کد خبر: ۱۶۶۷۷۵
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱/۲۲

دفاع از توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و تکذیب شایعه واگذاری جزایر
نماینده مجلس اعلام کرد :

دفاع از توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و تکذیب شایعه واگذاری جزایر

نماینده مجلس با ارزیابی مثبت از توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین با اعلام اینکه واگذاری جزایر ایران به چین دروغ محض است، درباره محورهای این قرارداد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود نبویان درباره مفاد قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به مهر گفت:  این قرارداد ۹ بند و ۳ ضمیمه در خصوص اهداف اساسی، تفصیل و جزئیات همکاری در زمینه‌های مختلف دارد. طبق این قرارداد چین تضمین داده، ۲۵ سال از ایران نفت خریداری و با همکاری دو جانبه در مناطق آزاد و ویژه، خودروهایی تولید و به منطقه صادر کند. همچنین قرار است طرفین همکاری‌هایی در زمینه نظامی و دفاعی داشته باشند.

وی افزود: همکاری‌هایی هم در زمینه توسعه میادین نفتی، توسعه پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و تجهیز ذخایر نفت، گاز و پتروشیمی انجام خواهد شد. پس از برجام شرکت‌هایی مانند «شل» به ایران آمدند اما همه رفتند. در مقابل، چین در اوج تحریم‌ها این قرارداد مهم را با ایران منعقد کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بازگشت پول به ایران و تسهیل روابط بانکی، یکی از موارد مهم دیگر در این توافق است. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند که ایران نتواند نفت را به فروش برساند و پول آن را دریافت کند اما انعقاد این قرارداد باعث می‌شود نقشه دشمنان با شکست مواجه شود.

نبویان گفت: همچنین همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق و صادرات به کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه انجام خواهد شد. در زمینه حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی و دریایی هم توافقاتی منعقد شده و برای توسعه سواحل، طرفین با استفاده از فناوری های پیشرفته، بنادری ایجاد و گذرگاهی از جنوب به شمال برای صادرات کالاها به آسیای مرکزی و از جنوب به غرب به ترکیه و آذربایجان ایجاد کنند. این توافق برد برد است و واگذاری جزایر ایران به چین صحت ندارد.

وی افزود: در سال ۹۴ وقتی رئیس جمهور چین پس از امضای برجام به ایران آمد، روحانی برخورد مناسبی نداشت و در بدرقه وی حضور نیافت که باعث شد چینی‌ها در چند جلسه اول برای امضای این توافقنامه اعتماد نداشته باشند اما وقتی اعلام شد هیات ایرانی از طرف نظام و رهبری آمده‌اند، شرایط تغییر کرد. متأسفانه هنوز دولتمردان به بایدن و غربی‌ها امید دارند. بهتر است از خواب غفلت بیدار شوند و منافع ملت را تأمین کنند.

نبویان ادامه داد: اگر یک کار خوب به اجبار یا بدون اجبار در دولت روحانی انجام شده باشد، امضای توافق با چین بوده است. البته مسئولان همیشه باید هوشیار باشند و با احتیاط عمل کنند تا به منافع ملت ایران مانند توافق خسارت بار برجام آسیبی وارد نشود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ