کد خبر: ۱۵۸۴۵۸
۰:۰ - ۱۳۹۹/۷/۷

نحوه فروش متری مسکن در بورس کالا / درخواست فروش اموال چند نهاد معروف
مدیر مطالعات اقتصادی خبر داد :

نحوه فروش متری مسکن در بورس کالا / درخواست فروش اموال چند نهاد معروف

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با اعلام نحوه فروش متری مسکن و برنامه یک شرکت بورسی برای این روریداد از درخواست فروش اموال مازاد بانک ها و چند نهاد معروف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، جواد فلاح با اشاره به درخواست فروش اموال مازاد ۵ نهاد گفت: درحال حاضر بانک‌ها، ستاد اجرای فرمان امام، مجمع جهانی اهل بیت، وزارت دفاع و وزارت صنعت درخواست فروش اموال مازاد را به بورس کالا ارسال کرده اند.

وی افزود: در جلسه اخیر شورای فقهی بورس، درباره تایید آیین نامه فقهی معاملات متری مسکن بحث و بررسی شد و به محض آنکه صورت جلسه کمیته فقهی به هیات فقهی بورس ابلاغ شود، نخستین پذیرش معاملات در بورس املاک انجام خواهد شد. زیرا شرکت سرمایه گذاری مسکن در رابطه با انتشار اوراق سلف به بورس کالا پیشنهاداتی ارایه داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در روش جدید فروش، انبوه ساز زمینی را تامین و مجوز‌های لازم را از شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه اخذ می‌کند، اما برای ساخت آن نیاز به تامین سرمایه دارد.لذا برای تامین مالی به بورس املاک درخواست انتشار اوراق سلف مسکن یا همان فروش متری می‌دهد.

فلاح گفت: در زمان سررسید اوراق، فرد باید تمام اوراق را به بورس کالا تحویل دهد تا بتواند واحد خریداری شده را تحویل بگیرد. ممکن است بعد از سررسید،فرد قصد تحویل ملک را نداشته و یا تعداد اوراق کفاف قیمت ملک را ندهد. در این صورت باید سازوکارهای تسویه نقدی انجام شود که چند حالت دارد: نخست فروشنده در ابتدای قرارداد متعهد می‌شود که اگر اوراق واحدی را فرضا متری ۱۰ میلیون تومان خریداری کرده اید بعد از اتمام طرح، متری ۱۵ میلیون تومان باز خرید کند.

وی افزود: دیگر اینکه فرد سازنده در قرارداد متعهد شود که در پایان دوره، واحد را بر اساس قیمت روز خریداری کند و در آخر هم، اگر یک واحد بنا به دلایلی در بازار اصلی مشتری نداشت، معاملات آن در بازار فرعی انجام شود.

فلاح در خصوص عرضه انشعابات فاضلاب، برق و گاز ساختمان‌ها در بورس توضیح داد: چند سال پیش پیشنهادی مبنی بر ورود انتشعابات فاضلاب، برق و گاز به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده بود که با مصوبه شورا، اوراقی تحت عنوان حق امتیاز به ثبت رسید. در حال حاضر بورس کالا می‌تواند هر نوع امتیازی اعم از تراکم شهرداری‌ها یا آب و فاضلاب را برای شفاف سازی در سامانه معاملات قرار دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ