کد خبر: ۱۵۳۶۲۰
۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۲/۲۸

بانک ملت در مورد روش معامله گواهی سپرده سکه در بورس کالا توضیح داد

بانک ملت در مورد روش معامله گواهی سپرده سکه در بورس کالا توضیح داد

بانک ملت در مورد ابهام مربوط درباره خرید و فروش گواهی سپرده سکه اعلام کرد: بانک‌ها نقشی در خرید سکه فیزیکی یا فروش در بورس کالا ندارند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک ملت درباره انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر خرید و فروش سکه با قیمت‌های بالاتر از بازار در چهار بانک ملت، رفاه کارگران، صادرات و سامان، اعلام کرد : با توجه به نیاز سرمایه‌گذاران، ابزارهای متنوعی دربازار سرمایه طراحی شده است. یکی از ابزارهایی که از سال ۹۴ در این بازار عرضه شده، اوراق گواهی سپرده سکه طلا است.

براین اساس، معاملات گواهی سپرده طلا به منظور شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی و در چارچوبی کاملا قانونی توسط بورس کالا راه‌اندازی شده است.

در چارچوب قانونی تعریف شده توسط بورس کالا، بانک‌ها به عنوان انبار دار ، سکه طلا از مشتریان و متقاضیان سپرده گذاری سکه طلا، سکه را به امانت دریافت و برای آنان قبض انبار موقت گواهی سپرده صادر می‌کنند و بورس کالا قبض‌های موقت سکه‌های سپرده گذاری و ثبت شده در سامانه بورس را تبدیل به گواهی سپرده سکه کرده و با نماد بانک دریافت کننده سکه به پرتفوی بورسی فرد سپرده گذار اضافه می‌کند.

بنابراین نماد سکه موجود در تابلوی بازار به نام یک بانک به هیچ وجه به معنای مالکیت آنها توسط بانک‌ها نیست. بلکه به معنای بانک محل انبارداری اصل سکه‌های طلا است.

با توجه به فرآیند فوق، بانک‌ها نقشی در خرید سکه فیزیکی از بازار طلا یا فروش آن در بورس نداشته و نمی‌توانند در کنترل قیمت و یا افزایش آن نقش موثری ایفا کنند.

در حال حاضر ۴ بانک ملت، رفاه کارگران، صادرات و سامان دارای مجوز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای پذیرش سکه طلا هستند.

بانک ملت به منظور ایفای نقش اجتماعی و با وجود  شرایط خاص شیوع بیماری کرونا، جهت کاهش تنش‌های ناشی از عدم انتشار گواهی سپرده سکه طلا با حداکثر توان در تلاش بوده تا همراستا با سیاست‌های سازمان بورس و مصالح مردم، گام بردارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ