کد خبر: ۱۹۱۷۶۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۴/۱۲

وعده رفع ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و اعلام نتایج اکتشافات تا دو هفته آینده
وزیر صنعت اعلام کرد:

وعده رفع ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و اعلام نتایج اکتشافات تا دو هفته آینده

وزیر صنعت به رفع ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و اعلام نتایج اکتشافات ذخایر عظیم معدن در خراسان تا دو هفته آینده وعده داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا فاطمی امین در همایش روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد: در صنایع متعدد توازن لازم در داخل وجود ندارد. برای مثال در صنعت خودرو ظرفیت‌های متفاوت تولید بدنه، رنگ، موتور و غیره متناسب با یکدیگر ایجاد نشدند.

ازنظر سرمایه‌گذاری نیز این نبود توازن مشهود بوده و در حوزه جغرافیایی نیز به‌عنوان نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد، حدود 40 هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی ایجاد شد درحالی‌ که تنها 10 هزار ظرفیت نیروی انسانی شهرستان اشتهارد وجود دارد و بیش از 30 هزار نیروی انسانی موردنیاز باید از مناطق دیگر تأمین شود.

بر اساس سند چشم‌انداز 1404، ایران باید تا چهار سال آینده در همه شاخص‌های علمی اقتصادی و غیره جایگاه نخست منطقه را کسب کند. طبق تجربه، ایران پس از ورود به هر صنعتی بعد از حدود 10 تا 15 سال به بلوغ در آن رسیده و توانسته‌ زیر و بم کار را یاد بگیرد. در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده و باوجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم دریافت نشد.

4 گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت

چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت، معدن و تجارت، یعنی اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت در دستور کار ویژه وزارت صنعت است و اگر بتوان این چهار کار را به خوبی انجام داد، صنعتگران فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند. براساس برنامه، خام فروشی مواد معدنی در داخل وجود ندارد و در طول مدت استقرار دولت حدود 500 میلیون تن مواد معدنی تولیدشده و فقط کمتر از یک درصد آن، صادرشد.

شناسایی 317 مورد از قوانین زائد و ایجاد ثبات بازار

درروند تنظیم‌گری امور نیز 317 مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر شناسایی‌شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت شد. همچنین سعی بر ایجاد ثبات برای تنظیم بازار شد. برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از 500 هزار میلیارد تومان، یعنی حدود 20 میلیارد دلار است، تدابیری در پیش‌گرفته شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته و این ثبات به وجود آمده بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجادشد.

 اعلام نتایج اکتشافات تا دو هفته آینده

در حوزه حمایتی نیز یکی از مشکلات عدم اطلاع درست از منابع و ناشناخته بودن ذخایر بود. بنابراین از مهرماه سال گذشته اقدامی بزرگ در بخش معادن آغاز و 450 کیلومترمربع اکتشافات معدنی خراسان رضوی آغاز شد و در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌ شد که تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.

در بخش صنعت، معدن و تجارت چهار گام تعریف‌شده و در حوزه حکمرانی آن در 10 رشته فعالیت به شکل جدی دنبال شده و در حال عملیاتی شدن است. با تقویت همدلی، دستیابی به اهداف نقشه راه تعریف‌شده به‌طور کامل امکان‌پذیر است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ