگانی تهران از آثار لغو تحریم‌ بر اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: لغو تحریم‌ها سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های تجاری کشور را می‌کاهد به‌طوری که با در نظر گرفتن مبادلات۱۰۰میلیارد دلاری،سالانه ۲۵میلیارد دلار از هزینه‌ها کاسته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود خوانساری با تأکید بر اینکه لغو تحریم‌ها به‌تنهایی تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند به تسنیم گفت: تحریم‌های علیه ایران تأثیراتی زیاد روی مبادلات تجاری و برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی ایجاد کرده بود که بعد از لغو تحریم برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردی که اتاق بازرگانی انجام داده است لغو تحریم‌ها سالانه 25 تا 30 درصد از هزینه‌های تجاری کشور می‌کاهد به‌طوری که با در نظر گرفتن مبادلات 100 میلیارد دلاری، سالانه 25 میلیارد دلار از هزینه‌های تجاری ایران کاسته می‌شود.گشایش در حمل و نقل و ال‌سی و کاهش واسطه‌ها در مبادلات تجاری به‌طور قطع تأثیرات مشخصی در کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری ایران دارد.

خوانساری اظهار داشت: در 10 سال گذشته از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده نشده است که این امر در کاهش بهره‌وری تولیدات کشور تأثیر گذار بوده است که بعد از رفع تحریم‌ها می‌توانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم.هواپیمایی که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای قدمتی 20 تا 25 ساله است که این امر باعث افزایش دوبرابری هزینه‌های سوخت این وسائل می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تأکید کرد: این کاهش بهره‌وری در صنعت حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها را می‌توان به سایر صنایع تسری داد، زیرا صنایع ما نتوانسته‌اند تجهیرات روز دنیا را برای خود خریداری و استفاده کنند.هرچند نیروی انسانی توانمندی در کشور وجود دارد، تحریم‌هایی که علیه ایران وجود داشته، باعث شده است نتوانیم مدیریت تکنولوژی را نیز در کشور ارتقا دهیم که بعد از لغو تحریم‌ها باید مورد توجه واقع شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: درصورتی که تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته شود، کماکان مشکلات پابرجاست زیرا زیرساخت‌های اقتصادی ما معیوب است.

خوانساری با بیان اینکه تغییرات زیاد نرخ ارز سرمایه گذاران را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد، تصریح کرد: در هرحال تورم سالیانه 20 تا 40 درصدی در اقتصاد کشور، نوسانات نرخ ارز را بالا برده و این امر در کاهش سرمایه گذاری‌ها به‌شدت تأثیر گذار است. در این میان دولت نقش اصلی را در تصدی‌گری امور اقتصادی کشوربه‌ عهده دارد و فعالیت بیش از اندازه دولت در ساختار اقتصادی کشور، صدور مجوز‌های زیاد برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و ناکارآمدی خود دولت، زمان زیادی می‌برد که حل شود.

خوانساری یادآور شد: فساد اداری زیادی نیز از گذشته در اقتصاد کشور وجود داشته است که برای رونق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور و احتمال صدمه به تولید و اقتصاد ملی، گفت: ارزهای ایران که در خارج از کشور وجود دارد، عمدتاً مربوط به بانک مرکزی و صندوق ذخیره ارزی است که پول آنها از گذشته و از طریق چاپ پول بدون پشتوانه هزینه شده است، اما این نگرانی کماکان وجود دارد.

وی اضافه کرد: با بهبود فضای مبادلات تجاری این نگرانی وجود دارد که دوباره مانند سال‌های گذشته، زمینه ورود بیش از اندازه کالاهای چینی به ایران هموار شود و به‌عنوان رقیبی قدرتمند قد علم کنند.

خوانساری درباره نرخ ارز بعد از رفع تحریم‌ها نیز گفت: نرخ ارز مانند کالا است، در صورتی که در تعیین نرخ آن دخالت شود، زمینه فساد اقتصادی را فراهم می‌کند، اما باید اعتراف کرد که نمی‌توان با تورم 20 درصدی، نرخ ارز را ثابت نگه داشت.

وی اضافه کرد: در مقطعی دولت به واردات موز، دلار ارزان‌قیمت، در اختیار وارد کنندگان قرار می‌داد، این امر باعث می‌شد که قیمت این محصول، که از آن طرف دنیا به ایران می‌آمد، 700 تومان باشد اما هر کیلو‌گرم سیب داخلی 1500 تومان به فروش برسد. در مواقعی اعطای ارز ارزان‌قیمت به واردات، باعث می‌شد که محصولات وارداتی ارزان‌تر از قیمت واقعی خود در بازار مصرف عرضه شود که این امر باعث صدمه به تولیدات داخلی می‌شود.

وی ا تأکید بر لزوم تک‌نرخی شدن ارز و این نکته که قیمت دلار در بازار مصرف را، باید بازار تعیین کند و بانک مرکزی تنها بر آن مدیریت داشته باشدادامه داد: ارز دو نرخی زمینه فساد اقتصادی را فراهم می‌کند، به‌طور کلی دولت در هرچیزی بیش از اندازه دخالت کند زمینه فساد را فراهم می‌کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ