کد خبر: ۱۶۰۸۴۵
۰:۰ - ۱۳۹۹/۸/۱۲

عرضه اولیه سهام فروشگاه شهروند و همشهری در بورس تصویب شد
در شورای شهر تهران :

عرضه اولیه سهام فروشگاه شهروند و همشهری در بورس تصویب شد

اعضای شورای شهر کلیات لایحه شهردار تهران درباره برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی عرضه سهام‌ فروشگاه شهروند و موسسه همشهری در بورس را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اعضای شورای شهر تهران در جلسه اخیر، لایحه شهردار تهران درخصوص برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرای عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه را بررسی کردند.

براساس این گزارش، بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با قرائت گزارش این کمیسیون گفت: مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه‌ لایحه در خصوص عرضه‌ سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسه‌های تابعه در بازار سرمایه، یک سال پیش با پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ۱۴ آبان ۹۸ تصویب شد.

وی افزود: در مصوبه پیش‌بینی شده‌ بود لایحه جامع اقدامات برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه ظرف ۳ ماه به شورا بیاید و شهرداری تعیین کند چه تعداد از شرکت‌ها قابل واگذاری هستند. شهرداری بعد از چندین ماه و در اواخر شهریور لایحه برنامه عملیاتی و زمان‌بندی اجرایی عرضه سهام شرکت شهروند و موسسه همشهری در بازار سرمایه را به شورا ارسال کرد.

عضو شورای تهران تاکید کرد: کمیسیون میزان سهام را که در لایحه شهرداری ۲۵ درصد پیش‌بینی شده‌ بود تا ۳۰ درصد افزایش داد و این عدد همچنان کمتر از ۳۳ درصد است که مبنای تغییر مالکیت سهام است. کمیسیون ترکیب اعضا در هیات واگذاری را هم تا حدی تغییر داده و شامل معاون مالی، معاون برنامه‌ریزی، معاون ذی‌ربط در هریک از شرکت‌ها،یک نفر صاحب نظر خبره به پیشنهاد کمیسیون و تصویب شورا و یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان ناظر است.

آروین ادامه داد: مدیرکل مجامع و مدیرعامل را از ترکیب هیات واگذاری خارج کردیم. چراکه در متن ماده مقرر شده پیشنهادات با امضای دو نفر یعنی مدیرکل مجامع و مدیر عامل صورت گیرد و احساس کردیم اگر این دو فرد در هیات واگذاری هم باشند در واقع دو بار رای داده‌اند. کمیسیون برنامه و بودجه یک ماده مهم به لایحه اضافه کرده‌ و شهرداری تهران مصوبه را بطور کامل اجرا نکرده‌ بود و نسبت به تعیین تکلیف واگذاری واحدهای تابعه اقدام نکرده‌ بود. شهرداری را ملزم کردیم نسبت به ارائه لایحه برای واگذاری همه شرکت‌هایی که قابلیت واگذاری دارند و بالاتر از ۳۳ درصد از سهام در مالکیت شهرداری است و واحد تابعه محسوب می‌شوند اقدام کند. 

به گفته وی، ماده ۶ هم درباره واگذاری ترجیحی سهام به کارمندان و نیروهای شهرداری تهران است که کمیسیون برنامه و بودجه آن را در چارچوب ضوابط بورس محدود کرده و تبصره ذیل نیز ناظر به ارائه پیشنهاد از سوی معاونت منابع انسانی درخصوص چگونگی این واگذاری ترجیحی و تصویب آن از طرف هیات واگذاری است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: چهار سال زحمت کشیدیم تا رویکرد شورا را در واگذاری‌های شفاف نشان دهیم. خیلی اوقات اقدامات دولت در عرضه سهام شرکت‌های دولتی در یک فرایند غیرشفاف صورت گرفته و اگر قرار شد شرکت‌های شهرداری واگذار شوند باید در شفاف‌ترین حالت و از طریق بازار سرمایه انجام شود. شرکت‌هایی هستند که در حوزه ماموریتی شهرداری تهران نیستند و جز اینکه هزینه‌ها را بالا برده‌ و سیستم را بزرگ کرده‌اند، اثری نداشته‌اند.

آروین در خصوص ابهامات اعطای مجوز و اینکه آیا شرکت شهروند و موسسه همشهری می‌توانند واگذار شوند گفت:این واگذاری امکان‌پذیر است بخصوص الان که می‌بینید دولت چگونه برای تامین مالی پروژه‌ها از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی استفاده می‌کند. واحدهای تابعه خیلی بیشتر از شرکت‌های دولتی شرایط واگذاری دارند و بقیه کار را هم باید به خرد جمعی خریدارانی واگذار کنیم که به خرید این سهام رو خواهند آورد. 

وی ادامه داد: هدف اصلی از طرح الزام شهرداری تهران به ارائه‌ لایحه درخصوص عرضه‌ سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه، افزایش شفافیت مالی بوده‌ چراکه رسیدگی به وضعیت مالی این واحدها در بسیاری مواقع به دلیل آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی خاص یا اساسنامه‌ ها امکان‌پذیر نیست. ورود یک سازمان تخصصی نظارت مالی مثل بازار سرمایه می‌تواند این خلاء را جبران کند.

بنابراین گزارش، اعضای شورای شهر تهران در نهایت کلیات لایحه عرضه سهام همشهری و شهروند به بورس را با ۱۴ رای تصویب کردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ