کد خبر: ۱۴۷۸۰۳
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱/۹

دوانی: بحران کرونا بلای طبیعی نیست ، بلای طبقاتی است

دوانی: بحران کرونا بلای طبیعی نیست ، بلای طبقاتی است

حسابدار معروف ایران با اعلام اینکه بحران کرونا بلای طبیعی نیست ، بلای طبقاتی است، گفت: بحران پزشکی جهان سرمایه داری در گذشته هم بود اما با شیوع کرونا برجسته تر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامحسین دوانی با انتشار مطلبی تحت عنوان "بحران کرونا نه یک بلای طبیعی بلکه بلای طبقاتی است" اعلام کرد: جامعه ای با شیوع یک بیماری غافلگیر می شود که نه بر اساس پاسخگوئی به نیاز شهروندان بلکه بر مبنای سود آوری سازمان یافته باشد. نه تنها برای دولت آمریکا بلکه برای تمام دولت ها مساله ای که امنیت ملی می نامند و در حقیقت چیزی بجز حفظ قدرت و سلطه طبقه سرمایه دار نیست بر همه چیز مقدم است.

بهداشت، درمان، رفاه، خدمات اجتماعی و در یک کلام نیازهای انسانی توده مردم همه جا تحت الشعاع ملزومات سودآوری سرمایه ها و منافع و نیازهای طبقاتی یک درصدی های حاکم قرا می گیرد.

ادعا می شود شرایط استثنائی است، منابع و امکانات پزشکی لازم ، بیمارستان،پزشک و پرستار کافی، ماسک ، دستکش و وینتلاتور به حد کافی موجود نیست. اما نمی گویند سالها از بودجه خدمات عمومی زده و به بودجه نظامی افزوده اند.

هر سال از بودجه بیمه های اجتماعی و بهداشت و درمان عمومی کم کرده، مالیات ثروتمندان را به شیوه های مختلف بخشوده، ریاضت کشی اقتصادی و فقر و فلاکت را همه گیر کرده، همه چیز را به بازار آزاد و قانون طلائی سودآوری هر چه بیشتر سپرده، بهداشت و درمان را نیز به کالا تبدیل کرده اند و حالا ناله سر می دهند که آماده نیستیم!

فرماندار ایالت نیویورک اعلام کرد که حداکثر تا دو هفته دیگر امکانات و منابع پزشکی به اتمام خواهد رسید و اگرچاره فوری ای اندیشیده نشود  ناگزیر خواهند بود همانند ایتالیا از میان بیماران تعداد معدودی را بستری و بقیه را به دست مرگ بسپارند. 

در ثروتمندترین و بزرگترین اقتصاد جهان، حتی ماسک، دستکش، روپوش و گان جراحی نایاب شده است. می گویند این وضعیت قابل پیش بینی نبود و غافلگیر شده ایم. اما گذشته از این که در همین چند دهه اخیر اپیدمی بیماریهایی نظیر ایدز، سارس و ابولا باندازه کافی زنگهای خطر را به صدا در آورده و جایی برای غاقلگیر شدن باقی نگذاشته بود.

چرا علیرغم رشد شگفت آور تکنولوژی تولید در پی انقلاب الکترونیک و انقلاب صنعتی چهارم، حتی ثروتمندترین کشور دنیا بودجه و امکانات لازم برای شرایط استثنائی و اضطراری ندارد؟ هزاران میلیارد دلار را به زرادخانه های اتمی و غیراتمی و برای شرایط جنگی که ممکن است پیش بیاید اختصاص می دهد اما نوبت به سلامتی شهروندان که می رسد امکانات کافی ندارد.

برای منهدم کردن چند باره کره زمین سلاح تلنبار کرده اند اما برای نجات اهالی کره زمین دربرابر شیوع یک ویروس امکانات کافی ندارند! تکنولوژی جنگی، پادگان ها، پایگاه ها و کادر نظامی سر به فلک می زند اما تحقیقات پزشکی، بیمارستانها، تعداد پزشکان و پرستاران هر سال محدودتر و کمتر می شود!

جهان سرمایه داری پپش از بحران کرونا نیز بحران پزشکی داشت با مساله کمبود پزشک، بیمارستان و دارو مواجه بود و شیوع کرونا صرفا مسله را برجسته تر و عاجل تر کرد.

آیا نمی شد در کنار زرادخانه ها، انبارهای اسلحه، پادگان ها و مقرات نظامی، بیمارستان ها را گسترش داد و امکانات پزشکی و داروئی ویژه برای شرایط اضطراری نظیر امروز ذخیره کرد؟ آیا مثلا در آمریکا صرف کسری از بیش از دو هزار میلیارد دلار هزینه هجوم به عراق کافی نبود تا ویروس کرونا بحران آفرین نباشد؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ