کد خبر: ۱۷۹۰۵۸
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۹/۱۲

بانک مرکزی در نحوه قیمت‌گذاری نرخ ارز در صرافی ملی تجدید نظر کند
کارشناس اقتصادی:

بانک مرکزی در نحوه قیمت‌گذاری نرخ ارز در صرافی ملی تجدید نظر کند

کارشناس اقتصادی با اشاره به ایجاد انگیزه سودجویی از اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی ملی گفت: سیاست‌ و رفتار‌ بانک مرکزی در کنترل نوسانات احتمالی ارز در آینده بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید شاکری با ارزیابی مثبت از فروش ارز سهمیه‌ای برای کنترل بازار به تسنیم گفت: طی دو سال گذشته ارز سهمیه‌ای به عنوان یک کانال اثرگذار در کنترل نرخ ارز در بازار تهران عمل می‌کرد. بانک مرکزی با فروش ارز پایین‌تر از قیمت صرافی ملی، نرخ ارز در بازار را کاهش می‌داد. بعد از تغییرات مدیریتی بانک مرکزی در ابتدای سال جاری، قیمت صرافی ملی برای مدت طولانی تغییری پیدا نکرد و رویه قبلی کنار گذاشته شد.

وی افزود: همین اختلاف نرخ ارز بین بازار آزاد و صرافی ملی، زمینه رفتار‌های سود جویانه و اجاره کارت ملی برای دریافت ارز سهمیه‌ای را فراهم کرد. فروش ارز سهمیه‌ای تا قبل از سال جاری به دلیل عدم اختلاف فاحش بین نرخ بازار آزاد و صرافی ملی، انگیزه‌ای برای سودجویی ایجاد نکرده بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بانک مرکزی برنامه‌‌ای برای مدیریت بازار ارز به معنی بازار اسکناس در نظر دارد، باید برنامه دیگری برای بازار حواله نیز طراحی کند. در رویه قبلی کنترل بازار اسکناس به خوبی انجام شده بود اما در برنامه‌ریزی بازار حواله ضعف وجود داشت.

شاکری گفت: سیاست‌ها و رفتار‌ بانک مرکزی در کنترل نوسانات احتمالی بازار ارز در آینده بسیار مهم است. رویه قبلی یعنی نزدیک کردن نرخ صرافی ملی و بازار آزاد برای کنترل قیمت اسکناس، سیاست مورد قبولی است اما راهکار مؤثر‌تر با توجه به تحولات منطقه، تغییر روش نگهداری ذخایر ارزی بانک مرکزی و احیای شبکه رسمی آن در خارج از کشور با توجه به تحریم‌ها و عملکرد آن‌ها است.

وی افزود: موفقیت در مذاکرات وین می‌تواند در کاهش نرخ ارز اثرگذار باشد اما بانک مرکزی و سیاست‌گذاری‌های آن نقش اساسی در تحولات نرخ ارز ایفا می‌کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ