کد خبر: ۱۵۳۷۸۷
۱۲:۵ - ۱۳۹۹/۲/۳۱

سهام دولت در بورس پس‌ از یک‌ماه معامله می شود/استقبال ۱.۵ میلیونی از ETF‌ها
معاون وزیر اقتصاد:

سهام دولت در بورس پس‌ از یک‌ماه معامله می شود/استقبال ۱.۵ میلیونی از ETF‌ها

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به استقبال ۱.۵ میلیون نفری از صندوق‌های ETF برای خرید سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه و امکان معامله سهام در بورس پس از یک ماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس معمارنژاد درباره تمهیدات برای آخرین روز فروش سهام شرکت‌های دولتی در صندوق‌های ETF در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: دیروز سهام بانک تجارت در صندوق‌های ETF معادل ۱.۳ میلیارد تومان و سهام بانک ملت معادل ۶۰۰ میلیون تومان در بورس معامله شده است. ارزش این صندوق در ۱۴ اردیبهشت معادل ۱۶.۷ هزار میلیارد تومان بود که با بازدهی ۷۰ درصدی امروز به ۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: یک از ویژگی‌های این صندوق‌ها قابلیت بازارگردانی است. یعنی اگر مردم خواستند واحدهای سرمایه‌گذاری را بفروشند، مدیر این صندوق سهام آن فرد را می‌خرد و در مرحله بعد با قیمت مناسب می‌فروشد تا ریسک کمتری متوجه مردم شود. از ۱۴ اردیبهشت تاکنون معادل ۱.۵ میلیون نفر در این صندوق‌ها پذیره‌نویسی کرده‌اند که امیدوار هستیم در مدت زمان باقی مانده به هدف ۸ میلیون استقبال از این صندوق‌ها برسد.

نقدشوندگی صندوق‌های ETF

این مقام مسئول درباره نقدشوندگی صندوق‌های ETF توضیح داد: در اوایل قابلیت نقدشوندگی این صندوق‌ها با تردید مواجه شده بود که با اقدامات و تصویبات صورت‌گرفته بعد از یک‌ماه قابلیت معامله‌گری دارند و معادل ۱۰۵۰ میلیارد تومان پول در این صندوق‌ها می‌ماند تا این بازارگردانی را انجام بدهد. همچنین قبلا سامانه‌های بورس بین ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر امکان معامله داشتند که فردا از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر امکان ثبت معامله در این زمینه دارند.

ثبت‌نام در ETF نیازی به کد بورسی ندارد

معمارنژاد افزود: برای ثبت سفارش و پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها به کد بورسی نیازی نیست و با کد ملی می‌توان این امور را انجام داد. سرپرست خانواده می‌تواند برای خانواده و فرزندان ثبت‌نام کند اما این سهام برای معامله در بورس به کد بورسی نیاز دارد. تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت باید از مدیریت این صندوق‌ها کناره‌گیری کند و هر شخصی که یک دهم سهم این صندوق‌ها را داشته باشد می‌تواند در مجمع شرکت کند. به آخرین قیمت این صندوق‌ها در روز ۱۳ اردیبهشت ۳۰ درصد تخفیف خورده است. در کل هر ده‌هزار تومان این صندوق‌ها امروز قیمت آن ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

روش‌های ثبت‌نام در صندوق‌های ETF

وی عنوان کرد: سه روش برای پذیره‌نویسی در این صندوق‌ها وجود دارد که شامل درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌ها و کارگزاری‌ها مربوط به افراد دارای کد بورسی است. ۷ هزار هزار میلیارد تومان دارایی دولت است باید در بانک‌های دولتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌ها از راه های مخلتف واگذار شود. سال گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان از اموال بانک مولدسازی شده و در دو ماه سال‌جاری ۸ هزار میلیارد تومان مولدسازی دارایی داشته‌ایم.
توصیه می شود مردم در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند. اولویت دولت برای صرف کردن منابع این صندوق‌ها در بودجه‌های عمرانی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» As | ساعت ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۳/۲
0
0
پاسخ
اقا این پولی که از حساب کم میشه ولی درخواست ثبت نمیشه کجا میره اینو پیگیری کنید چون از حساب من کم شده ...ثبتم نشد به حسابم هم برنگشت ....به این راحتی
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ