کد خبر: ۱۵۹۶۱۵
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۸/۶

معامله‌گران بزرگ بازار ارز ایران آماده خروج از بازار با باور برنده شدن بایدن
تحت تاثیر انتخابات آمریکا :

معامله‌گران بزرگ بازار ارز ایران آماده خروج از بازار با باور برنده شدن بایدن

معامله‌گران بزرگ بازار ارز ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و با با باور برنده شدن بایدن ، آماده خروج شده اند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای‌اقتصاد، دلار طی دو روز کاری اول هفته با کاهش هزار و ۶۰۰ تومانی به مرز ۲۸ هزار تومان رسید. طبق نظر برخی تحلیلگران، ریزش دوباره دلار نشان می‌دهد، انتظارات معامله‌گران بزرگ بازار معروف به نهنگ‌های ارزی نسبت به نتایج احتمالی انتخابات آمریکا تغییر کرده و شانس بیشتری برای جو بایدن قائل شده‌اند که جای ترامپ را در کاخ سفید بگیرد.

خروج نهنگ‌ها از بازار دلار

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نظر می‌رسد معامله‌گران بزرگ برای دوری از ریسک انتخابات، قصد خروج از بازار ارز را دارند. برخی معامله‌گران دیگر با قاطعیت نمی‌گویند که ترامپ در انتخابات برنده می‌شود. همین موضوع موجب شده که میزان فروش‌ها در بازار ارز بیشتر شود و قیمت دلار سیر نزولی بگیرد.

پس از افت ۶۰۰ تومانی آغاز هفته، روز گذشته دلار هزار تومان دیگر کاهش یافت و به ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. در واکنش به افت قیمت دلار، سکه امامی هم کاهشی شد و با ۵۲۰ هزار تومان افت به ۱۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. اونس طلا هم در اولین روز کاری بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر نوسان بسیاری نداشت که بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

بیشتر معامله‌گران بازار داخلی باور داشتند که ترامپ برنده نهایی انتخابات خواهد بود اما طی روزهای اخیر این نگرش تغییر کرده و به‌خصوص معامله‌گران بزرگ دچار هراس شده‌اند که بایدن رئیس‌جمهور بعدی باشد.

در این میان، عده‌ای هم باور دارند نظر معامله‌گران نسبت به پیروز انتخابات تغییر نکرده ولی ترجیح می‌دهند در آستانه انتخابات ریسک خاصی نکنند و بخشی از ارزهای خریداری شده در قیمت‌های پایین‌تر را به فروش برسانند.زمانی که بازار در اصطلاح معامله‌گران «خبری» می‌شود، انتظار افزایش نوسانات  بازار هم افزایش پیدا می‌کند.

وضعیت دلار پس از انتخابات آمریکا

برنده یک هفته آتی بازارها، معامله‌گرانی خواهند بود که موج قوی‌تر خبری در بازار ایجاد کنند یا اتفاقاتی در انتخابات آمریکا رخ دهد که پیروز میدان بیش از گذشته مشخص‌ شود. در شرایط کنونی ، معامله‌گران باور دارند حضور بایدن در کاخ سفید منجر به افزایش فروش‌های ارزی در بازار خواهد شد.

در حالی که برد ترامپ از نگاه آنها منجر به افزایش قیمت دلار می‌شود.  گروه اول باور دارند که با پیروزی نامزد دموکرات، فشارها بر ایران کاهش خواهد یافت و حداقل فروش نفت با راحتی بیشتری صورت خواهد گرفت و احتمال بازگشت وی به برجام، انتظارات مثبتی را میان برخی معامله‌گران ایجاد کرده است.

گروه دوم اعتقاد دارند با ماندن ترامپ در کاخ سفید فشار حداکثری ادامه خواهد یافت و این مساله دسترسی ایران به منابع ارزی را دشوارتر خواهد کرد.

با این حال سناریوهای پیچیده‌تری هم وجود دارد. به‌عنوان مثال عده‌ای باور دارند، ممکن است حتی با پیروزی ترامپ دلار دیگر به بالای ۳۰ هزار تومان بازنگردد. این گروه بر این موضوع تاکید دارند که ارزش واقعی دلار حدود ۲۲ هزار تومان است و در نتیجه نرخ‌های بیشتر را حبابی می‌دانند. در مقابل، عده‌ای برد بایدن را هم زمینه‌ساز افت دلار نمی دانند.

در دومین روز کاری هفته، دلار و سکه به سیر نزولی ادامه دادند و دلار به ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی رفت و سکه کمتر از ۱۴ میلیون تومان معامله شد.

روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی هزار تومان کاهش یافت و به ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. این ارز روز شنبه هم ۶۰۰ تومان افت قیمت داشت. هزار و ۶۰۰ تومان نزول دلار طی ۲ روز چنین شائبه‌ای را در بازار ایجاد کرده که معامله‌گران بزرگ یا همان نهنگ‌های ارزی در حال خروج از بازار هستند.

از نگاه این گروه، دلار، تنها در حالتی می‌تواند چنین میزان افتی را تجربه کند که معامله‌گران بزرگ دست از خرید ارز کشیده و در موقعیت فروش قرار گرفته باشند.

دلار پنج‌شنبه دو هفته پیش، روی عدد ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفته بود. ۴ کانال ریزش طی حدود ۱۰ روز می‌تواند نشانگر آن باشد که در بازار تغییرات بنیادی رخ داده است.

این تغییر بنیادی می‌تواند همان خروج معامله‌گران بزرگ از بازار ارز باشد.  در بازار سکه هم دیروز تمایل زیادی برای خرید وجود نداشت و سکه عمدتا بین ۱۳ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در رفت و آمد بود. در حالی که پنج‌شنبه تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رشد کرده بود اما در ساعات پایانی روز، فروش بسیار کمتری به ثبت رساند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ