کد خبر: ۱۷۹۰۲۳
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۹/۱۰

پیش‌بینی درآمد ۲۴ میلیارد دلاری از فروش نفت و سهم ۴۰ درصدی صندوق + جدول
نماینده مجلس خبر داد :

پیش‌بینی درآمد ۲۴ میلیارد دلاری از فروش نفت و سهم ۴۰ درصدی صندوق + جدول

نماینده مجلس سهم دولت ، وزارت نفت و صندوق توسعه از منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه سال آینده را ۴۵.۵، ۱۴.۵ و ۴۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد حسینی در خصوص تفاوت لایحه بودجه شرکت های دولتی در سال جاری و آینده به تسنیم گفت: منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه 1400 به سه بخش تقسیم می شدند که 65 درصد متعلق به دولت، حدود 15 درصد سهم وزارت نفت و 20 درصد مابقی به صندوق توسعه واریز شده بود اما در بودجه 1401 پیش بینی می شود ، سهم دولت 45.5 ،‌ وزات نفت 14.5 و صندوق توسعه 40 درصد باشد.

وی افزود: در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و میزان صادرات روزانه حدود 2.3 میلیون بشکه در نظر گرفته شده که حدود 42 میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات نفت است و در اختیار خزانه قرار می گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس قانون بودجه سال جاری، 65 درصد منابع صادراتی نفت، سهم دولت است که حدود 27 میلیارد دلار می شود. تقسیم27 میلیارد دلار درآمد ارزی دولت با دو نرخ 4200 و 17500 تومانی صورت می گیرد . در حالی که در 6 ماه اول سال جاری حدود 6 میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی با ارز4200 تومانی اختصاص داده شده و طبق اعلام بانک مرکزی ، دو میلیارد دلار هم برای تامین کالاهای اساسی مثل گندم و کنجاله از صندوق توسعه  استقراض شده است. بنابراین تاکنون 8 میلیارد از 27 میلیارد دلار منابع ارزی دولت محقق شده است.

حسینی در خصوص پیش بینی بودجه 1401 هم گفت: منابع صادراتی نفت در بودجه سال آینده بر مبنای بشکه ای 55 دلار و میزان صادرات روزانه و درآمد حاصله 1.2 میلیون بشکه تخمین زده شده که از این میزان ، 11 میلیارد دلار سهم دولت ، 3.5 میلیارد دلار سهم شرکت نفت و 9.5 میلیارد دلار هم به صندوق توسعه می رسد.

وی افزود: وزارت نفت سه زیر مجموعه شامل شرکت نفت، پخش و پالایش و گاز دارد. پیش بینی می شود شرکت نفت حدود 1.2 میلیون بشکه صادر کند و بیش از 1.6 میلیون بشکه میعانات گازی برای مصارف داخلی اختصاص دهد. انتظار می رود ، میزان تولید شرکت نفت در سال آینده حدود 2.9 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی باشد. شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی به همراه زیر مجموعه ها بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان منابع در بودجه 1401 دارد.

مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: میانگین حقوق 3400 کارمند شرکت نفت حدود 26 میلیون تومان ، کارمندان بانک مرکزی 15 میلیون ،  بانک ملی 10 و آموزش و پرورش 7.5 میلیون تومان است.

حسینی اضافه کرد: دولت برای شرکت مادر تخصصی گاز درآمدی بالغ بر 130.4 میلیارد تومان درآمد لحاظ کرده است. بر این اساس این شرکت سال آینده 1500 میلیارد تومان مالیات و 3 هزار میلیارد تومان سهم 50 درصد سود ویژه را به خزانه واریز می کند. از 246 میلیارد مترمکعب گاز تولید شده ، سهم داخل حداقل 53 و سهم صادرات حدود 71 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: پیش بینی صادرات گاز بالغ بر 4 میلیارد دلار است که با ارز 23 هزار تومانی بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان می شود که حدود 54 هزار میلیارد تومان  به عراق و حدود 37 هزار میلیارد تومان به ترکیه صادر می شود اما 20 هزار میلیارد تومان از 90 هزارمیلیارد تومان باید بابت واردات گاز از ترکمنستان پرداخت شود. بنابراین مجموعا حدود 71 هزار میلیاردتومان درامد صادراتی شرکت گاز است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ